kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
راههای تحقق شعار «ایرانی کالای خوب ایرانی بخر» چیست؟

رعایت حقوق مصرف‌کننده اولویت اول تولید داخلی(گزارش روز)

«ایرانی، کالای خوب ایرانی بخر،» این شعار نیست. باید این واقعیت از حالت شعارگونه خارج شود و ذهنیت‌ها نسبت به این که این حرف فقط شعار است اصلاح شود.

صدیقه توانا

باید باور کنیم که ایرانی، کالای خوب ایرانی بخر، مردم باید به این باور برسند که کالای خارجی به صرف اینکه خارجی است کالای مرغوبی نخواهد بود.
در دو شماره قبل گزارش، با نقطه نظراتی از سوی مردم ضمن بازدید از چهارمین نمایشگاه لوازم خانگی در مورد کم و کیف لوازم خانگی با برندهای ایرانی آشنا شدیم و همچنین پای صحبت برخی از تولیدکنندگان شرکتهای داخلی نشستیم و نقاط ضعف و قوت تولیدات داخلی را مورد نقد و بررسی قرار دادیم.
در بخش پایانی گزارش هم پای صحبت چند تن دیگر از عوامل دست‌اندرکار شرکتهای تولید لوازم خانگی می‌نشینیم و نظرات آنها را در مورد راهکارهای جذب بقیه  هموطنانمان به سوی کالاهای تولید داخل همچنین مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان داخلی جویا ‌شویم. با ما همراه باشید.
مواد اولیه، دست دلالان
یکی از غرفه‌های بزرگ نمایشگاه غرفه محصولات تولید داخل کشور، غرفه اجاق گاز از شرکت پیلوت بود. که توجه خیلی از بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد.
تأملی کردم و به تماشای بازدیدکنندگان پرداختم. می‌دیدم که مسئولان بخش فروش چگونه در کمال صبر و حوصله به سوالات مردم پاسخ می‌دادند. بعد از کمی گشت‌و‌گذار در غرفه و بازدید از اجاق گازها با مصطفی اکبری مدیر فروش شرکت، به گفت‌وگو نشستم و نظر وی را در مورد راههای افزایش تولیدات محصولات داخلی جویا شدم.
اکبری تبلیغات را یکی از عوامل موثر در افزایش تولید می‌داند و می‌گوید: «اگر تقاضا زیاد باشد و مردم با کالاهای خوب ایرانی آشنا باشند چرخ‌های تولید ما هم به سرعت می‌چرخد.»
وی به ویژگی محصولات شرکت مذکور می‌پردازد و در ادامه می‌گوید:« بالا بردن کیفیت و گرفتن برچسب و گرید A از سوی سازمان استاندارد مهم‌ترین ویژگی شرکت ماست و ما اولین شرکتی هستیم که در زمینه تولید اجاق‌گاز این گرید را داریم.»
وی به برخی از مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان داخلی اشاره کرده و می‌‌گوید: «تهیه مواد اولیه برای تولید محصول مشکل بزرگ ماست، ما نباید برای تهیه مواد اولیه پیش این دلال و آن دلال برویم.»
اکبری در تکمیل صحبت‌هایش به خدمات پس از فروش و تاثیر آن در ترغیب مشتری برای خرید کالاهای ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مصرف‌کننده هنگام خرید 50 درصد اولویت خریدش را به ظاهر کالا می‌هد، 30 درصد را به توضیحات فروشنده و 20 درصد را به خدمات پس از فروش اختصاص می‌دهد.بنابراین اگر ما این فاکتورها را در تولید یک محصول و فروش آن در نظر بگیریم شعار «ایرانی، کالای خوب ایرانی بخر»، تحقق پیدا می‌کند.»
