اخبار ویژه
زیان 600 میلیارد تومانی کشور از واردات خودرو
مجوز معاون اول رئیس جمهور برای واردات خودرو بیش از 600 میلیارد تومان به کشور زیان زده است.
به گزارش مشرق، حواشی آزادسازی تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند در کل استان خوزستان همچنان ادامه دارد. از شهریور ماه سال گذشته با تصمیم استاندار، تردد خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند، در کل استان خوزستان آزاد شد و این تصمیم بارها مورد اعتراض گسترده از سوی برخی مسئولان دولتی، مردم، رسانهها، نیروی انتظامی و نمایندگان مجلس قرار گرفته است که نسبت به تبعات اجتماعی و سیاسی و زیانهای اقتصادی آن هشدار دادهاند.
عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در تازهترین اظهارنظر در زمینه تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خوزستان، توپ ورود بیش از 25 هزار خودروی لوکس و خارجی به استان خوزستان را به زمین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور انداخته و گفته است: در یک سال اخیر 25 هزار و 100 خودروی خارجی از طریق منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند ترخیص و وارد شده است. این خودروها با مجوز معاون اول رئیس جمهوری و براساس قانون مناطق آزاد کشور از شهریور 93 تاکنون از طریق منطقه آزاد اروند وارد کشور شده است.
به گفته خسروتاج - قائم مقام وزارت صنعت- در حال حاضر هر خودرویی که وارد میشود چیزی نزدیک به 100 درصد حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینهها را پرداخت میکند. اما با وجود این قاعده خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند فقط با پرداخت 5 تا 10 درصد تعرفه، مجوز پلاکگذاری دریافت میکنند. بنابراین عدمالنفع هر تعداد خودروی خارجی که از طریق منطقه آزاد اروند وارد خاک استان خوزستان میشود، حدود 90 درصد ارزش آن در شرایط واردات به صورت معمول در سایر نقاط کشور است.
با توجه به این که درآمد دولت از محل تعرفه و عوارض ارزانترین خودروهای وارداتی به کشور (خودروهای چینی) به طور تقریبی 25 میلیون تومان به ازای هر خودرو است، بنابراین حداقل عدمالنفع کشور از واردات 25 هزار خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر حدود 625 میلیارد تومان محاسبه میشود. البته شایان ذکر است که اکثر خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند جزو خودروهای لوکس و گرانقیمت ژاپنی، کرهای، اروپایی و حتی آمریکایی هستند که قیمت پایه برخی از آنها حتی از 100 میلیون تومان هم بیشتر است. از این رو، رقم واقعی عدمالنفع دولت از واردات خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر مطمئناً بیش از 600 میلیارد تومان است.
در همین ارتباط احمد رستمی معاون پلیس راهور ناجا در خصوص تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان در برنامه پایش گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و استاندار خوزستان صلاحیت افزایش شعاع تردد این خودروها را ندارد.
یادآور میشود واردات خودروی خارجی آن هم از نوع خودروی لوکس موجب خروج مبالغ گزاف ارز از کشور میشود و در واقع درآمدهای محدود شده نفتی را صرف واردات کالاهای لوکس خارجی میکند. در عین حال عدم دریافت عوارض که میتواند کمک کسری بودجه دولت باشد به مفهوم جبران این کسری از منابع دیگری نظیر گرانسازی قیمت برق و آب و گاز و سایر حاملهای انرژی و انتقال فشار آن بر مردم - به موازات تأمین خودروی ارزانتر برای برخی افراد عضو طبقات برخوردار- است.
برنز: برای تغییر رفتار ایران توافق را هر چه سریعتر اجرا کنید
معاون سابق وزارت خارجه آمریکا میگوید اجرای توافق هستهای بهترین راه تغییر رفتار ایران است.
ویلیام برنز معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با بررسی توافق هستهای ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: به سود آمریکاست که هر چه زودتر توافق هستهای از سد کنگره بگذرد و اجرایی شود.
برنز که با شبکه تلویزیونی (PBS) آمریکا سخن میگفت افزود: تصویب تحریمهای احتمالی جدید کارشکنی در اجرای توافق است و بهترین راه برای تغییر رفتار ایران اجرای سفت و سخت بند به بند توافق میباشد. همکاری با کشورهای دیگر جهت جلوگیری از ارسال سلاح به حزبالله لبنان و حوثیهای یمن، از جمله مواردی است که ویلیام برنز در مورد تغییر رفتار ایران به آنها اشاره کرد و گفت آمریکا پس از توافق هستهای، در موقعیت بهتری برای تغییر رفتار ایران قرار دارد.
