kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
آمریکا مدعی شد ایران قطعنامه را نقض کرده است

اعتراض به آزمایش موشک عماد اولین دبه پسابرجام

واکنش‌های اعتراض‌آمیز غرب و بخصوص آمریکا درباره آزمایش موشک عماد از سوی ایران همچنان ادامه دارد و آمریکایی‌ها مدعی هستند ایران با آزمایش این موشک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.
سرویس سیاسی-

با پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین و به دنبال آن صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون بندهای این قطعنامه شکل گرفت.
یکی از بحث‌برانگیزترین این بندها، مربوط به موضوع موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران بود. بند موشکی قطعنامه جدید با هدف باز گذاشتن راه بهانه‌جویی‌های غیرهسته‌ای غرب تدوین شد.
بر اساس قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی تصویب شد، تحریم‌های مربوط به موشک‌های بالستیک ایران تا هشت سال و محدودیت در خرید و فروش تسلیحات متعارف تا پنج سال ادامه خواهد داشت.
در حالی که در قطعنامه‌های پیشین ایران از هرگونه فعالیت موشکی «منع» شده بود، در قطعنامه‌ جدید از ایران «خواسته شده است» تا دست به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک نزند.
اما مسئله مهمی که قطعنامه اخیر را با قطعنامه‌های پیشین متفاوت می‌کند، موضع رسمی ایران در قبال آنهاست. در قطعنامه‌های پیشین، ایران همواره اعلام کرده بود که آنها را نامشروع و غیرقانونی می‌داند، اما دولت یازدهم مفاد قطعنامه جدید را پذیرفته است.
حال با اینکه هنوز اجرای برجام آغاز نشده است، آمریکا و برخی از کشورهای غربی علاوه بر دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان آزمایش موشک بالستیک را نقض توافق تلقی و آن را ناقض قطعنامه شورای امنیت عنوان کرده‌اند.
روز یکشنبه 19مهرماه، خبر تست و شلیک جدیدترین موشک بالستیک و دوربرد ایران با نام «عماد» همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد.
این موشک، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که می‌تواند اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به‌طور کامل منهدم کند.
برد موشک عماد ۱۷۰۰ کیلومتر، وزن کلاهک آن تا ۷۵۰ کیلوگرم و ضریب خطای آن کمتر از پنج متر است. این موشک نخستین موشک دوربرد ایران با «قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف» است.
پس از شلیک آزمایشی موشک عماد، برخی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا، در برابر این تست موضع‌گیری کرده و آن را «ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل» اعلام کردند.
 بهانه‌گیری جدید آمریکا
 با هدف حفظ تحریم‌ها
در حالیکه هنوز تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای برچیده نشده است، آمریکا و دیگر متحدان غربی این کشور در پی اعمال تحریم‌های جدید دیگری علیه ایران هستند.
در همین حال، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا- روز جمعه 24 مهرماه-  در واکنش به آزمایش موشکی ایران در کنفرانس خبری گفت: از طریق کانال دوجانبه و مذاکرات به مقام‌های ایران یادآوری خواهیم کرد که «رفتار بد» در منطقه و جهان هزینه خواهد داشت.
به گزارش جام نیوز، اوباما افزود: توافق هسته‌ای قرار است یک مسئله مشخص را حل کند و آن این است که مطمئن شویم که این کشور به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت... این توافق به‌طور کامل طیف گسترده‌ای از مسایل بزرگی که ما بر سر آنها با هم اختلاف داریم را حل و فصل نمی‌کند.
وی در ادامه گفت: به‌رغم توافق هسته‌ای با ایران، واشنگتن با کمک جامعه بین‌المللی به اعمال فشار بر حکومت ایران ادامه خواهد داد.
رئیس‌جمهوری آمریکا با لحنی گستاخانه ادامه داد: این کشور به دفعات محدودیت‌های مرتبط با آزمایش‌های موشکی را نقض کرده و تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی آن همچنان اعمال خواهند شد.
 پاسخی به ساده اندیشان
اظهارات گستاخانه اوباما پاسخی به ساده‌اندیشی عده‌ای است که تصور می‌کنند با توافق هسته‌ای می‌توان به بهانه‌های آمریکا خاتمه داد.
در همین حال، «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مدعی شد: موشک میان‌بردی که ایران اخیرا آزمایش کرده است قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و «نقض آشکار» قطعنامه سازمان ملل است.
پاور افزود: ممنوعیت‌های شورای امنیت درباره فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران همچون تحریم‌های نظامی، بر سر جای خود باقی هستند و ما برای پاسخ مناسب شورای امنیت، به این شورا فشار وارد خواهیم کرد.
«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری گفت: ما سازوکارهای دوجانبه برای تحریم را داریم. من نمی‌توانم چیزی را اعلام کنم یا بگویم که ما فورا اقدام خواهیم کرد، اما مطمئنا این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.
همچنین «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت: نشانه‌های قوی وجود دارد که آزمایش اخیر یک موشک دور برد دقیق در ایران، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.
«رومن نادال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در کنفرانس خبری گفت: آزمایش موشکی ایران نقض آشکار قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت است و پیامی نگران‌کننده به جامعه بین‌المللی می‌فرستد.
 دبه کردن آمریکا
تاریخ انقضا ندارد
سابقه دبه کردن و عهدشکنی و خدعه طرف آمریکایی از این واقعیت حکایت می‌کند که اکنون که قرار است تحریمی تعلیق شود باید چشم انتظار اعمال همان تحریم به بهانه دیگری باشیم. اکنون موضوعات گوناگونی از سوی آمریکایی‌ها و غربی‌ها مطرح می‌شود؛ از جمله موضوع حقوق بشر در ایران، حمایت از محور مقاومت(با ادعای حمایت از تروریسم) و موشک‌های دوربرد بالستیک جمهوری اسلامی ایران.
رهبر معظم انقلاب 10 سال پیش در دیدار اعضای مجلس خبرگان- 18/12/1384- با اشاره به بهانه جویی آمریکا و استمرار دشمنی نظام سلطه با ملت ایران فرموده بودند: «مقابله آمریکا با جمهوری اسلامی عملا در استمرار جنگ روانی با نظام و ملت ایران، معنا پیدا می‌کند و جنگ روانی هم نیاز به بهانه دارد که دولتمردان آمریکایی امروز انرژی هسته‌ای را بهانه اینکار قرار داده‌اند. در مقاطع مختلف هرگاه بهانه‌ای، پایان می‌یافت، سلطه گران آمریکایی بلافاصله بهانه دیگری طرح می‌کردند، چرا که آنان استمرار جنگ روانی با ملت ایران را راه اصلی مقابله با نظام اسلامی می‌دانند و به همین دلیل اگر امروز ملت و دولت ایران از حق خود درباره انرژی هسته‌ای عقب نشینی کنند، ماجرا پایان نمی‌یابد و آمریکایی‌ها بهانه دیگری می‌تراشند».