kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
اقتصادهای هفتم و دهم جهان از پول ملی برای مبادلات استفاده می‌کنند

ضربه سنگین روسیه و برزیل به پول آمریکا

معاون وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد برزیل و روسیه در حال مذاکره برای انجام مبادلات دو کشور براساس ارزهای ملی هستند.

به گزارش فارس، الکسی لیخایوف، معاون وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد مقامات این کشور و برزیل در حال مذاکره برای حذف دلار از مبادلات دوجانبه خود هستند.
لیخایوف تأکید کرد دو کشور قصد دارند تا براساس یک توافق دوجانبه بین دولتی همکاری‌های مالی و بانکی خود برای ایجاد بسترهای استفاده از ارزهای ملی دو کشور در مبادلات تجاری دوجانبه را گسترش دهند.
این مقام روس تأکید کرد دو کشور در حال حاضر در مراحل ابتدایی این توافق هستند.
لیخایوف تأکید کرد نیاز به استفاده از ارزهای ملی در مبادلات بین کشورها روز به روز شفاف‌تر می‌شود.
معاون وزیر اقتصاد روسیه تأکید کرد به دلیل تحریم‌ها علیه برخی شرکت‌های روس در کنار بی‌ثباتی ارزهای دو کشور در برابر دلار، عدم تعادل و ریسک‌های مضاعفی در مبادلات خارجی دو کشور ایجاد شده است.
لیخایوف تأکید کرد این مذاکرات به سرپرستی رؤسای بانک‌های مرکزی دو کشور در حال برگزاری است و هدف از این مذاکرات ایجاد یک همکاری مناسب بانکی بین دو کشور براساس ارزهای دوجانبه است.
این مقام روس تأکید کرد این احتمال وجود دارد که نخست وزیران دو کشور نیز طی دیدار خود در این باره گفت‌وگوهایی را صورت دهند.
برزیل رتبه هفتم و روسیه رتبه دهم در تولید ناخالص داخلی را دارا هستند. مجموع حجم اقتصاد دو کشور 4/2 هزار میلیارد دلار است، بنابراین خروج آنها از مبادلات دلاری، ضربه سنگینی به پول آمریکا وارد کرده است. خروج چین و چندین کشور دیگر از مبادلات دلاری که بعضاً جزو اقتصادهای معتبر جهان هستند، دلار را در آستانه نابودی قرار داده، با این حال، دولتمردان کشور ما به دنبال افزایش قیمت دلار در بودجه سال آینده و بالا بردن نقش‌آفرینی پول آمریکا در ایران هستند.