نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا درباره توافق هستهای چه نظری دارند؟
پایگاه اینترنتی ایران پرایمر (iranprimer) در گزارشی به نظرات نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری سال 2016 ایالات متحده پرداخت و آن را در دو دسته دموکرات و جمهوریخواه بیان کرد.
میتوان گفت که مسئله توافق هستهای ایران و شش قدرت بزرگ جهانی، تقریبا میان همهاین نامزدها انعکاس داشته و آنها نیز مختصات برجام را از دیدگاه خود بیان کردند. در ذیل گزیدهای از نظرات این افراد به تفکیک دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آورده شده است.
نامزدهای دموکرات
(هیلاری کلینتون، سناتور و وزیر خارجه سابق ایالات متحده)؛ این نامزد دموکرات و دیپلمات آمریکایی که تا کنون درباره توافق هستهای ایران موضع شفافی را اختیار نکرده بود، با اظهاراتی که انتظار میرفت دربرابر برجام اعلام موضع کرد.
استراتژی من در قبال ایران از 5 رکن تشکیل شده است. اول اینکه تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا به اسرائیل و تضمین برتری کیفی نظامی اسرائیل را قویتر میکنم. دوم، ضمن تاکید مجدد بر حیاتی بودن خلیج فارس برای منابع آمریکا و عدم توسعه برنامه هستهای تسلیحاتی توسط کشورهای خلیج فارس، حضور نظامی استوار آمریکا در منطقه را حفظ میکنم.
سوم اینکه ائتلافی تشکیل میدهم تا با نایبهای نظامی ایران در منطقه، علیالخصوص حزبالله مبارزه کنم، حتی اگر نیاز باشد تحریمهای ایران را بخاطر حمایت از تروریسم، برنامه موشکی بالستیکی و بیثبات کردن منطقه افزایش میدهم. چهارم، در برابر سوءاستفاده ایران از خاک وطنیاش درخصوص بازداشت زندانیان سیاسی و سرکوب آزادی بیان خواهم ایستاد.
وی در آخر پنجمین رکن استراتژی خود را «تعبیه سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران در یک استراتژی منطقهای فراگیر» بیان کرد، زیرا به زعم وی توافق هستهای باید در ابعاد وسیعتری از سیاست خارجی ایران گنجانده شود.
(مارتین اومالی، فرماندار سابق ایالت ماریلند)؛ وی جزو نامزدهای بیسر و صدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حداقل در رسانهها، بوده و اظهاراتش درباره توافق هستهای نیز تا حدودی کلیشهای میباشد.
نکته کلیدی اینجاست که توافق قابل تأیید و قابل اجرا باشد. اگر ایران دوست ما بود، نیازی نبود که مذاکره کنیم. ما باید مطمئن شویم که در صورت نقض توافق توسط ایران، تحریمها بازمیگردد. ما باید به دنبال برقراری صلح باشیم که بهنظرم این توافق مسیری به سوی آن است.
(برنی ساندرز، سناتور ایالت ورمونت)؛ وی را میتوان جزو محافظهکارترین سناتورهای دموکرات منتقد دولت دانست که ضمن حمایت از توافق هستهای، مدعی شد اگر ایران از توافق هستهای تبعیت نکند، تحریمها برمیگردد.
بهنظرم این (توافق) بهترین راه برای رسیدن به اینکه ایران از دستیابی به سلاح هستهای منع خواهد شد، میباشد. بسیاری از همکاران جمهوریخواه من نمیفهمند که جنگ آخرین گزینه است. توافق همه چیزهایی که دوست دارم را بدست نمیدهد ولی بهتر از مسیری بود که ایران برای سلاح هستهای طی کند و خطر درگیری نظامی آمریکا و اسرائیل با آن روز به روز بیشتر شود..
(جیم وب، سناتور سابق ایالت ویرجینیا): «من به این دلیل با حمله به عراق مخالفت کردم چون باعث افزایش قدرت ایران میشد. حالا که قدرت ایران زیاد شده، نباید توافقی این چنینی انجام داد. این توافق برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هستهای بوده ولی تا حالا ندیده بودم اینگونه به کشوری برای داشتن سلاح هستهای موافقت ضمنی دهیم!
نامزدهای جمهوریخواه
(جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا)؛ برادر رئیس جمهور جنگ طلب سابق آمریکا، جورج بوش، از منتقدان توافق هستهای بوده ولی برعکس دیگر همتایان خود مواضع عاقلانهتری در این باره دارد.
