kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰

انتقاد نویسنده «خاک‌های نرم کوشک» از تبلیغ رمان‌های غربی در تلویزیون(اخبار ادبی و هنری)

نویسنده کتاب پرخواننده «خاک‌های نرم کوشک»(زندگی شهید برونسی) که تا به حال 201 بار تجدید چاپ شده است به بیان خاطراتی از انتشار این کتاب، ازجمله واکنش مرحوم آیت‌الله خزعلی پرداخت.

سعید عاکف مدیر انتشارات ملک اعظم و نویسنده کتاب «خاک‌های نرم کوشک» در نشست صبح ناشر گفت: این کتاب در سال 73 آماده بود اما زمستان 78 چاپ شد و این نشان می‌دهد که کار کردن در آن دوران چه میزان سخت بوده است. این کتاب را انتشارات کوثر برای اولین بار منتشر کرد زیرا ناشر خصوصی به شکل امروزی وجود نداشت که پس از چاپ آن خودم نیز فکر نمی‌کردم که کتاب با استقبال مواجه شود.
وی به بیان خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله خزعلی پرداخت و اظهار داشت: بعد از انتشار کتاب در آن سال‌ها مرحوم آیت‌الله خزعلی که کتاب را خوانده بود و از آن خوشش آمده بود با من تماس گرفت و گریه کرد و پرسید که این‌ها که به تو کمک نکرده‌اند چه کسانی هستند؟ در آن سال‌ها هیچ‌کس حاضر نبود کمکی به من کند تا این کتاب را چاپ کنم اما بعد از اقبال مردمی خود مخاطبان با من تماس می‌گرفتند و می‌خواستند به ما کمک کنند که ما آنها را نپذیرفتیم.
این نویسنده ادامه داد: بارها گفته‌ام که برای کارهای ما یک هزارم فوتبال ارزش قائل شوید ولی ما شاهدیم که تلویزیون قدر کتاب را نمی‌داند. اگر ما در جامعه دارای مشکلاتی هستیم، علت اصلی آن به کتاب بر می‌گردد. یعنی اگر کتاب را از راهش در جامعه جا بیندازیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. البته تاکید می‌کنم که از راهش نه از طریق رانت و روش غلط؛ در برنامه‌‌های تلویزیونی نیز اگر کتاب معرفی می‌شود معطوف به رمان‌های خارجی است که فرهنگ‌های غربی را باب می‌کند و کتاب‌های ارزشمند جایی در تلویزیون ندارند و سوال این است که واقعاً کتاب به اندازه فوتبال ارزش ندارد؟