kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲

شیطان بزرگ در پس ریزگردها!(نگاه)

محمود عباس‌زاده مشکینی
رئیس جمهور محترم روز سه‌شنبه 94/6/24 در جمع فرماندهان و مدیران سپاه پاسداران عنوان کردند «دشمن ما تنها صهیونیست‌ها، آمریکا و تروریست‌ها نیستند بلکه ما دشمنانی به نام ریزگردها، کم‌آبی، بیکاری، رکود، تورم و سست شدن اخلاق و ایمان در جامعه داریم که برای جامعه بسیارخطرناک هستند و باید بر آنها هم فائق شویم».
با ابراز نهایت احترام به رئیس جمهور محترم باید گفت اینکه پدیده‌هایی مانند ریزگردها، کم‌آبی، بیکاری، رکود، تورم و سست شدن اخلاق و ایمان در جامعه از تهدیدهای جدی جامعه ماست هیچ شک و تردیدی نیست اما ردیف کردن این تهدیدها در یک مصرع و قرار دادن آن در یک بیت که ترکیب مصرع دیگر آن را اسامی دشمنان تابلودار ملت ایران (آمریکا و صهیونیست‌ها و تروریستها) تشکیل می‌دهد جای کمی تأمل دارد!
انتظار طبیعی و بجا از رئیس جمهور محترم این بوده و هست که پس از دو سال و اندی از پذیرش مسئولیت ریاست قوه مجریه گزارشی دقیق از اقدامات عملی دولت در مقابله عملی با تهدیدهای اشاره شده را به ملت ایران ارائه می‌فرمودند بویژه با توجه و تأمل روی این واقعیت که مقابله جدی و مؤثر به پدیده‌های مورد اشاره از اولویت‌های اساسی شعارها و برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی ایشان در فصل تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال 92 بوده است، البته بگذریم از اینکه جناب آقای روحانی در برخی از همین حوزه‌ها و عرصه‌ها قول اقدام عملی و ملموس در صد روز را نیز داده بودند!
ممکن است ادعا شود که آقای رئیس جمهور محترم با طرح این قضیه در نظر داشته‌اند که توجه سپاه را- به عنوان یک مجموعه و نهاد انقلابی مقتدر- در زمان صلح از تمرکز روی تحرکات دشمنان تابلودار (آمریکا و صهیونیست‌ها و تروریستها) به تهدیدهایی مانند ریزگردها و کم‌آبی و بیکاری و رکود و... معطوف کنند که این فرضیه با توجه به فعالیت و دغدغه سپاه در تحقق اقتصاد مقاومتی و مشارکت در اجرای بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در سراسر کشور و حتی تأسیسات نفتی زیردریایی و... قریب به ذهن نمی‌رسد!
قطعاً آقای رئیس جمهور محترم خود بهتر از دیگران اطلاع دارند که ریشه‌ها و یا حداقل بخشی از ریشه‌های همین مشکلات (ریزگردها، کم‌آبی، بیکاری، رکود، تورم و سست شدن اخلاق و ایمان) مستقیم و غیر مستقیم بی‌ارتباط با سیاست‌ها و اقدامات آمریکا نیست، چه کسی می‌تواند منکر نقش مستقیم آمریکا در بلوکه کردن میلیاردها دلار از سرمایه‌های ملت ایران در بانکهای آمریکایی باشد که گاه و بی‌گاه با صحنه‌سازی‌های بچه‌گانه و شکایت شهروندان غربی که منجر به صدور حکم علیه ملت ایران و به نفع شهروندان غربی در محاکم دست نشانده آمریکا می‌شود بخشی از همین سرمایه‌های بلوکه شده به طرف پرداخت می‌شود؟ چه کسی می‌تواند منکر این واقعیت باشد که باعث و بانی کودتای 28 مرداد علیه دولت قانونی کشور، تحمیل جنگ 8 ساله علیه ملت ایران بعد از انقلاب طراحی و اجرای جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 همین آمریکا بوده است؟ چه کسی منکر این واقعیت است که باعث و بانی تمام تحریم‌های مصوب و اعمال شده اقتصادی علیه اقتصاد ایران همین آمریکا بوده است؟ چه کسی می‌تواند منکر این حقیقت باشد که علت ظهور پدیده ریزگردها بی‌ارتباط با نقش آمریکا در عراق پس از اشغال نیست؟ چه کسی می‌تواند منکر این واقعیت باشد که حتی پدیده‌هایی مانند «رژیم صهیونیستی» و «تروریسم» نیز ساخته و پرداخته و تجهیز شده توسط آمریکاست که آقای دکتر روحانی از آنها به صورت مستقل در کنار آمریکا به عنوان دشمن یاد می‌کند؟ خدا رحمت کند حضرت امام راحل و عظیم‌الشان را که آمریکا را ریشه و علت‌العلل تمام بدبختی و مشکلات ملت‌های محروم و مستضعف معرفی می‌فرمود و عنوان فراموش نشدنی «شیطان بزرگ» به پیشانی آن نصب کرد که در طول تاریخ فراموش نشده و الهام بخش ملت‌های آزاده شد.