پاره کردن یک توافق، استراتژی نیست. رویکرد درست این است که چگونه با ایران مقابله کنیم. اولین کار عرض ارادت آمریکا به اسرائیل است. همچنین ارسال سلاحهای پیچیده به اسرائیل برای نشان دادن حمایت از آن لازم است.
(بن کارسون، رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب اطفال در بیمارستان جانز هاپکینز)؛ وی که از جراحان بازنشسته و البته سیاهپوست ایالات متحده میباشد و مطمئنا از تبعیضنژادی در آمریکا علیه همرنگان خود رنج کشیده، چندی پیش در اظهارات تند و بیادبانهای به مسلمانان حمله کرد و در برابر توافق هستهای نیز کمخردانه برخورد میکند.
بزرگترین مشکل من این است که این کنگره نباید چیزی خارج از یک عهدنامه را میپذیرفت. باید به ایران بفهمانیم که ما از کلانتر جدید محله تبعیت نمیکنیم! در حال حاضر متحدانمان زیاد به ما احترام نمیگذارند. با دادن پولهای آزاد شده به ایران، به تامین بودجه گروههای تروریستی در منطقه کمک میکنیم. خیلی سخت است که بفهمم چگونه راحت نشستهایم و ایرانیان نابودی اسرائیل و مرگ بر آمریکا را خواستارند.
(کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی): «در سراسر جهان، من با کشوری که مرگ بر ما و مرگ بر اسرائیل را فریاد زده و گروگانهایی از ما دارد؛ نه دست میدهم، نه ملاقات میکنم و نه توافق میکنم!
(تد کروز، سناتور ایالت تگزاس)؛ این نامزد تندرو گویا هنوز تصور میکند در دوران غرب وحشی و تگزاسی که زمانی هفتتیر کشان در آن جولان میدادند زندگی میکند، زیرا ادبیاتی که درباره توافق هستهای و مسایل سیاسی با ایران به کار میبرد؛ دور از ادب و قواعد دیپلماتیک پذیرفته در سراسر جهان است.
بزرگترین تهدید امنیت ملی آمریکا، برنامه هستهای ایران است. توافق هستهای ایران چیزی کمتر از یک فاجعه نیست. این توافق 100میلیارد دلار به ایران خواهد داد که دولت اوباما را به بزرگترین حامی اسلام رادیکال و تروریسم تبدیل میکند. این توافق چهار گروگان آمریکایی در ایران را به حال خود رها کرده و باعث تسریع در روند رسیدن ایران به سلاح هستهای میشود.
اگر من به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوم، در روز اول این توافق را پاره میکنم! مهلت 24روزه قبل از هر بازرسی به ایرانیها اجازه مخفی کردن مدارک را میدهد و جالب اینجاست که توافق به ایران اجازه میدهد تا از خودش بازرسی کند که هیچ معنی نمیدهد. اوباما نیز قوانین فدرال را بهخاطر ندادن اسناد قراردادهای جانبی نقض کرده است.
(کارلی فیورینا، مدیرعامل سابق شرکت اچپی)؛ وی که زمانی ریاست کمپانی عظیم تجهیزات و قطعات رایانهای اچپی را برعهده داشت، زمانی که تمام شرکتهای آمریکایی از تجارت با ایران منع شده بودند، با استفاده از راههای گریز قانونی میلیونها دلار تولیدات خود را وارد ایران کرده و سود سرشاری را بحساب خود واریز کرد.
در اولین روز کاریام در دفتر ریاست جمهوری، دو تماس خواهم گرفت. اول با نتانیاهو تا او را از ماندن در کنار اسرائیل مطمئن سازم و دوم به رهبر ایران! که به او بگویم باید درب همه مراکز نظامی و تاسیسات هستهای را به روی ما بگشاید و خود ما از آنها بازرسی کنیم! همه باید بدانند که ایالات متحده آمریکا به جایگاه رهبری جهان بازگشته است!
(مایک هاکبی، فرماندار سابق ایالت آرکانزانس): مسئله بقای تمدن غرب است، نه یک درگیری کوچک با کشوری در خاورمیانه که بتازگی به آن
100 میلیارد دلار دادهایم! این توافق یک خطر عاجل برای اسرائیل، تهدیدی برای کل خاورمیانه و ایالات متحده میباشد. ایران دولتی است که برای 36 سال آمریکایی کشی و آمریکایی دزدی به راه انداخته است!!!