اظهارات برنز در حالی است که رون درمر سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا به روزنامه هاآرتص گفته است: ایران در حال تسخیر خاورمیانه است.
درمر که به عنوان مغز متفکر نتانیاهو شناخته میشود، میگوید: ایران رژیمی خطرناک است که تاکنون چهار پایتخت عربی شامل بغداد، دمشق، بیروت و صنعا را به تسخیر درآورده و برای بلعیدن دیگر پایتختها همچنان گرسنه است(!) آنها اسرائیل را تهدید به نابودی کردهاند. ایران یک خطر جدی امنیتی برای اسرائیل است.
مرعشی: دولت مصیبت بکشد اما یارانه ثروتمندان را حذف نکند!
در حالی که برخی مقامات دولتی پرداخت یارانه را مصیبت عظما و شب عزای دولت میخوانند، عضو مرکزیت کارگزاران گفت صلاح نیست دولت یارانهها را حذف کند.
حسین مرعشی در مصاحبه با خبر آنلاین با بیان اینکه برای حل مشکل یارانهها نیاز به یک دوره حداقل پنج ساله است، گفت: برای حل مسئله یارانهها نیاز است که حداقل یک دوره پنج ساله سپری شود که قدرمطلق آن ثابت بماند تا به تدریج ارزش این پول در طول زمان کاسته شود و به نقطهای برسد که پرداخت یا عدم پرداخت آن سختی برای دولت یا مردم نداشته باشد.
وی افزود: قبلا توصیه این بود که فقط به اقشار ضعیف جامعه یارانه پرداخت شود و با قاطعیت سایر بخشها حذف شوند، اما این تصمیمی بود که دولت یازدهم میبایست در ماههای اول تشکیل اجرایی میکرد اما دولت در تصمیمگیری برای این موضوع تعلل کرد.
مرعشی تصریح کرد: واقعیت این است که همه این پرداختها خلاف قانون است، زیرا اصلا برای این پرداختها منابعی وجود ندارد و با کاستن از منابع پروژههای توسعهای و پرداخت به افرادی که نیازمند نیستند کشور متضرر میشود.
او با بیان اینکه پیشنهاد حذف پرداخت یارانه مربوط به دو سال پیش است، مدعی شد: الان در شرایطی قرار گرفتهایم که توصیه نمیشود دولت دست به یک جراحی تلخ بزند.
وی خاطر نشان کرد: با فرض اینکه دو دهک هم حذف شود، منابع زیادی برای دولت ایجاد نمیکند. باید زمان بگذرد چند سالی این پرداختها را به عنوان یک معضل در اقتصاد تحمل کند تا به تدریج با بزرگ شدن اقتصاد ایران و رشد اقتصادی که در شرایط پساتحریم اتفاق میافتد و با گشایشی که در سرمایهگذاریهای جدید که در کشور ایجاد میشود، به تدریج منابعی به جامعه تزریق شود که سبب بزرگ شدن اقتصاد و ایجاد اشتغال شده و در نتیجه با بالا رفتن درآمد مردم این عدد هم کوچک شود.
یادآور میشود دولت کسری بودجه خود از جمله در زمینه پرداخت یارانه را از طریق چند بار گران کردن آب و برق و حاملهای انرژی یا گران کردن دلار و... تأمین میکند و این نسخهای است که برخی لیبرالهای وطنی با اسمهای بزک شده و پرطمطراقی نظیر «تعدیل اقتصادی» میپیچند. این در حالی است که بنابر اعلام کارشناسان با حذف 10 میلیون نفر ثروتمند از مجموع 75 میلیون یارانهبگیر، میتوان مشکل کسری بودجه یارانه را تأمین کرد اما دولت و برخی مشاوران لیبرال مسلک آن ترجیح میدهند به جای رنجاندن طبقه مرفه، هزینه 45 هزار تومانی یارانه را از طریق فشار بر تودههای پایین جامعه تامین کنند. برخی تحلیلها حاکی است که دولت نگران بازخورد سیاسی و انتخاباتی حذف یارانههاست در حالی که منطق گران کردن و تعدیل، نارضایتی بیشتری را دامن میزند.
