kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
مدیر بازرگانی سابق آلومینیوم المهدی:

کارخانه 3100 میلیارد تومانی را 800 میلیارد فروختند

یک فعال کارگری مجتمع آلومینیوم المهدی با افشای پشت پرده واگذاری آن، گفت: حداقل قیمت این مجتمع 3100میلیارد تومان است، نه 800میلیارد تومان که فروخته‌اند.


روئین‌تن نامجو از کارشناسان رسمی شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر اینکه صحت و سقم صورت‌های مالی شرکت‌های قابل واگذاری ارتباطی به این سازمان ندارد، اظهار داشت: صنایع استراتژیک آلومینیوم‌سازی با کارگاه تولیدی مواد غذایی یا کارگاه تولید آب معدنی متفاوت است. نرخ سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم در دنیا با ازای هر تن با تکنولوژی اروپایی حدود 6000 الی 7000 دلار برآورد شده است.
بنابراین اینکه سرمایه مردم را با دلار سرمایه‌گذاری کنیم و با قیمت کارشناسی ایرانی بفروشیم، یعنی با دلار بخریم و با ریال و کیلو بفروشیم، از اساس اشتباه و بی‌پایه است.
وی افزود: در حالی مجموع ظرفیت تولید آلومینیوم المهدی و هرمزال 257 هزار تن است که اگر پایین‌ترین نرخ سرمایه‌گذاری به ازای هر تن آلومینیوم یعنی 4000 دلار و هر دلار هم با پایین‌ترین نرخ 3000 تومان در نظر بگیریم، حداقل قیمت کارخانجات آلومینیوم المهدی و هرمزآل 3100 میلیارد تومان محاسبه می‌شود.
نامجو گفت: این محاسبه بدون سرمایه‌گذاری ریالی شامل: دیماند و مجوز برق، گاز و آب دو مجموعه، خطوط انتقال برق فشار قوی و متوسط و پست‌های برق و خطوط انتقال آب و پمپ‌خانه‌ها و شبکه آبیاری و گازرسانی و سایر تاسیسات و ساختمانها و موجودی انبارهای کارخانه مخصوصا موجودی 50 هزار تنی شمش و کالای در جریان ساخت در دیگ‌های تولید است. بنابراین تخلف مفت فروشی و تاراج سرمایه‌های بیت‌المال تا همین جا برای هر شنونده و بیننده‌ای ثابت و روشن می‌شود.
وی با استناد به ادعای رئیس سازمان خصوصی‌سازی، افزود: اذعان این مقام مسئول مبنی بر فروش قطعی این شرکت‌ها (آلومینیوم المهدی و هرمزال) در تاریخ 93/12/18 به معنای این است که هزینه‌ها و فعالیت‌های شش ماهه گذشته و انتخاب و تعیین کارشناسان رسمی دادگستری، یک نمایش سرگرم‌کننده برای بازی با افکار عمومی و قانونی جلوه دادن این مزایده مشکوک بوده است.
مدیر بازرگانی اسبق شرکت آلومینیوم المهدی با اشاره به اینکه چندین مرتبه، هر دو مجموعه آلومینیوم المهدی و هرمزآل به مزایده گذاشته شده و از سوی کارشناسان رسمی مورد تایید قرار گرفته است ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی به عنوان صیانت از بیت‌المال باید مزایده قبلی را لغو و اقدام به قیمت‌گذاری مجدد بر اساس قیمت تکنولوژی در بازار جهانی می‌کرد.
نامجو باتاکید بر اینکه سازمان خصوصی‌سازی نباید به گروهی که قبلا با شک و شبهه برنده مزایده شده اجازه حضور در مزایده بدهد افزود: علیرغم صدور حکم دادستان و دیوان محاسبات مبنی بر توقف مزایده فروش، سازمان خصوصی‌سازی علاوه بر عدم عودت مبلغ پیش‌پرداخت، شرکت مدعی برنده مزایده را به عنوان خریدار، همچنان امیدوارانه در پشت در انتظار نگه داشته است.
وی با بیان اینکه آلومینیوم‌سازی المهدی با زیان عمدی روبرو بوده افزود: شرکت ایرالکو که از تکنولوژی پایین‌تر (چینی) برخوردار است در سالهای 91 تا 93 سودآور بوده اما المهدی و هرمزآل که از تکنولوژی بالاتری برخوردارند نه تنها سودآور نبوده بلکه با زیان انباشته داشته است.
نامجو با اشاره به اینکه صنایع آلومینیوم سازی هرمزگان مانند فولاد و مس یکی از صنایع مادر و حیاتی کشور است گفت: برای واگذاری صنایع مادر باید در سازمان بورس اقدام به برگزاری مزایده فروش شود و پیشنهاد می‌کنیم دولت تا 10 سال آینده 30 الی 40 درصد از سهام شرکت‌های مادر و تاثیرگذار را جهت اعمال حق حاکمیتی در موارد بحرانی و حساس برای خود حفظ نماید و نباید صنایع مادر را بطور کامل به بخش خصوصی واگذار کرد.