ایران از گروههای تروریستی مانند حماس و حزبالله حمایت میکند که ماهیت تمدن غربی را به خطر انداختهاند! با دادن این توافق به آنها، ما همه مردم جهان را در موقعیتی بسیار خطرناک قرار میدهیم. رئیس جمهور بعدی آمریکا به این توافق پایبند نبوده، آن را نابوده کرده و به ایران سخت خواهد گرفت.
(جان کاسیچ، فرماندار ایالت اوهایو): «ما زمانی که متحدانمان با ما باشند بهتر عمل میکنیم. همچنین کسی به ایران اعتماد نمیکند، اگر توافق را نقض کنند ما هم تحریمها را برمیگردانیم. اگر از گروههای تروریستی که امنیت اسرائیل را تهدید میکنند حمایت کردند ما هم توافق را پاره میکنیم. مطمئن باشید که اگر آنها به بمب هستهای نزدیک شدند، من بعنوان فرمانده کل نیروهای نظامی هرچه در توانم باشد برای متوقف کردن آنها انجام میدهم.»
(رند پاول، سناتور ایالت کنتاکی): « ما باید به مذاکرات با ایران ادامه دهیم و رد کردن توافق کاری بیمعناست. نظر من فعلا علیه توافق است زیرا اهرمی نیست که بفهمیم ایران از آن تبعیت میکند البته این به معنای آن نیست که من توافق را بررسی نکرده وفورا آن را رد میکنم.»
(مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا): « از صحبتهای [آیتالله] خامنهای پیداست که ایران از توافق تبیعت نمیکند و دلیلی دارد که به اسرائیل شیطان کوچک و آمریکا شیطان بزرگ میگوید! ما به فرماندهای نیاز داریم که از این کشور دفاع کند. اگر به هیلاری کلینتون رای دهید یعنی دارید به آیتالله خامنهای رای میدهید که [ایران] سلاح هستهای داشته باشد و من هرگز چنین اجازهای نمیدهم.»
(دونالد ترامپ، مدیرعامل سازمان ترامپ!): « ما درباره ایران صحبت میکنیم. این توافق وحشتناک و ناقص بود. تا حالا چنین چیزی ندیده بودم! غیرقابل باور است که رئیس جمهور آمریکا نام خود را پای چنین توافقی با ایران تروریستی بنویسد که امنیت اسرائیل، آمریکا و متحدانمان را تهدید میکند!»
منبع: جام نیوز
میتوان گفت که مسئله توافق هستهای ایران و شش قدرت بزرگ جهانی، تقریبا میان همهاین نامزدها انعکاس داشته و آنها نیز مختصات برجام را از دیدگاه خود بیان کردند. در ذیل گزیدهای از نظرات این افراد به تفکیک دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آورده شده است.
نامزدهای دموکرات
(هیلاری کلینتون، سناتور و وزیر خارجه سابق ایالات متحده)؛ این نامزد دموکرات و دیپلمات آمریکایی که تا کنون درباره توافق هستهای ایران موضع شفافی را اختیار نکرده بود، با اظهاراتی که انتظار میرفت دربرابر برجام اعلام موضع کرد.
استراتژی من در قبال ایران از 5 رکن تشکیل شده است. اول اینکه تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا به اسرائیل و تضمین برتری کیفی نظامی اسرائیل را قویتر میکنم. دوم، ضمن تاکید مجدد بر حیاتی بودن خلیج فارس برای منابع آمریکا و عدم توسعه برنامه هستهای تسلیحاتی توسط کشورهای خلیج فارس، حضور نظامی استوار آمریکا در منطقه را حفظ میکنم.
سوم اینکه ائتلافی تشکیل میدهم تا با نایبهای نظامی ایران در منطقه، علیالخصوص حزبالله مبارزه کنم، حتی اگر نیاز باشد تحریمهای ایران را بخاطر حمایت از تروریسم، برنامه موشکی بالستیکی و بیثبات کردن منطقه افزایش میدهم. چهارم، در برابر سوءاستفاده ایران از خاک وطنیاش درخصوص بازداشت زندانیان سیاسی و سرکوب آزادی بیان خواهم ایستاد.
وی در آخر پنجمین رکن استراتژی خود را «تعبیه سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران در یک استراتژی منطقهای فراگیر» بیان کرد، زیرا به زعم وی توافق هستهای باید در ابعاد وسیعتری از سیاست خارجی ایران گنجانده شود.
