kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸

ریل‌گذاری 40 درصد از خط آهن قزوین- رشت

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه 90 درصد زیرسازی راه‌آهن مسیر قزوین- رشت انجام شده است، گفت: 40 درصد در این مسیر ریل‌گذاری شده است.


شعبانعلی خاوری با اشاره به وضعیت ساخت پروژه ملی راه‌آهن گیلان اظهار کرد: تاکنون 90 درصد زیرسازی راه‌آهن قزوین- رشت انجام شده است.
وی گفت: راه‌آهن قزوین- رشت به طول 165 کیلومتر است که قطار مسافری با ظرفیت سه میلیون و 800 هزار نفر در سال با سرعت 160 کیلومتر در این مسیر تردد می‌کند.
خاوری مسیر مذکور را محل تردد قطار باری عنوان کرد و افزود: برای این مسیر قطار باری با سرعت 120 کیلومتر و جابه‌جایی و حمل 10 میلیون تن بار در سال طراحی شده است. وی با اشاره به اینکه برای راه‌آهن گیلان 700 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: امسال 280‌میلیارد تومان در قانون بودجه برای راه‌آهن اعتبار گذاشته و برای سال آینده نیز 350 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
خاوری درباره زمان راه‌اندازی راه‌آهن قزوین- رشت یادآور شد: در صورت اختصاص اعتبارات مذکور سال 95 سوت قطار قزوین- رشت در گیلان به صدا درمی‌آید.
وی با اشاره به ساخت مسیر راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا، خاطرنشان کرد: ساخت راه‌آهن قزوین- رشت- بندرانزلی- آستارا از دستاوردهای سفر هیئت دولت به گیلان است و با اتمام محور قزوین- رشت بلافاصله احداث آن انجام می‌شود و از هم‌اکنون اقدام‌هایی در این زمینه درحال انجام است.
خاوری راه‌آهن قزوین- رشت را از ایستگاه رشت به دو شاخه رشت- انزلی ذکر کرد و متذکر شد: این مسیر تا انزلی به طول 41 کیلومتر و در محور راه‌آهن رشت- آستارا به طول 165 کیلومتر تقسیم می‌شود.
وی احداث راه‌آهن قزوین- رشت- بندرانزلی- آستارا را به دلیل موقعیت بسیار مناسب و خوب دارای توجیه اقتصادی بالایی دانست و یادآور شد: این پروژه بهترین مسیر برای اتصال کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب است.