kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
نتیجه تشکیل ائتلاف حقیقی ضد داعش

1000 تروریست تکفیری تسلیم ارتش سوریه شدند

چند روز پس از آغاز حملات کوبنده ائتلاف حقیقی ضد داعش به مواضع تروریست‌ها در سوریه خبر می‌رسد حدود 1000 نفر از اعضای گروه‌های تروریستی سلاح خود را تحویل ارتش داده و خود را تسلیم کرده‌اند.
سرویس خارجی-

منابع نظامی در سوریه اعلام کردند از نخستین دستاوردهای حملات جنگنده‌های روسیه علیه مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه فرار هزاران تروریست به خارج از مرزهای این کشور و تسلیم شدن دست‌کم 1000 تروریست و تحویل سلاح‌هایشان به نیروهای دولتی است.
این تروریست‌ها در استان «درعا» علیه دولت می‌جنگیدند و پس از حملات شدید ارتش سوریه که با پشتیبانی جنگنده‌های روسی صورت می‌گیرد، عده‌ای فرار را بر قرار ترجیح و عده‌ای هم تسلیم شدند.
منابع سوری می‌گویند حدود 2600 تا 3000 تروریست که در میان آنان سرکرده‌های تکفیری‌ها نیز زیاد به چشم می‌خورند از شهر درعا فرار کردند.
استاندار درعا فرار و تسلیم شدن تروریست‌ها را نتیجه پیروزی‌های ارتش سوریه و حمایت‌های نظامی روسیه اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود کسانی که خود را تسلیم کرده‌اند مشارکت فعالی در دفاع از میهن و نبرد سازندگی و بازسازی سوریه داشته باشند.
هلاکت 160 تروریست
 در دیرالزور
این در حالی است که ارتش سوریه نیز روز گذشته به مواضع تروریست‌های داعش در «دیرالزور» حمله کرد و 160 تروریست را به هلاکت رساند. طبق گزارش رسانه‌های سوری، این حملات نیز با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسی صورت گرفت و مقر فرماندهی داعش و مراکز نگهداری تجهیزات نظامی و انبار مهمات «به طور کامل» منهم شد.
به گزارش تسنیم، منابع سوری اما از ادامه عملیات ارتش این کشور علیه تروریست‌ها در مناطق مختلف به ویژه در «حلب» و حومه دمشق و وارد کردن تلفات و خسارات فراوان به آنها خبر می‌دهند. جنگنده‌های ارتش سوریه خودروها و تجهیزات تروریست‌ها را در حومه غوطه شرقی دمشق نیز هدف قرار دادند.
همچنین جنگنده بمب‌افکن‌های روسیه در ادامه همکاری ضد تروریستی مسکو و دمشق یک مرکز آموزش عناصر گروه تروریستی داعش در سوریه و چند موضع دیگر این گروه تکفیری را در حومه شهر حلب هدف قرار دادند.
واکنش‌ها به حضور ائتلاف روسیه
روزنامه انگلیسی «اکونومیست» در سرمقاله خود با اشاره به حضور جدی روسیه در جنگ سوریه نوشت: «پوتین رهبر جدید جنگ با تروریسم است و اگر جرات رئیس‌جمهور روسیه در وجود رئیس‌جمهور آمریکا بود، خاورمیانه با این همه نابسامانی مواجه نمی‌شد.»
این روزنامه افزود: «اوباما در افغانستان چه کار کرده است؟ بعد از سال‌ها حضور در این کشور امنیت را تامین نکرده و فعلا توانسته نیروهای خود را خارج کند.»
مجله «فارن پالیسی» نیز در گزارشی اقدامات روسیه در سوریه را باعث «تقویت جایگاه مسکو فراتر از مرزهای خاورمیانه» خواند و افزود: «این در حالی است که سیاست مردد آمریکا در منطقه باعث دلسردی اروپایی‌ها و رفتن آنها به سمت روسیه می‌شود.»
این مجله افزود: «اقدامات اخیر پوتین وی را به چهره‌ای بسیار قابل قبول و معتبرتر از واشنگتن تبدیل کرده است.»
شبکه خبری العهد اما در این‌باره اعلام کرد: «حضور نظامی روسیه در سوریه در شرایطی که ترکیه با طرح موضوع منطقه حائل در سوریه خود را در رویای بازیافتن امپراتوری عثمانی غرق کرده بود، مانند صاعقه‌ای بر سر ترکیه فرود آمد.»
وزیر خارجه مصر نیز حمایت خود را از حملات روس‌ها به مواضع تروریست‌ها در سوریه اعلام کرد.
شبکه «سی‌سی‌تی‌وی» چین نیز معتقد است حملات هوایی روسیه تاثیر چشمگیری بر جنگ جاری در سوریه برجا گذاشته است.
بنابر اعلام این شبکه تلویزیونی، حملات هوایی روسیه علیه داعش و گروهک‌های دیگر در خاک سوریه بسیار دقیق بوده و تعداد زیادی از آنان را هدف قرار داده است.
روزنامه گاردین نیز طی گزارشی نوشت: «حملات هوایی روسیه در سوریه خشم کشورهای حاشیه خلیج فارس را برانگیخته و احتمالا این کشورها از جمله عربستان، قطر و ترکیه کمک نظامی به مخالفان اسد را افزایش می‌دهند.»
این در حالی است که شبکه خبری آمریکایی «سی.ان.ان» مدعی شد که روسیه مناطقی غیر از مواضع گروه تروریستی داعش را در سوریه بمباران می‌کند.
در داخل آمریکا نیز حملات روسیه علیه مواضع داعش واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است به ویژه در میان جمهوریخواهان چرا که آنها معتقدند اقدام روسیه «سیلی»  به صورت آمریکا بوده و به شدت از سیاست‌های آمریکا در قبال خاورمیانه انتقاد کرده‌اند.