kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۲۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
مدیرعامل اتحادیه دامداران خبر داد

انحصار دو نفره در واردات خوراک دام!

مدیرعامل اتحادیه دامداران از انحصار واردات سالانه حدود 7 میلیون تن خوراک دام توسط یک یا دو تاجر خبر داد.


علیرضا عزیزاللهی در گفت‌وگو با فارس،  در مورد واردات خوراک دام و طیور، گفت: سالانه حدود 7 میلیون تن خوراک دام و طیور و کنسانتره وارد کشور می‌شود که بخشی هم مربوط به نهاده‌های خوراک دام است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا واردات خوراک دام به اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها سپرده نمی‌شود، اظهار داشت: دولت هیچ مانعی برای واردات خوراک دام توسط بنگاه‌های اقتصادی ایجاد نکرده، اما از آنجا که واردات خوراک دام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خاصی می‌طلبد، بخشی از دستگاه‌ها و فعالان حوزه تجارت در بخش خصوصی که قابلیت و شرایط لازم برای ورود به این حوزه را داشته‌اند، واردات خوراک دام را انجام می‌دهند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از واردات خوراک دام توسط یک یا دو تاجر انجام می‌شود، ادامه داد: حتما باید این انحصار شکسته شود.
عزیزاللهی تصریح کرد: حتما باید صندوق حمایت از توسعه دامپروری و تشکل‌های امور دام در واردات و تامین خوراک دام سهیم باشد.
وی افزود: در واردات همیشه برخی مشخصه‌ها، یک تاجر را از تاجر دیگر متمایز می‌کند و در واردات خوراک دام هم دقیقا همین طور است که آن تاجری که توانایی‌های فنی و عملیاتی بیشتری دارد می‌تواند در عرصه واردات حاضر شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: بنابراین بعد از اینکه واردات خوراک دام از بخش دولتی به خصوصی منتقل شد تا به امروز تشکل‌های تولیدکنندگان جایگاهی در تامین خوراک دام نیافته‌اند.
عزیزاللهی با بیان اینکه امیدواریم در آینده سهم موثری از واردات خوراک دام توسط تشکل‌های تولیدکنندگان اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در هر حرفه‌ای یک عده از تجار مشهور، موفق‌ترند و در حوزه واردات خوراک دام هم یکی دو تاجر عملکردشان وسیع‌تر است که البته با تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی این روند رو به تعدیل است.