kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
وال استریت ژورنال:

نمونه‌برداری از پارچین کافی نیست!

یک روزنامه آمریکایی در ادامه بهانه‌گیری غرب درباره بازرسی‌ها در گزارشی نوشت: نمونه‌برداری از پارچین برای نتیجه‌گیری در مورد فعالیت‌های ایران کافی نیست.



یک روز پس از آنکه «یوکیا آمانو» مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نمونه‌برداری از سایت نظامی پارچین در ایران خبر داد، رسانه‌های غربی به انتقاد از نحوه نمونه‌برداری پرداخته و در حال آماده کردن زمینه برای طولانی کردن فرآیند حل و فصل مسئله ابعاد ادعایی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران هستند.
در همین راستا، روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال در گزارشی نوشت: نمونه‌برداری از پارچین برای نتیجه‌گیری در مورد فعالیت‌های ایران کافی نیست.
به گزارش تسنیم، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با آسوشیتدپرس گفت: نمونه‌برداری از پارچین زیر نظر دقیق آژانس انجام شده است.
آمانو افزود: فرآیند نمونه‌برداری بی‌عیب و نقص بوده است.
وی در ادامه در اظهارنظری دوپهلو گفت: فعلا! مطمئنم نمونه‌های پارچین حقیقی هستند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: هنوز زود است درباره دیدار از پارچین که رسانه‌های ایرانی از آن به عنوان دیداری تشریفاتی یاد کردند نتیجه‌گیری شود.
آمانو افزود: در طول این دیدار، من و معاونم تجهیزاتی ندیدیم که بشود به آزمایش‌های ادعایی مرتبط کرد، اما فعالیت‌های نوسازی کماکان ادامه داشت.
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارش دیگری نوشت: باید برای تغییر نظام ایران برنامه داشته باشیم.
در ادامه گزارش آمده است: دولت آمریکا باید سیاه‌نمایی درباره زنان و دیپلماسی عمومی را در دستورکار قرار دهد.
وال استریت ژورنال افزود: درون‌مایه دیپلماسی واشنگتن با تهران را این ایده تشکیل می‌دهد که ممانعت در «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران»! به تبدیل نظام این کشور منجر خواهد شد.
این روزنامه آمریکایی اذعان کرد: هیچ چیز در تاریخ 36 ساله جمهوری اسلامی حاکی از آن نیست که چنین تغییری صورت بگیرد.
 بمباران، ایران را
 دو سال عقب می‌راند
 اما برجام ۱۵ سال
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفت: بمباران، ایران را دو سال عقب می‌راند اما برجام ۱۵ سال.
مونیز افزود: در توافق هسته‌ای با ایران تدابیر راستی آزمایی و بازرسی تازه و حقیقتاً بی‌سابقه‌ای در تاریخ منع تکثیر اتخاذ کرده‌ایم که همیشگی خواهد بود.
 دیپلماسی آموزشی
 روزنه نفوذ در پسابرجام
روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در گزارشی نوشت: حتی با وجود انزجار [برخی] نسبت به برجام در ایران و آمریکا گام‌های اولیه برای دیپلماسی آموزشی بین دو کشور به آهستگی برداشته شده است.

