kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹

مونیز: برای لغو تحریم‌ها ایران راه‌ درازی در پیش دارد(خبر ویژه)

وزیر انرژی آمریکا گفت ایران راه درازی تا لغو تحریم‌ها در پیش دارد.


به گزارش وال استریت ژورنال، مونیز طی کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اظهار داشت: هنوز معلوم نیست که اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی و برداشته شدن تحریم‌ها علیه تهران چقدر طول می‌کشد، چرا که ایران راه درازی برای اجرای تعهدات خود در پیش دارد.
براساس بندهای توافق ژوئیه، توافق هسته‌ای در اواسط ماه اکتبر به طور رسمی پذیرفته شود. هر چند، پیش از این که این طرح اجرایی شود، ایران باید یک مجموعه اقداماتی را برای میزان قابل ملاحظه‌ای از زیرساخت‌ها و برنامه‌های هسته‌ای انجام دهد.
مونیز درباره ایران گفت: آنها راه درازی در پیش رو دارند. برخی ارزیابی کرده‌اند که این پروسه شش ماه طول می‌کشد، اما به وضوح روشن است که ایرانی‌ها می‌خواهند این رویه کمتر طول بکشد، زیرا بدیهی است که آنها در بندهای مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها منفعت دارند و می‌خواهند این بند هر چه سریعتر اجرا شود.
به گزارش وال استریت ژورنال از جمله کارهایی که ایران باید پیش از برداشته شدن تحریم‌ها انجام دهد، کاهش ذخایر مواد سوختی خود تا 98 درصد، برداشتن بیش از ده هزار سانتریفیوژ از تاسیسات هسته‌ای شناخته شده و خارج کردن هسته اصلی راکتور پلوتونیوم اراک است.
یادآور می‌شود آقای روحانی دیروز اظهار داشت: نمی‌توانم بگویم تحریم‌های ظالمانه را یک شبه می‌شود لغو کرد اما ما در مقام عمل توانستیم این کار را سامان دهیم.