(مارتین اومالی، فرماندار سابق ایالت ماریلند)؛ وی جزو نامزدهای بیسر و صدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حداقل در رسانهها، بوده و اظهاراتش درباره توافق هستهای نیز تا حدودی کلیشهای میباشد.
نکته کلیدی اینجاست که توافق قابل تأیید و قابل اجرا باشد. اگر ایران دوست ما بود، نیازی نبود که مذاکره کنیم. ما باید مطمئن شویم که در صورت نقض توافق توسط ایران، تحریمها بازمیگردد. ما باید به دنبال برقراری صلح باشیم که بهنظرم این توافق مسیری به سوی آن است.
(برنی ساندرز، سناتور ایالت ورمونت)؛ وی را میتوان جزو محافظهکارترین سناتورهای دموکرات منتقد دولت دانست که ضمن حمایت از توافق هستهای، مدعی شد اگر ایران از توافق هستهای تبعیت نکند، تحریمها برمیگردد.
بهنظرم این (توافق) بهترین راه برای رسیدن به اینکه ایران از دستیابی به سلاح هستهای منع خواهد شد، میباشد. بسیاری از همکاران جمهوریخواه من نمیفهمند که جنگ آخرین گزینه است. توافق همه چیزهایی که دوست دارم را بدست نمیدهد ولی بهتر از مسیری بود که ایران برای سلاح هستهای طی کند و خطر درگیری نظامی آمریکا و اسرائیل با آن روز به روز بیشتر شود..
(جیم وب، سناتور سابق ایالت ویرجینیا): «من به این دلیل با حمله به عراق مخالفت کردم چون باعث افزایش قدرت ایران میشد. حالا که قدرت ایران زیاد شده، نباید توافقی این چنینی انجام داد. این توافق برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هستهای بوده ولی تا حالا ندیده بودم اینگونه به کشوری برای داشتن سلاح هستهای موافقت ضمنی دهیم!
نامزدهای جمهوریخواه
(جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا)؛ برادر رئیس جمهور جنگ طلب سابق آمریکا، جورج بوش، از منتقدان توافق هستهای بوده ولی برعکس دیگر همتایان خود مواضع عاقلانهتری در این باره دارد.
پاره کردن یک توافق، استراتژی نیست. رویکرد درست این است که چگونه با ایران مقابله کنیم. اولین کار عرض ارادت آمریکا به اسرائیل است. همچنین ارسال سلاحهای پیچیده به اسرائیل برای نشان دادن حمایت از آن لازم است.
(بن کارسون، رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب اطفال در بیمارستان جانز هاپکینز)؛ وی که از جراحان بازنشسته و البته سیاهپوست ایالات متحده میباشد و مطمئنا از تبعیضنژادی در آمریکا علیه همرنگان خود رنج کشیده، چندی پیش در اظهارات تند و بیادبانهای به مسلمانان حمله کرد و در برابر توافق هستهای نیز کمخردانه برخورد میکند.
بزرگترین مشکل من این است که این کنگره نباید چیزی خارج از یک عهدنامه را میپذیرفت. باید به ایران بفهمانیم که ما از کلانتر جدید محله تبعیت نمیکنیم! در حال حاضر متحدانمان زیاد به ما احترام نمیگذارند. با دادن پولهای آزاد شده به ایران، به تامین بودجه گروههای تروریستی در منطقه کمک میکنیم. خیلی سخت است که بفهمم چگونه راحت نشستهایم و ایرانیان نابودی اسرائیل و مرگ بر آمریکا را خواستارند.
(کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی): «در سراسر جهان، من با کشوری که مرگ بر ما و مرگ بر اسرائیل را فریاد زده و گروگانهایی از ما دارد؛ نه دست میدهم، نه ملاقات میکنم و نه توافق میکنم!
(تد کروز، سناتور ایالت تگزاس)؛ این نامزد تندرو گویا هنوز تصور میکند در دوران غرب وحشی و تگزاسی که زمانی هفتتیر کشان در آن جولان میدادند زندگی میکند، زیرا ادبیاتی که درباره توافق هستهای و مسایل سیاسی با ایران به کار میبرد؛ دور از ادب و قواعد دیپلماتیک پذیرفته در سراسر جهان است.
بزرگترین تهدید امنیت ملی آمریکا، برنامه هستهای ایران است. توافق هستهای ایران چیزی کمتر از یک فاجعه نیست. این توافق 100میلیارد دلار به ایران خواهد داد که دولت اوباما را به بزرگترین حامی اسلام رادیکال و تروریسم تبدیل میکند. این توافق چهار گروگان آمریکایی در ایران را به حال خود رها کرده و باعث تسریع در روند رسیدن ایران به سلاح هستهای میشود.
