kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
با تاکید بر ادامه تحقیقات درباره بیمارستان قندوز

پزشکان بدون مرز پیشنهاد اوباما برای پرداخت غرامت را رد کردند

سازمان پزشکان بدون مرز ضمن رد پیشنهاد واشنگتن در مورد پرداخت غرامت به خانواده‌های افراد کشته شده بمباران بیمارستان «قندوز»، اعلام کرد که به تحقیقات در مورد این جنایت ایالات متحده ادامه می‌دهد.


سازمان پزشکان بدون مرز همچنان در برابر فشارهای آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر جنایت زشت قندوز مقاومت می‌کند. ایالات متحده که تقریبا بر همه نهادهای بین‌المللی تسلط دارد و حمایت مالی یکی از ابزارهای سلطه این قدرت استکباری است، هنوز نتوانسته است، سازمان پزشکان بدون مرز را در ارتباط با ماجرای قندوز بخرد. ماجرا از این قرار است که جنگنده‌های آمریکایی 12 مهر بیمارستان پزشکان بدون مرز را در قندوز بمباران کردند، که براساس برخی آمارها، حدود 200 تن جان خود را از دست دادند.
این اقدام غیرانسانی آمریکا از جانب سازمان مذکور به شدت محکوم شد و همزمان، این سازمان اعلام کرد که در مورد علت حادثه تحقیق می‌کند.
اما، حقوقی کردن ماجرا ایالات متحده را دستپاچه و رئيس‌جمهور این کشور را مجبور کرد که از سازمان فوق عذرخواهی کند.
این عذرخواهی اما تاثیری در اراده مسئولان سازمان پزشکان بدون مرز نگذاشت. نهایتا واشنگتن مجبور شد پای پول و غرامت را به میان بکشد؛ پنتاگون اعلام کرد که دولت آمریکا غرامت کشته‌شدگان را به خانواده‌های آنها پرداخت و بیمارستان را نیز بازسازی می‌کند. به گزارش تسنیم، سازمان پزشکان بدون مرز نیز در آخرین واکنش خود اعلام کرد، هنوز چنین پیشنهادی را رسما از جانب آمریکا دریافت نکرده است و در عین حال این اقدامات باعث توقف بررسی‌های کنونی و احتمالی آینده در مورد حمله آمریکا به بیمارستان قندوز نمی‌شود. آمریکا پنتاگون را مامور تحقیق درباره این حادثه کرده است
رئیس سازمان پزشکان بدون مرز پیش از این گفته بود، آمریکا مرتکب جنایات جنگی شده و این جنایتکار نیست که می‌بایست در این باره تحقیق کند.
طالبان علیه داعش
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان اعلام کرد، این گروه نیروی ویژه‌ای را تحت عنوان «دسته‌های احتیاطی» جهت نبرد با عناصر داعش در افغانستان ایجاد کرده است.
به گفته وی، این نیروی ویژه در مناطق شرقی افغانستان مستقر می‌شود. طالبان که طی ماه‌های اخیر جان تازه‌ای در افغانستان گرفته است، هم‌اکنون حملات خود را برای اشغال شهر «غزنی» متمرکز کرده است.
در پی این اقدام و عملیات تروریستی طالبان، تمام راه‌های مواصلاتی شهر غزنی به شهرهای «مقر»، «گلان» و «آبند» مسدود شده است.