kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
گزارش کیهان از سفر یک روزه آمانو به تهران

مطالبات پنجگانه کمیسیون برجام از مدیرکل آژانس

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در سفر یک روزه خود به تهران با رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان دیدار و در جلسه کمیسیون ویژه برجام شرکت کرد و با 5 مطالبه از سوی نمایندگان ملت مواجه شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور در محل وزارت امور خارجه کشورمان با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف در دیدار با آمانو گفت: انتظار می‌رود با پایان مذاکرات پرونده طولانی اتهامات بی‌اساس در خصوص ابعاد غیرصلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مختومه شود.
وی افزود: امیدواریم روند همکاری‌های آتی ایران و آژانس برخی گمانه‌‌زنی‌های منفی در افکار عمومی کشورمان نسبت به این نهاد تخصصی بین‌المللی و جایگاه حرفه‌ای آن را به طور کامل مرتفع سازد.
آمانو نیز در این دیدار گفت: برجام به عنوان آزمونی برای دیپلماسی جهانی است.
 منصفانه نظارت کنید
«حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان نیز در دیدار با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما در اجرای برجام به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم و امیدواریم شما نیز منصفانه‌ بر اجرای توافق برجام نظارت داشته باشید.
روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اعتقادات دینی و مذهبی و در چارچوب دکترین نظامی خود هرگز در پی دستیابی به هیچ یک از سلاح‌های کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه حقانیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در طول سالیان گذشته و نظارت‌ها و بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آن را اثبات و بر این نکته تأکید شده است که ایران هرگز انحرافی از برنامه صلح‌آمیز خود نداشته است.
رئیس جمهور اظهار داشت: توقع ما از آژانس بیش از آن چیزی نیست که در اساسنامه آن آمده است و ما به دنبال خواسته‌ای بیش از قرارداد پادمان فی‌مابین ایران و آژانس نیستیم.
روحانی خاطرنشان کرد: از کشورهای عضو 1+5 بخاطر بکارگیری تمام توان خود در طول دو سال مذاکرات که منجر به یک توافق مهم و تاریخی شد قدردانی می‌کنم.
به گزارش فارس، یوکیو آمانو نیز در این دیدار گفت: آژانس علاقمند است تا همه مسایل را در چارچوب گفت‌وگو و مذاکرات به نتیجه برساند.
آمانو افزود: از گسترش همکاری میان ایران و آژانس پس از انتخاب شما به ریاست جمهوری ایران و انجام توافق برجام و امضاء نقشه راه میان ایران و آژانس خوشحالم.
وی در ادامه گفت: از ترتیبات فراهم شده در جریان این سفر برای انجام مأموریت‌های آژانس متشکرم.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: امیدوارم گزارش کارشناسان آژانس در زمینه PMD هر چه سریع‌تر در چارچوب برجام، پس از توافق با اعضای کشورهای مذاکره‌کننده در شورای حکام ارایه شود.
آمانو تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرکت گام به گام، منظم و رو به جلویی در بررسی برنامه‌های مرتبط با ایران در نظر گرفته است و تلاش می‌کند، با بی‌طرفی و تأکید بر حقایق گزارش خود را منعکس کند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین عصر دیروز(یکشنبه) با علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
 آژانس تاکنون به وظایف ذاتی خود
عمل نکرده
به گزارش خبرگزاری‌ها، نشست روز گذشته کمیسیون ویژه برجام با حضور یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد.
خبرهای رسیده حاکی است در این جلسه نمایندگان ملت 5 مطالبه از آمانو داشتند که عبارت است از؛
1- برخورد غیرسیاسی و شفاف با موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران
2- حل مسائل گذشته و بسته شدن پرونده سیاسی علیه ایران
3- حفظ دستاوردها و اطلاعات هسته‌ای ایران به عنوان امانت نزد آژانس
4-کمک به توسعه فناوری‌های صنعتی و تحقیقاتی مورد نیاز ایران
5- همکاری در راستای خلع سلاح هسته‌ای جهانی و آغاز آن از منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا
«علیرضا زاکانی» رئیس کمیسیون ویژه برجام در این نشست گفت: بیانات ما بخشی از دریای دل نگرانی ملت رشید ایران است. ملت ایران و نمایندگان آنان بر این باورند که آژانس بین‌المللی به وظایف ذاتی خود تاکنون عمل نکرده است.
زاکانی افزود: آژانس متکلف شده تا برای کسانی که پادمان را قبول کردند خدماتی را ارائه کند اما ایران از حداقل خدمات آژانس محروم بود، مصداق فاجعه‌آمیز این موضوع زمانی رخ داد که بیماران ایران نیاز به رادیو دارو داشتند.
وی در ادامه گفت: در سال 1386، در حالی که بیماران ایران نیاز به رادیو دارو داشتند، کشور بلژیک رادیو دارو را قطع کرد، من به عنوان متخصص پزشک هسته‌ای می‌دانم که مدت‌های مدیدی 130 مرکز هسته‌ای کشور تعطیل شده بود.
رئیس کمیسیون ویژه برجام خاطرنشان کرد: زمانی سوخت 20 درصد راکتور تهران رو به پایان بود و وضعیت نامطلوبی داشت اما آژانس در آن زمان به ما کمکی نکرد و مجبور شدیم خودمان سوخت را تأمین کنیم، البته مسائل متعددی وجود دارد اما به دلیل ذیق وقت از آنها عبور می‌کنیم.
آژانس به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد
به گزارش خانه ملت، آمانو نیز در ادامه این نشست گفت: آژانس به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد چرا که آن را جدی تلقی می‌کند.
وی افزود: طبق برجام ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: باید متذکر شوم که بیش از 120 کشور در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و ما این موضوع را در قبال ایران بدون هیچ تبعیض یا مورد ویژه و استثنایی اجرا خواهیم کرد.
آمانو مدعی شد: آژانس یک نهاد مستقل، فنی و بی‌طرف است.
وی افزود: عدم حل مسئله سوخت 20درصد رآکتور تهران ارتباطی با آژانس نداشت.