kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
وزیر اقتصاد:

دلار 3500 تومانی نگران کننده نیست

وزیر اقتصاد دولت روحانی درباره افزایش قیمت ارز در روزهای اخیرمدعی شد دلار 3500 تومانی نگران کننده نیست!


علی طیب‌نیا در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر، نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز را عادی دانست و ادعا کرد: این نوسانات نگران‌کننده نیست. نوساناتی که در دو سال اخیر داشته، نوسانات محدود بوده است و نوسانات قیمت ارز در هر اقتصادی در حد محدود وجود دارد واین امر طبیعی است اما به هر حال علت نوسانات اخیر ارزی را باید از رئیس کل بانک مرکزی سؤال کنید؛ چرا که هر کسی باید درحوزه تخصصی خود صحبت کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر وضعیت کسری بودجه دولت در سال جاری افزود: دولت بنا ندارد اصلاحیه بودجه بدهند و همین بودجه قابلیت این را دارد که درحالات مختلف مدیریت و اجرایی شود اما ما کسری بودجه نداریم و هزینه‌ها را متناسب با درآمدها تنظیم‌ می‌کنیم تا به نوعی که کسری بودجه نداشته باشیم
وی درباره انتفاع دولت افزایش نرخ ارز مدعی شد ما هیچگاه به نرخ ارز به عنوان یک منبع برای تامین درآمد دولت نگاه نمی‌کنیم و آنچه که در سیاست‌های ارزی مهم است، اثر در تولید و سرمایه‌گذاری و صادرات و واردات  است و نرخ ارز به لحاظ کسب درآمد برای دولت مطرح نیست و هیچگاه هم به این دید به نرخ ارز در بودجه نگاه نخواهیم کرد.
به گفته طیب‌نیا، اگر هم راجع به نرخ ارز تصمیم‌گیری شود، برای کسب درآمد دولت نیست و نگاه می‌‌کنیم که مصلحت اقتصاد کشور به لحاظ تولید و صادرات و واردات و تراز تجاری کشور چگونه  است و در مورد نرخ ارز در بودجه سال 95 کل کشور تصمیم‌‌گیری خواهیم کرد.
اقتصاددان: دولت از افزایش نرخ ارز سود می‌برد
اما علی‌رغم ادعاهای وزیر اقتصاد دولت روحانی، یک اقتصاددان تاکید کرد دولت از افزایش قیمت ارز سود می‌برد.
محمدقلی یوسفی در گفتگو با نسیم اظهارداشت: دولت از افزایش ارز نفع می‌برد، به دلیل اینکه می‌تواند ارز بیشتری بفروشد و کسری بودجه خود را جبران کند، و راه دیگری هم ندارد و نمی‌تواند از بخش صنعت یا کشاورزی مالیات بگیرد چون درآمد آنها افزایش پیدا نکرده است، همچنین قیمت نفت هم پایین آمده بنابر این تنها راه دولت افزایش قیمت ارز است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در عین حال گفت: دولت به دلیل سیاست‌های غلطی که در دو سال اخیر دنبال کرده راهی غیر از واقعی کردن نرخ ارز (افزایش نرخ) ندارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه بیان کرد: در دو سال گذشته اقتصاد بلاتکلیفی داشتیم و طبیعی است که مردم و یا فعالان اقتصادی دست روی دست می‌گذاشتند. درحال حاضر هم که تولید، صنعت و کشاورزی به یک رکود کاملا عمیق فرو رفته‌اند، واردات رونق پیدا می‌کند و رکود در مسکن هم به آن اضافه شده است، بنابراین تقاضا برای واردات افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن قیمت ارز هم بالا می‌رود و چون باید نیاز داخلی را از طریق واردات تامین کنیم و با توجه به رکود در کشاورزی و صنعت باید شاهد شیب تند افزایش قیمت ارز در ماههای آتی هم باشیم.