kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
صلح‌طلبان برجسته جهان:

غرب همه تحریم‌های ایران را بدون قید و شرط لغو کند

صلح طلبان برجسته جهان در بیانیه‌ای با موضوع برجام، مخالفت خود با تحمیل محدودیت‌های غیرقانونی به ایران را اعلام کرده و خواستار رفع بی‌قید و شرط تحریم‌ها علیه ایران شدند.

بنا بر گزارش پایگاه‌های اینترنتی «گلوبال ریسرچ» و «مرکز اقدام بین‌الملل»، ده‌ها تن از صلح‌طلبان برجسته جهان از جمله رمزی کلارک، دادستان سابق آمریکا، میگوئل دسکوتو بروکمن، رئیس سابق مجمع عمومی سازمان‌ملل، دنیس هالیدی، دستیار سابق دبیرکل سازمان ملل، می‌رید مگویر، برنده جایزه صلح نوبل و پروفسور چوسودوسکی، اقتصاددان و مؤسس پایگاه اطلاع‌رسانی تحلیلی گلوبال ریسرچ با انتشار بیانیه‌ای مشترک حمایت خود از حقوق ایران در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 را اعلام داشتند.
متن این بیانیه درباره برجام می‌باشد و با ابتکار «کمپین همبستگی با ایران» شکل گرفته است.
در بخشی از بیانیه فوق آمده است: با توجه به این واقعیت که تحریم‌های موجود با هدف شکستن مقاومت مردم ایران و تغییر نظام این کشور به ایران تحمیل شده است، این توافقنامه هسته‌ای که برخی از تحریم‌های ایران را تعلیق و نهایتا لغو می‌کند نشانگر شکست سیاست تحمیل تحریم‌ها به ایران می‌‌باشد. با این‌که این تحریم‌ها به‌طور مشروط رفع می‌شوند، بازهم فی‌النفسه برای ایران دستاورد محسوب می‌شود. این دستاورد فقط به شکرانه مقاومت قهرمانانه مردم ایران حاصل شده است.
به گزارش مشرق، در بخش دیگری از بیانیه آمده است: در این حال، جنبه دیگری در این موافقتنامه وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود. این جنبه که با دستاورد ایران در تضاد می‌باشد، مربوط به این امر است که ایران، به‌واسطه این موافقتنامه، پذیرفته است که از برخی از حقوق قانونی خود برای دستیابی و توسعه فن‌‌آوری هسته‌ای رسما چشم‌پوشی کند. این به این معنی است که در رابطه با ماهیت امتیازاتی که طرفین به یکدیگر واگذار کرده و از هم گرفته‌اند یک تفاوت اساسی وجود دارد. قرار است ایران رسما از برخی از حقوق قانونی خود صرف‌نظر کند؛ کشورهای معاند ایران در مقابل، این تعهد غیرقابل اطمینان را به ایران داده‌اند که بخشی از حقوق ایران را که مدت‌ها از این کشور دریغ کرده بودند، به طور محدود و مشروط به‌رسمیت بشناسند. به عبارت دیگر، این توافقنامه تماما درباره حقوقی از ایران است‌ که قبلا منکر آنها بوده‌اند. همین کشورهای معاند ایران که وعده داده‌اند برخی از حقوق ایران را اکنون به‌رسمیت بشناسند، در عین‌حال به‌واسطه همین قرارداد هسته‌ای، انکار کردن سایر حقوق ایران را قانونیت بخشیده‌اند.
این توافقنامه همچنین به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – که به‌شدت تحت نفوذ آمریکا قرار دارند – اجازه می‌دهد به جمع‌آوری «اطلاعاتی» بپردازند که ‌اساسا فعالیت‌ جاسوسی تحت نام بازرسی‌های گسترده می‌باشد.
با توجه به تجربه گذشته بازرسان آژانس انرژی اتمی در کشور عراق، که به‌عنوان عاملی برای کسب آمادگی برای دست‌یازیدن به جنگ علیه عراق صورت گرفت و هم‌چنین با توجه به فعالیت‌های مشکوک قبلی این‌گونه بازرسان در خود کشور ایران که پیش از کشتن دانشمندان هسته‌ای ایران صورت گرفت، حق بازرسی‌های خارج از حد متعارف‌ که به‌واسطه توافقنامه هسته‌ای در اختیار آژانس گذارده شده، خطر بسیار بالایی برای ایران در بردارد و حتی استقلال ایران را به خطر می‌اندازد.
ما اعلام می‌داریم: مخالف تحمیل محدودیت‌های غیرقانونی به ایران هستیم و از آمریکا و متحدان آن می‌خواهیم که هم‌اکنون کلیه تحریم‌ها علیه ایران را بدون قید و شرط لغو کنند.