kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶

روزشمار دفاع مقدس

28 شهريور
سال 1360
آزادي سوسنگرد
سوسنگرد در چنين روزي ازاشغال نيروهاي رژيم بعثي به دست پرتوان رزمندگان اسلام آزاد شد. اين پيروزي بزرگ نتيجه قطعي همکاري و هماهنگي نزديک بين نيروهاي ارتشي و مردمي بود. سوسنگرد، نامي آشنا و حماسه ساز و حادثه‏اي شورانگيز از حماسه‏هاي بلند دفاع مقدس ماست. سوسنگرد مرکز دشت‏آزادگان در غرب اهواز و در 65 کيلومتري آن واقع شده است. رود کرخه از شمال شهر و شعبه‏اي از آن به نام نيسان از درون شهر از شمال به جنوب مي‏گذرد.
29 شهریور
سال 1359
اعلام حمايت ملک حسین (پادشاه اردن) از صدام در حمله عليه ايران در يك تماس تلفني.
سال 1365
دفع سومين پاتك دشمن در ارتفاعات آزاد شده مهران.
آزمايش سايت موشكي پدافند هوايي سپاه در تهران.
اعزام نيروهاي مردمي از استان كهكيلويه و بويراحمد به جبهه ها.
31 شهریور
سال 1359
حمله ارتش بعث عراق به ایران و آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله.
یک مهر
عملیات کمان 99 (البرز): بعد از عملیات انتقام (نخستین پاسخ تنها دو ساعت بعد از حمله رسمی عراق به ایران)، این عملیات اولین عملیات هوایی گسترده‌ای بود که توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (با فرماندهی سرتیپ شهید جواد فکوری) پس از حمله عراق به ایران انجام گرفت. در این عملیات ۱۴۰ هواپیمای ایرانی شرکت داشتند که خلبانان ایرانی اهداف نظامی ارتش عراق، فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی ارتش عراق در مناطق کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را مورد هدف قرار دادند. کمان ۹۹ بزرگ‌ترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران و عملیاتی موفق بود و باعث برتری هوایی ارتش ایران در ماه‌های آغازین جنگ شد.
دوم مهر
ابلاغيه قرارگاه عملياتي جنوب، اعلام آماده باش منطقه 10 سپاه، تهيه طومار طلاب در حمايت از دولت، اهم وقايع دوم مهر در طول دوران دفاع مقدس است .
سوم مهر
ورود 59 دستگاه کاميون حمل وسايل و تجهيزات نظامي ارسالي از اردن و عربستان سعودي به بغداد، اوج گيري مجدد حملات هوايي دشمن به مناطقي از کشور از جمله مهم ترين رويدادهاي سوم مهرماه در طول دوران دفاع مقدس است.