kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد

50 درصد معافیت گمرکی برای تجار افغانستانی در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان از تخفیف 50 درصدی معافیت‌های گمرکی در بندر چابهار برای تجار افغانستانی خبر داد و گفت: این معافیت شامل تخفیف در هزینه‌های انبارداری و خدمات گمرکی می‌شود.

علی اوسط هاشمی در دیدار با تجار ملی افغانستان اظهار کرد: سعی بر این است تا تسهیل  در عبور و مرور تجار ایرانی و افغانی در مرز صورت گیرد.
وی افزود: تردد در مرز تجار ایرانی و افغانی آزاد است و این موضوع یکی از مباحث مورد توافق دوطرف درتوافق نامه پایانی خواهد بود.
هاشمی تصریح کرد: اگر تجار افغانی تجارت خارجی خود را به سمت چابهار سوق دهند معافیت‌های ویژه‌ای برای آنان در نظر خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: در مقابل ما از کشور افغانستان نیز توقع داریم نسبت به معافیت‌های گمرکی برای تجار  ایرانی اهتمام ورزند.
هاشمی افزود: در صورت معافیت دوجانبه ما آمادگی داریم تا به تجار افغانی بیش از 30 درصد تخفیف در سوخت دهیم.
وی اذعان داشت: تردد در مرز میلک از سوی ایران تا پایان ماه شبانه‌روزی خواهد شد و گمرک ولایت نیمروز نیز باید به روان‌سازی تردد در مرز میلک کمک کند.
هاشمی در ادامه از تجار افغانی برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کرد و گفت: ایران آمادگی هرگونه همکاری با سرمایه‌گذاران افغانی دارد.وی با اشاره به مزیت‌های گوناگون ولایت نیمروز نسبت به سایر مناطق افغانستان افزود: افغانستان هر میزان سهمیه برای تردد وسائط حمل و نقل در سیستان و بلوچستان بخواهد در اختیار آنان خواهیم گذاشت.
هاشمی ادامه داد: قطب اقتصادی افغانستان ولایت نیمروز است اما هنوز نتوانسته به خوبی ایفای نقش کند، از این رو سعی کنیم نیمروز را به بارانداز ملی تبدیل کنیم.
در ادامه این دیدار والی ولایت نیمروز افغانستان از ایران به عنوان سکوی پیشرفت اقتصادی منطقه یاد کرد و گفت: توسعه ترانزیت نیمروز، چابهار موجب پیشرفت دوسویه خواهد شد. محمدسمیع لوگری ادامه داد: تسهیل درعبور و مرور تجار افغانی و ایرانی، افزایش مراودات را به دنبال خواهد داشت که در این زمینه توافقاتی صورت می‌گیرد.