اکبری البته به بحث نظارت بر خدمات پس از فروش هم تاکید می‌کند و می‌گوید: «نظارت در زمینه خدمات پس از فروش وجود ندارد. جنس بدون گارانتی یا گارانتی‌های تقلبی ضرر بزرگی به تولیدات داخل می‌زند و اعتماد مصرف‌کننده را از خرید کالاهای ایرانی کم می‌کند.
بدون اغراق بگویم 99 درصد مشتریان از خدمات پس از فروش اکثر کالاها نالان هستند و این معضل باید رفع شود.»
وی در پایان صحبت‌هایش به این نکته هم اشاره می‌کند که در کشورمان پتانسیل بالایی از نظر تولید وجود دارد و کارگران و مهندسان ما سلیقه و ابتکار خوبی دارند و اگر واقعا مسئولان کشور از تولیدکنندگان حمایت کنند، کالای ایرانی حرف اول را خواهد زد و 90 درصد مصرف‌کنندگان کالاهای ایرانی خواهند خرید.
تسهیلات 20 درصدی
 و حمایت از تولیدکنندگان
برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی چه باید کرد؟
سوالی بود که علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگویی به آن پاسخ می‌دهد.
 وی بر این باور است که «برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی یک راه بیشتر وجود ندارد و آن اینکه بانکها دست از بنگاه‌داری بردارند و به تولیدکنندگان کمک کنند که البته با بهره تسهیلات 20 درصدی بانکی فایده‌ای ندارد، بانکها در این شرایط می‌توانند به تولید ملی کمک کنند.»
وی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «البته مردم باید بدانند اگر می‌خواهیم از وابستگی رهایی پیدا کنیم راهی جز حمایت از تولید داخلی نداریم و تولیدکنندگان نیز باید به این موضوع توجه کنند که مصرف کالای داخلی بی‌کیفیت باب‌طبع هیچ‌کس نیست و باید به کیفیت کالا بها داده شود.»
رئیس اتاق اصناف ایران خطاب به مسئولان می‌گوید: «اگر قرار باشد که در کشوری بیش‌از 650 هزار بنگاه تولیدی کوچک به جایی برسد که بتواند در عرصه تولید ملی حرفی برای گفتن داشته باشد و در اقتصاد مقاومتی نقشی ایفا کند و در صادرات کالای غیرنفتی نیز سهمی داشته باشد، راهی جز بهسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات خود ندارد تا بتواند به کیفیت تولید داخلی کمک کند.»
فاضلی می‌افزاید: «در دوران کنونی اگر بتوانیم واردات را در خدمت تولید قرار دهیم و تولید ملی را مورد بازنگری و بازشناسی قرار دهیم بیش از 70 تا 80 درصد مشکلات داخلی کشور در تامین کالاهای ایرانی را می‌توان حل ومدیریت کرد.»محمود شکری نماینده مردم رضوان‌شهر، تالش و ماسال و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، واردات بی‌حساب و کتاب و قاچاق لوازم خانگی را آسیبی جدی برای تولیدکنندگان برمی شمرد و می‌گوید: «متاسفانه برخی دیگر هم به نام برندهای مطرح داخلی و خارجی تولیدات زیر پله‌ای لوازم خانگی خودشان را روانه بازار می‌کنند.»
قوانین نیاز به بازنگری دارد
در مورد چند و چون تولیدات زیرپله‌ای و قاچاق مافیای لوازم خانگی از آقای شکری سؤال می‌کنم. وی در پاسخ به این پرسشم می‌گوید: «هم‌اکنون 20 میلیارد دلار قاچاق به کشور وارد می شود که البته باور آن سخت است، چرا که قاچاق به مفهوم واردات به شکل پنهانی است.»
