kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
گزارش کیهان از پشت پرده ترور دانشمندان عراقی

تکرار سناریوی دیروز عراق خوابی که آمریکا برای فردای ایران دیده است

ترور صدها دانشمند هسته‌ای و غیرهسته‌ای عراق آن هم مدتی پس از بازرسی‌های ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز نظامی و غیرنظامی این کشور، امروز عراق را با یک چالش جدی که همانا کمبود نخبه و دانشمند است، مواجه کرده است، حرکتی که به نظر می‌رسد، آمریکا با استفاده از اهرم آژانس به دنبال تکرار آن در ایران هم هست.

سال 2007 بود که عوامل موساد براساس فهرستی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار آنها قرار داده بود، تحت حمایت تفنگداران آمریکایی، بسیاری از دانشمندان هسته‌‌ای، اساتید دانشگاه و نخبگان علمی عراق را یکی یکی شکار کردند. به نوشته روزنامه عراقی «البینهًْ الجدیده»، عوامل موساد با همکاری تنگاتنگ آمریکا، از سال 2003 تا سال 2007، دستکم 350 دانشمند هسته‌ای عراق و بیش از 200 استاد دانشگاه این کشور را به شکل شلیک مستقیم، انفجار بمب و حتی استفاده از پهپاد به قتل رساندند. این قتل‌ها در روز روشن و جلوی چشم همه نهادهای رنگارنگ حقوق بشری و بشردوستانه صورت می‌گرفت و با وحشیانه‌ترین حالت هم انجام می‌شد، به طوری که بسیاری از دانشمندان در انفجار‌های تروریستی موساد، اعضای خانواده خود را نیز از دست می‌دادند.
محمد البرادعی، رئیس وقت آژانس هم در آن ایام انجام بازرسی‌ها از عراق، از عناوین زیبایی مثل «مصاحبه با دانشمندان» و «گسترش صلح» و... استفاده می‌کرد، ولی آنهایی که مسائل را عمیق‌تر می‌دیدند، و نگاهشان به آینده و نتایج این تحرکات بود می‌دانستند، مثلث نامیمون آژانس- آمریکا و اسرائیل که البرادعی فرستاده آنها بود، خواب‌های خطرناکی دیده‌اند. آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی نوشته یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم که همین دیروز وارد تهران شد، برای انجام مصاحبه و گسترش صلح و... وارد تهران شده است!
کارشناسان تردید ندارند که امضای برجام و ورود آمانو به تهران می‌تواند پیش درآمد چرخش خاورمیانه به وضعیتی امنیتی‌تر باشد؛ وضعیتی که در آن، به جای تفنگداران، مأموران اطلاعاتی و جوخه‌های ترور بازیگر اصلی هستند، به عبارت دیگر، دشمن قصد دارد با سوءاستفاده از منافذ برجام خاورمیانه را به آوردگاه نبرد اطلاعاتی و ترورهای هدفمند تبدیل کند. جنگ اطلاعاتی و ترورهای خیابانی اگرچه مدت‌هاست در منطقه جریان دارد، ولی از این پس دشمن قصد تمرکز بر ایران را دارد.
گردش کار در اوضاع جدید بدین ترتیب خواهد بود که نهادهای بین‌المللی و به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و همه کسانی که در چارچوب این نهاد و پوشش‌های دیگر وارد کشور می‌شوند، اطلاعات لازم در مورد دانشمندان و مراکز هسته‌ای و نظامی را جمع‌آوری و در اختیار دستگاه‌های جاسوسی سیا و موساد قرار خواهند داد.
مقامات کاخ‌سفید نیز براساس همین اطلاعات، موضعگیری کرده و این دقیقا همان شرایطی است که آمریکا و غرب از سال 1991 تا سال 2003 در مورد عراق ایجاد کردند و پایان این سناریو نیز حمله به این کشور شد.
غربی‌ها امروز تصریح کرده‌اند، همین حمله آمریکا به عراق، عامل اصلی ایجاد داعش است. این حملات هم پس از بازرسی‌های آژانس از مراکز نظامی و غیرنظامی عراق و جمع‌آوری اطلاعات راجع به توانمندی‌های این کشور صورت گرفت!
البته تروریست‌های موساد از همان دهه‌های نخست پس از شکل‌گیری رژیم نامشروع اسرائیل، ترور دانشمندان مسلمان را شروع کرده بودند. از مهم‌ترین آنها می‌توان به ترور دانشمندان مصری چون «علی مصطفی مشرفه»، «سمیره موسی»، «یحیی‌امین المشد»، «سمیر نجیب»، «نبیل القلینی»، «سعید بدیر» و ده‌ها دانشمند دیگر اشاره کرد.
دانشمندان بنام فوق به ترتیب در سال‌های 1950، 1952، 1967، 1975 و 1980 به دست جاسوسان اسرائیلی کشته شده‌اند.
اما، در عراق پس از اشغال در سال 2003 تا سال 2011 جوخه‌های ترور مشترک آمریکا و اسرائیل صدها  دانشمند هسته‌ای و شخصیت‌های برجسته علمی این کشور را به ضرب گلوله و یا با انفجار بمب، به قتل رساندند. هدف از این اقدام نیز این بود که عراق، به این زودی‌ها نتواند روی پای خود بایستد و...
شبکه الجزیره در سال 2006 فاش کرده بود که طرح مشترک آمریکا و اسرائیل برای حذف‌ صدها دانشمند عراقی به تأیید «جرج بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسیده بود.
براساس این طرح، دانشمندان عراقی ابتدا دعوت به همکاری در آمریکا و غرب می‌شدند و در صورت تن ندادن به همکاری، حذف می‌شدند. به گفته دکتر «اسماعیل جلیلی» دانشمند  عراقی مقیم لندن، در بسیاری از عملیات ترور، دانشمندان به همراه اعضای خانواده خود کشته می‌شدند. جالب اینجاست که این خبر چند ساعت بعد از روی سایت الجزیره برداشته‌ شد.
 پایگاه «ویکی لیکس» چندی پیش  شمار کشته‌های ترور در بازه زمانی 2003 تا 2011  را 350 دانشمند هسته‌ای عراق و 300 استاد دانشگاه این کشور گزارش کرده است.
کارنامه آژانس در ارتباط با ایران هم کاملا سیاه است. این کارنامه را می‌توان در سخنرانی «علی‌اصغر سلطانیه» نماینده وقت کشورمان در آژانس در سال 1390 به وضوح مشاهده کرد. سلطانیه در این سخنرانی به صراحت گفت که آژانس اسامی دانشمندان ایرانی را در اختیار غرب قرار داده است. سلطانیه گفت: «ریاست محترم، نام دانشمندان هسته‌ای ایران که در بازرسی‌ها، با آژانس همکاری دارند، توسط آژانس علنی شده و در لیست قطعنامه‌های غیرقانونی اتحادیه اروپا و شورای امنیت قرار گرفته است.»
به عبارت دیگر، آژانس در قتل دانشمندان هسته‌ای ما (شهریاری، علی محمدی، احمدی روشن و رضایی‌نژاد) مستقیما نقش داشته است. بنابراین قاضی برجام مورد اعتماد نیست.