برای استحضار رئیس جمهور محترم باید تأکید نمود که با گذشت دو سال و اندی از شروع به کار دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصاد یعنی مقابله با رکود اقتصادی و ایجاد اشتغال و تقویت رفاه اقتصادی مردم هیچ قدم عملی و ملموسی قابل توجه و مؤثری برداشته نشده است، طبق گزارش رسمی مسئولین مربوطه در دولت بیش از 650 هزار فرصت شغلی در کشور از دست رفته است یعنی همین تعداد از کار بیکار شده‌اند و مفهوم دیگر آن این است که بنگاه‌های تولیدی و کارآفرین ورشکسته و تعطیل شده‌اند!
به نظر می‌رسد دولت محترم همچنان عزمی جزم دارد بر اینکه ساختمان گفتمانی خود را بر روی فونداسیون «تولید و بازتولید و انتشار آمار و ارقام نجومی نشان دهنده فساد مالی و اختلاس در دولت قبلی» بنا نماید بدون اینکه حتی یک برنامه و اقدام قانونمند و کارآمد و سیستمی برای کاهش یا ریشه‌کنی و مقابله با ناکارآمدی و فساد و اختلاس و سوء استفاده از منابع عمومی ارائه نماید و یا اینکه تعدادی به اندازه انگشتان دست از مسببین و عاملان اختلاس‌ها و سوء استفاده را به همراه گزارش دقیق و مستندات آن به دادگاه معرفی نماید.
دولت محترم به موازات اعلام و اعمال توقف و تعطیلی و بی‌تحرکی غیر رسمی در عرصه اقتصادی و بی‌توجهی به تحقق اقتصاد مقاومتی، تمام تخم‌های مرغ بخت خود را در سبد مذاکره و توافق با آمریکا در موضوع پرونده هسته‌ای ریخته است که حریف هنوز جوهر امضاهای توافق خشک نشده ردیفی از موضوعات زاپاس مانند موضوع حقوق بشر و تروریسم و غیره را برای استمرار فشار و تحریم و کارشکنی و مانع‌تراشی در مقابل پیشرفت ملت ایران مهیا کرده است.
نگارنده اطمینان دارد ان‌شاءالله انگیزه رئیس‌جمهور محترم از طرح مقوله فوق‌الذکر کوچک نمایی ابعاد دشمنی آمریکا و شکستن اسطوره استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی نبوده است اما حداقل می‌توان بین این گزاره و گزاره معروف «سانتریفیوژها بچرخد زندگی مردم هم بچرخد» دوران تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی، یک قرابت و مشابهتی را استنباط و احساس کرد!
اما واقعیت این است که اگرچه مردم از کاندیدای ریاست جمهوری در اثنای رقابت انتخاباتی طرح یک شعار جذاب و بدیع را می‌پذیرند ولی سخت است از رئیس جمهور مستقر مسئول دارای اختیار بعد از دو سال و اندی مسئولیت، مجدداً شعار بپذیرند!