kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

کوتاه از سراسر جهان


ترکیه
فارس: طی پنج ماه گذشته به دلیل سیاست خارجی ماجراجویانه اردوغان تقریبا هر روز شهرهای مختلف ترکیه با عملیات تروریستی مواجه بوده‌ است. پایگاه خبری «جیهان» ترکیه طی گزارشی نوشته «تاکنون 379 نیروی نظامی و غیرنظامی در این خشونت‌ها کشته شده‌اند که از این تعداد 145 نیروی امنیتی از ارتش و پلیس و 234 شهروند تُرک بوده‌اند.»
آمریکا
اسپوتنیک: «لورنس ویلکِرسون»، مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا به این واقعیت اذعان کرده که آینده تیره و تاری در انتظار آمریکاست و  واشنگتن در حال از دست دادن اهمیت و جایگاهش به عنوان یک قدرت جهانی است. اشپیگل نیز در گزارشی اذعان کرده که سوریه و اوکراین نشان دادند دوران جدیدی شروع شده که آمریکا در آن جایگاهی ندارد.
آلمان
تسنیم: این روزها حمله به اردوگاه‌های نگهداری پناهندگان در اروپا به امری عادی تبدیل شده. رئیس اداره فدرال جنایی آلمان از افزایش «چشمگیر» حملات به محل اقامت پناهندگان در سال جاری خبر داده است. به گفته وی در سال جاری حدود 500 حمله تروریستی به محل اقامت پناهندگان انجام شده است.
مالزی
خبرگزاری فرانسه: کمیته تحقیقات هلند مدعی شده که هواپیمای مسافربری شرکت «مالزی ایرلاینز» در آسمان اوکراین با استفاده از یک موشک روسی و از منطقه‌ای تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار اوکراین سرنگون شده است. در این هواپیما 298 مسافر بودند که همگی جان باختند. پیش از این نیز آمریکا و اروپا روسیه را  متهم کرده بودند که مسکو همه این اتهامات را رد کرده است.
اوکراین
ایسنا: «پروشنکو»، رئیس جمهور نارنجی اوکراین  خطاب به ارتش این کشور  گفته به رئیس‌جمهور روسیه هیچ اعتمادی ندارد و ارتش با وجود آتش‌بس جدید در شرق اوکراین باید‌ برای «بدترین شرایط» آماده شود. کودتای نارنجی غربگرایان در اوکراین تاکنون بیش از 8000 کشته و 5/1 میلیون نفر بی‌خانمان برجای گذاشته است.
ژاپن
آسوشیتدپرس: فرماندار استان جنوبی اوکیناوای ژاپن مجوز جابه‌جایی جنجالی یک پایگاه ارتش آمریکا را لغو کرد. دولت مرکزی اعلام کرده این تصمیم را به «چالش» خواهد کشید. دولت می‌خواهد که پایگاه هوایی «فوتنما» را که در منطقه پرجمعیت و مسکونی است، جابه‌جا کند و آن را به منطقه دورافتاده‌ای در اوکیناوا ببرد.
انگلیس
بی‌بی‌سی: آمار پلیس انگلیس نشان می‌دهد، میزان جرایم مربوط به نژادپرستی در این کشور در طول یک سال گذشته با رشد ناگهانی، 5 برابر شده است! «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس در این  رابطه گفته «افزایش این میزان از جرایم غیرقابل قبول است».
فرانسه
خبرگزاری فرانسه: نخست‌وزیر فرانسه از عقد قراردادهایی به ارزش 10 میلیارد یورو میان کشورش و عربستان خبر داده است. این قرارداد قرار است در سفر«مانوئل والس» به ریاض امضا شود. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز پیش از این گفته بود که پاریس در حال مذاکره برای انعقاد قراردادهای چندین میلیارد یورویی با عربستان است. عربستان حکومتی قرون وسطایی دارد.