اگر من به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوم، در روز اول این توافق را پاره میکنم! مهلت 24روزه قبل از هر بازرسی به ایرانیها اجازه مخفی کردن مدارک را میدهد و جالب اینجاست که توافق به ایران اجازه میدهد تا از خودش بازرسی کند که هیچ معنی نمیدهد. اوباما نیز قوانین فدرال را بهخاطر ندادن اسناد قراردادهای جانبی نقض کرده است.
(کارلی فیورینا، مدیرعامل سابق شرکت اچپی)؛ وی که زمانی ریاست کمپانی عظیم تجهیزات و قطعات رایانهای اچپی را برعهده داشت، زمانی که تمام شرکتهای آمریکایی از تجارت با ایران منع شده بودند، با استفاده از راههای گریز قانونی میلیونها دلار تولیدات خود را وارد ایران کرده و سود سرشاری را بحساب خود واریز کرد.
در اولین روز کاریام در دفتر ریاست جمهوری، دو تماس خواهم گرفت. اول با نتانیاهو تا او را از ماندن در کنار اسرائیل مطمئن سازم و دوم به رهبر ایران! که به او بگویم باید درب همه مراکز نظامی و تاسیسات هستهای را به روی ما بگشاید و خود ما از آنها بازرسی کنیم! همه باید بدانند که ایالات متحده آمریکا به جایگاه رهبری جهان بازگشته است!
(مایک هاکبی، فرماندار سابق ایالت آرکانزانس): مسئله بقای تمدن غرب است، نه یک درگیری کوچک با کشوری در خاورمیانه که بتازگی به آن
100 میلیارد دلار دادهایم! این توافق یک خطر عاجل برای اسرائیل، تهدیدی برای کل خاورمیانه و ایالات متحده میباشد. ایران دولتی است که برای 36 سال آمریکایی کشی و آمریکایی دزدی به راه انداخته است!!!
ایران از گروههای تروریستی مانند حماس و حزبالله حمایت میکند که ماهیت تمدن غربی را به خطر انداختهاند! با دادن این توافق به آنها، ما همه مردم جهان را در موقعیتی بسیار خطرناک قرار میدهیم. رئیس جمهور بعدی آمریکا به این توافق پایبند نبوده، آن را نابوده کرده و به ایران سخت خواهد گرفت.
(جان کاسیچ، فرماندار ایالت اوهایو): «ما زمانی که متحدانمان با ما باشند بهتر عمل میکنیم. همچنین کسی به ایران اعتماد نمیکند، اگر توافق را نقض کنند ما هم تحریمها را برمیگردانیم. اگر از گروههای تروریستی که امنیت اسرائیل را تهدید میکنند حمایت کردند ما هم توافق را پاره میکنیم. مطمئن باشید که اگر آنها به بمب هستهای نزدیک شدند، من بعنوان فرمانده کل نیروهای نظامی هرچه در توانم باشد برای متوقف کردن آنها انجام میدهم.»
(رند پاول، سناتور ایالت کنتاکی): « ما باید به مذاکرات با ایران ادامه دهیم و رد کردن توافق کاری بیمعناست. نظر من فعلا علیه توافق است زیرا اهرمی نیست که بفهمیم ایران از آن تبعیت میکند البته این به معنای آن نیست که من توافق را بررسی نکرده وفورا آن را رد میکنم.»
(مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا): « از صحبتهای [آیتالله] خامنهای پیداست که ایران از توافق تبیعت نمیکند و دلیلی دارد که به اسرائیل شیطان کوچک و آمریکا شیطان بزرگ میگوید! ما به فرماندهای نیاز داریم که از این کشور دفاع کند. اگر به هیلاری کلینتون رای دهید یعنی دارید به آیتالله خامنهای رای میدهید که [ایران] سلاح هستهای داشته باشد و من هرگز چنین اجازهای نمیدهم.»
(دونالد ترامپ، مدیرعامل سازمان ترامپ!): « ما درباره ایران صحبت میکنیم. این توافق وحشتناک و ناقص بود. تا حالا چنین چیزی ندیده بودم! غیرقابل باور است که رئیس جمهور آمریکا نام خود را پای چنین توافقی با ایران تروریستی بنویسد که امنیت اسرائیل، آمریکا و متحدانمان را تهدید میکند!»
منبع: جام نیوز