وی می‌گوید: «وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم، بدون دلیل و با ادعای اینکه ایران کد و برچسب شبنم منجر به شکل‌گیری قاچاق و گسترش آن شده است این طرح را حذف کرد و علی‌رغم گذشت دو سال از حذف این طرح، هنوز هیچ جایگزینی برای ایران کد از سوی دولت اجرایی نشده است، در حالی‌که این طرح به معنای واقعی جلوی قاچاق را گرفته بود و منافع عده‌ای را هم به خطر انداخت ضمن اینکه چند صد میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود.»این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه باید قوانینی که قبلا در مجلس در مورد قضایای فوق تصویب شده و با مشکلاتی همراه است مورد بازنگری قرار گیرد، تاکید می‌کند: «به عنوان مثال اتحادیه لوازم خانگی باید بتواند این اختیار را داشته باشد که ضمن ارزیابی و نیاز سنجی بازار به واردکنندگان واقعی اجازه واردات لوازم خانگی که از کیفیت بهتری برخوردارند را بدهد.»
پتانسیل تولید در کشور بالاست
از آقای شکری در ادامه در مورد راه‌های حمایت از تولیدات داخلی و مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد می‌پرسم. وی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان با اشاره به اینکه ما کشوری غنی از نظر اقتصادی بوده‌ایم می‌گوید: «در زمان طاغوت و تسلط استکبار با توجه به تاخت و تازهایی که صورت گرفت تولیدات ما از بین رفت، زمانی با درآمد ابریشم ایران اداره می شد و از این دست مسائل زیاد بود که متاسفانه همه را از دست دادیم اما خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی واردات کالا قطع شد و از ظرفیت درونی خودمان استفاده کردیم واز 80 درصد واردات الان به 30 درصد واردات رسیده‌ایم.»
نماینده مردم تالش در ادامه با اشاره به اینکه واردات ضربه بزرگی به اشتغال و اقتصاد می‌زند، خاطرنشان می‌کند: «از زمانی که تحریم شدیم،  از نظر تولید داخل علی‌رغم تفکر باطل دشمنان به راحتی توانستیم روی پای خود بایستیم و به خودکفایی برسیم و حتی‌کیفیت کالاهای ما هم از خیلی از کشورها بالاتر است.»
شکری در تکمیل صحبتهایش می‌گوید: «مافیای واردات کالا هم  در داخل تولیدات را هدف قرار دادندو با ادامه روند واردات بی‌رویه طی سالهای اخیر ضرباتی به تولیدداخلی در بخش سلولزی، وسایل خانگی زدند. وقتی ما ظرفیت و توان تولید بسیاری از کالاها را در کشور داریم ، این واردات ضربه بزرگی به تولید داخل می‌زند.»
دلیل این واردات بی‌رویه را از این نماینده مجلس می‌پرسم. می‌گوید: «متاسفانه متولی خاصی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه این نوع  کالاها وجود ندارد و یا بعضا بی‌مسئولیت می‌باشند وهمراه با استکبار حرکت می‌کنند. درچنین شرایطی باید تعرفه واردات بالا رود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌افزاید: «ما می‌توانیم بهترین کالا و کیفیت را برای مصرف‌کننده داخلی و حتی صادرات تولید کنیم به شرط آنکه دست‌اندرکاران این مافیا را بتوانیم شناسایی و دست آنها را قطع کنیم. باید جلوی کسانی هم که از مجاری رسمی واردات بی رویه انجام می‌دهند، گرفته شود.»
وی می‌گوید: «از سوی دیگر نظارت بر تولید هم نکته مهمی است که در تولید یک کالای باکیفیت باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. تولیدکنندگان باید به اقتصاد کشور فکر کنند، آنها باید دنبال سود دائم و نه مقطعی باشند تا بهانه را از دست برخی بهانه‌جویان که مدعی هستند اگر واردات نباشد رقابت از بین می‌رود، بگیرند.»
شکری با اشاره به اینکه مردم باید بدانند که اگر می‌خواهند جوان‌شان اشتغال داشته باشد باید کالای خوب ایرانی بخرند، می‌گوید: «در این زمینه سرمایه‌گذاران واقعی و دلسوز نظام باید فرصت را از دست فرصت‌طلبان داخلی و خارجی با تولید کالای باکیفیت و خوب بگیرند. در شرایط فعلی ما سرمایه لازم را داریم و نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی نداریم. به شرط آنکه کار برای آنها از سوی بانکها با سودهای بانکی کم، تسهیل شود.»