به همین منظور5  دانشجوی آمریکایی این هفته تحصیل در دوره ایران شناسی را در دانشگاه تهران و در مکانی آغاز نمودند که پیشتر  به شهروندان آمریکایی روادید ارائه نمی‌شد و حال علاوه بر آنها، سه ‌آمریکایی دیگر نیز در کلاس‌های زبان فارسی دانشگاه تهران ثبت نام کرده‌اند.
به گزارش فارس، وبگاه تحلیلی «دیفنس نیوز» نیز در گزارشی نوشت: با اجرای برجام شبح موشک‌های ایران از دور خارج می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: شورای امنیت وضعیتی را بر برنامه‌های موشکی ایران اعمال کرده که بر اساس آن کشورهای مهم تامین‌کننده فن‌آوری موشکی متعهد شده‌اند مانع شتاب برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت موشکی این کشور شوند.
 تحریم 200 شرکت و فرد مرتبط با ایران
ادامه می یابد
«آدام‌زوبین» معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در یادداشتی در روزنامه «ساوث فلوریدا سان سنتینل» نوشت: مقابله جسورانه با برنامه موشکی ایران را در دوران پس از «برجام» ادامه می‌دهیم.
زوبین تاکید کرد: بر خلاف آنچه عده‌ای می‌گویند گشایش ایران در برابر جامعه بین‌المللی، در دوران پس از توافق هسته‌ای، این کشور را در برابر اجرای «مکانیسم ماشه» یا بازگشت آنی تحریم‌ها مصون نمی‌کند.
وی در ادامه نوشت: با تازه شدن روابط تجاری ایران با سایر کشورهای دنیا، تنها آسیب‌پذیری اقتصادی و مالی این کشور در برابر بازگشت آنی تحریم‌ها بیشتر می‌شود.
معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد: طبق توافق ایران، بیش از 200 شرکت و فرد مرتبط با ایران در فهرست (تحریم) آمریکا باقی‌مانده و با تحریم‌های مستقیم و ثانویه آمریکا رو به رو خواهند بود.
 اختیار نامحدود کنگره در تجدید تحریم‌های ایران
در همین حال، المانیتور نیز در گزارشی نوشت: جدیدترین پیش‌نویس سنا علیه ایران بندهای تجدید تحریم‌‌ علیه بانک‌های ایران و همچنین ارائه ابربمب‌های بتن شکن به تل‌آویو را حذف کرده اما خواستار اختیار نامحدود کنگره برای تحریم ایران برای اهداف غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای می‌باشد.
در ادامه گزارش آمده است: در پیش‌نویس جدید تأکید شده است که تا زمانی که ایران تعهدات خود در قبال موضوعات برجسته کنونی و قبلی برنامه هسته‌ای طبق برجام را محقق نکند، هیچ تحریمی لغو نخواهد شد.
 جاسوسی رژیم صهیونیستی از مذاکرات هسته‌ای
به گزارش فارس، روزنامه ایندیپندنت به نقل از رسانه‌های سوئیسی نوشت: تحقیقاتی که از سوی کارکنان این رسانه انجام گرفته است نشان می‌دهد هکرهای سایبری قادر بودند از همه مذاکرات هسته‌ای ایران جاسوسی کنند.
این حملات سایبری با استفاده از دوربین‌های نفوذی در هتل‌های برگزاری محل مذاکرات هسته‌ای ایران در  سوئیس و اتریش با استفاده از برنامه بسیار پیچیده‌ تروجان به ارزش 50میلیون دلار، نفوذ کرده و این برنامه بوسیله سرویس مخفی اسرائیل تهیه شده بود.
قبل از برجام، آژانس امنیتی سوئیس با ورود به هتل ویلسون، محل برگزاری برخی از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5، دریافت اسرائیل ازمذاکرات جاسوسی سایبری کرده بود.
از آنجایی که تعدادی از کارکنان امنیتی خود هتل از قبل برای سرویسهای مخفی اسرائیل کار می‌کردند، عملیات شناسایی برای نیروهای امنیتی سوئیس پیچیده و سخت بود.
عملیات جاسوسی مشابهی نیز در هتل «بوریواژ» در شهر لوزان که این مکان نیز محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران بود، انجام شده است.
 عطش اقتصادی لندن برای ورود به ایران
«جورج آزبورن» وزیر دارایی انگلیس گفت: اگر ایرانی‌ها توافق را نقض نکنند، سال آینده یک هیئت اقتصادی به تهران می‌برم.
اظهارات وزیر دارایی انگلیس که تلاش کرده از موضعی قدرتمند بیان شود، بیش از پیش بر عطش اقتصادی این کشور برای رابطه با ایران صحه می‌گذارد.
چندی پیش شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی اعلام کرد: انگلیس برای عقب نماندن از سرمایه‌گذاری در بازار ایران به دنبال عادی‌سازی روابط با این کشور است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره محکومان آمریکایی محبوس در ایران گفت: ما راه‌هایی مختلف را دنبال کردیم تا این افراد در ایران آزاد شوند اما دریافتیم که اقدامات ما وقتی تأثیرگذار هستند که بیان نشوند.