یادآور میشود حزبکارگزاران به واسطه حضور در دولت سازندگی و اجرای سیاستهای تعدیل اقتصادی رکورد تورم 49/4 درصدی را برجای گذاشت و موجب اعتراضات شدید مردمی شد.
بنویسید بتونریزی و توقف پژوهش بخوانید مدرنسازی و پیشرفت!
رئیس جمهور گفت رآکتور اراک مدرنیزه میشود و در نخستین روز اجرای توافق، گاز یواف 6 به سانتریفیوژ پیشرفته IR8 تزریق خواهد شد.
روحانی در گردهمایی شرکتهای دانشبنیان گفت: هفتهها بحث کردیم که راکتور آب سنگین اراک بماند یا نماند. آنها میگفتند راکتور آب سنگین برای ما قابل قبول نیست و شما هم در جلسات، دیگر کلمه آب سنگین را به کار نبرید. این کار شدنی نیست و ما نخواهیم گذاشت در اراک آب سنگین باشد. ماهها بحث و مذاکره شد، آنها در نهایت هم آب سنگین، هم راکتور 40 مگاواتی در اراک و هم پیشرفته شدن این راکتور توسط خودشان را پذیرفتند که ایران با دو کشور عضو 5+1 این راکتور را مدرنیزه کند.
روحانی با بیان این که سانتریفیوژ، IR8 جزو دستاوردهای دولت یازدهم بود و ما نمیتوانستیم از این دستاورد مهم دولت صرفنظر کنیم، افزود: همه بحثها این بود که ما فعالیت سانتریفیوژ جدید را ادامه ندهیم و آن را برای 8 سال دیگر بگذاریم.
روحانی همچنین گفت: در نخستین روز اجرای توافق یکی از اقداماتی که ایران انجام خواهد داد، تزریق گاز UF6 به IR8 خواهد بود. این ایستادگی برای ادامه مسیر تحقیق و توسعه بود تا بتوانیم راه را ادامه دهیم.
یادآور میشود طبق برجام ایران به مدت 10 سال فقط حق دارد از سانتریفیوژهای نوع اول IR1 استفاده کند و آزمایش مکانیکی در این 10 سال نیز فقط روی دو دستگاه ماشین سانتریفیوژ نوع IR4، IR5، IR6،IR7 و IR8 خواهد بود. براساس ماده 38 از نیمه سال هشتم است که تازه ایران میتواند آزمایش بر روی زنجیره 30 تایی دستگاه IR8 را شروع کند. بنابراین تزریق گاز به IR8 در روز اجرای توافق، دادن آدرس اشتباه به مخاطب و کتمان حداقل 8 سال عقب افتادن در زمینه تحقیقات مؤثر صنعتی است.
همچنین در زمینه رآکتور آب سنگین اراک نیز باید گفت این رآکتور از اساس بازطراحی میشود و قلب رآکتور فعلی با بتون پر خواهد شد و تعبیر «مدرنسازی» برای چنین روندی از سوی آقای روحانی کتمان و تحریف واقعیت است.
دلالی متهم رانت بنزین برای بازگشایی لانه جاسوسی آمریکا
همسر رئیس سازمان محیط زیست مدعی شد ما با آمریکا منافع مشترک زیادی داریم و بنابراین باید سفارت آمریکا در تهران بازگشایی شود.
سید محمد هاشمی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه «یقیناً سفارت آمریکا روزی بازگشایی میشود، نمیدانم این روز نزدیک است یاخیر»، میافزاید: ما باید در فکر ترمیم و اصلاح روابط باشیم. آنها باید بفهمند که ایران جایگاه عزت، استقلال و اقتدار خودش را دارد و من معتقدم منافع ایران و آمریکامشترکات زیادتری را نسبت به اختلافات آنها دارد. کما اینکه آمریکا حمله میکند و طالبان و صدام را برمیدارد که در عمل به نفع ما میشود.