به آقای شکری می‌گویم کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟ می‌گوید: «کمیسیون برنامه مدونی ندارد ولی با تعدادی از دوستان درحال انجام کارهایی هستیم که نتایج آن در آینده اعلام می‌شود.»
شناسایی نقاط ضعف و قوت
امسال چهارمین سالی است که نمایشگاه لوازم خانگی در تهران برپا شده است. این نمایشگاه تاکنون چه نقاط ضعف و قوتی داشته است و چقدر توانسته به انتظارات مردم در انتخابات یک کالای خوب ایرانی کمک کند؟ سیدمرتضی میری نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «امسال به لطف خدا چهارمین سال است که نمایشگاه لوازم خانگی را برگزار کردیم و سعی بر آن شد که نقاط ضعف را شناسایی و نقاط قوت را تقویت کنیم. از جمله نقاط قوتی که در هر سه دوره نمایشگاه آن را موجب مباهات خود می‌دانیم، دستیابی به هدف زیر یک سقف گردآوردن تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی بود که خوشبختانه سال به سال بر حضور پررنگ محصولات و کالاهای خوب ایرانی در کنار کالاهای خارجی اضافه شده است به طوری که تولیدکنندگان بهترین کالاهای خود را که با نوع خارجی همان کالا برابری می‌کند عرضه کردند و با استقبال خوب مردم مواجه شد و ما نیز از آن جایی که توانستیم گام مثبتی در جهت پیشرفت و به روز رسانی کالاهای خوب ایرانی برداریم خوشحالیم.»
میری به نقاط قوت دیگر نمایشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «حضور پرازدحام بازدیدکنندگان و فروش قابل ملاحظه برندهای ایرانی و مقایسه کالاهای خوب ایرانی با کالاهای خارجی این فرصت را برای مشتری و خریدار بوجود آورد تا بتوانند کالاها را با هم مقایسه کنند و در نتیجه بهترین و مقرون به صرفه‌ترین انتخاب یعنی کالای خوب ایرانی  و خریدی مطمئن داشته باشند.»
نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «منظور از خرید مطمئن یعنی کالایی که از طریق این نمایشگاه‌ها ارائه می‌شود کالای اصل با گارانتی اصلی شرکت بوده و بازدیدکنندگان با خیالی آسوده و بدون هرگونه نگرانی در مورد کالای بی‌کیفیت یا تقلبی و یا قاچاق می‌توانند کالای مورد نظر خود را تهیه و بدون دغدغه آن را به خانه ببرند و مشتریان ما از این فرصت نهایت استفاده را کردند.»
حوزه لوازم خانگی، اولویت دولت
با توجه به رکود موجود در بازار، تولید لوازم خانگی در کشور در سال گذشته نسبت به سال 92 رشد چشمگیری داشته است.
این مطلب را شهرام میرآخورلو مدیرکل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کننده می‌گوید و بر این نکته اشاره می‌کند که در بخش تقاضا دچار ایست شده‌ایم که اثرات آن به بخش مصرف و تولید رسیده است.
وی با پیش‌بینی آینده‌ای امیدوارکننده برای تولید لوازم خانگی در کشور می‌گوید: «خوشبختانه دولت اقداماتی در دست انجام دارد که نتیجه آن بیرون رفتن بازار لوازم خانگی از دوره رکود طی 2 ماه آینده خواهد بود.»مدیرکل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کننده در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی تاکید می‌کند: «به طور قطع بخش لوازم خانگی جزو اولویتهای دولت است به طوری که این بخش در فهرست اولویت‌ها در رتبه زیر 10 قرار دارد. اما تمام حمایت‌ها باید در جهت رعایت حقوق مصرف‌کننده قرار گیرد.»