امروز سرتاسر کشورهای عربی جنجال به پاست. اینکه عربها و ترکیه مخالفتهایی را میکنند به دلیل آن است که علیالظاهر اتفاقاتی دارد میافتد و هر چه پیش میرود این اتفاقات به نفع ایران میشود. مشترکات منافع ایران و آمریکا اکنون بیشتر از اختلافات آنهاست. آمریکا میگوید، هم ایران باید باشد و هم اسرائیل؛ اما این دو میگویند طرف مقابل نباید باشد. پارادوکس مورد اختلاف اینجاست. حالا این مسئله کجا جواب بدهد، نمیدانم. اما دانشجویان خط امام هرگز به دنبال این نبودند که مناسبات و روابط را بهم بزنند. کما اینکه آمریکا در سال 58، بعد از ماجرای سفارت تصمیم گرفت به صورت یک جانبه روابط خود را با ایران قطع کند که این موضوع مورد استقبال امام،مسئولین کشور و ملت قرار گرفت.
وی ادامه میدهد: به نظر من ابتدائاً آمریکا خواهان بازگشایی سفارت مجازی میشود و پس از طی دورهای این روابط امکان از سرگیری دارد.
هاشمی که فعالیتهای اقتصادی دارد میگوید: منافع مشترک ما به ویژه در شرایط امروز با آمریکا زیاد است مثلاً در مورد داعش منافع ما ایجاب میکند که این راه را برویم.
وی در این مصاحبه توضیح نمیدهد که رژیم آمریکا پس از اشغال عراق و افغانستان و با وجود خوشخدمتیهای دولت خاتمی، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کرد و هدف اصلیاش زدن ایران بود اما با مدیریت رهبر معظم انقلاب و نیروهای جهادی منطقه، نقشه آمریکا برعکس شد. همان گونه که داعش دست پرورده آمریکا و انگلیس و اسرائیل است و اساساً برای ایجاد مزاحمت در مقابل محور مقاومت در منطقه ایجاد شده است.
یادآور میشود نامبرده پیش از این در جریان واردات بنزین، متهم به استفاده از برخی رانتها شده بود که تکذیب کرد و گفت: من روی پدیدههایی در مورد آلودگی هوا مانند «ترشی هوا» و مسائل فنی مربوط به آن که عوارض مختلفی بر روی مردم دارد، کار کردهام اما در رابطه باخرید و فروش بنزین خیر؛ جالب این است که بنزین در ایران از آنجا که یارانه دارد به خارج برده میشود و بنزین وارداتی باید با ارز دولتی باشد در غیر این صورت مگر با عقل جور درمیآید که من بنزین لیتری 4 هزار تومان از خارج بخرم و در ایران لیتری 1000 تومان بفروشم.
فارس در همان زمان در پاسخ این استدلال نوشت: «تقریباً هر کس آشنایی مختصری با اقتصاد ایران به خصوص در حوزه صنعت نفت داشته باشد میداند که بنزین و دیگر فرآوردههای نفتی در ایران به صورت یارانهای و توسط دولت توزیع میشود و ایفای نقش در واردات بنزین اساساً به معنی وارد کردن بنزین و توزیع و فروش آن در پمپ بنزینها نیست که وارد کنندگان یا به عبارت دقیقتر دلالان محترم بنزین نگران خرید ارزی و مبلغ فروش آن باشند.
همانطور که پیش از این سید محسن قمصری مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت نیز تأیید کرده است، وزارت نفت بنزین را به قیمت روز و به صورت دلاری از دلالان بنزین خریداری کرده و با تقبل یارانه آن توسط دولت، در داخل کشور توزیع کرده و به قیمت یارانهای به فروش میرساند. دقیقاً ابهامات درباره واردات بنزین هم از همین جا سرچشمه میگیرد، چرا که اگر در قیمتهای واقعی و در یک بازار رقابتی وارد کنندگان خود رأساً اقدام به واردات و توزیع بنزین میکردند عملاً ابهام چندانی درباره اختصاص احتمالی رانت به دلالان بنزین وجود نداشت و فرآیند آن شفاف و رقابتی بود. اما در شرایطی بنزین از دلالانی خریداری میشود که مؤلفههای بنزین را از نقاط مختلف از جمله از خود ایران خریداری کرده و در مخازنی در امارات باهم مخلوط میکنند و با استفاده گسترده از اکتان افزاهای مجاز و غیرمجاز عدد اکتان آن را به میزان مشخصی میرسانند و سپس با قیمتی بالاتر از قیمت بنزین یورو 4 آن را به وزارت نفت میفروشند، طبعاً ابهامات درباره انگیزه اصرار بر واردات بنزین بالا میرود.»