kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
روحانی در دیدار با وزیر خارجه برزیل:

هیچ مانعی پیش روی گسترش روابط تهران – برازیلیا نیست

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: ایران از نقش مؤثر و مهم برزیل به عنوان کشوری بزرگ در حفظ ثبات و امنیت منطقه آمریکای لاتین استقبال می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «مائورو وییرا»، وزیر خارجه برزیل گفت: ایران و برزیل همواره روابط دوستانه‌ای برپایه منافع متقابل با یکدیگر داشته‌اند و این سفر می‌تواند نقطه آغازی برای تحرک جدی‌تر در روابط تهران – برازیلیا باشد.
وی با اشاره به اینکه امروز هیئت‌های اقتصادی متعددی از کشورهای مختلف جهان در حال تردد و شناسایی زمینه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران هستند، اظهار داشت: هیچ مانعی پیش روی گسترش روابط دو کشور نیست و سرمایه‌گذاران برزیلی هم می‌توانند از این فرصت برای حضور پررنگ‌تر در ایران و مشارکت در طرح‌های بزرگ، بهره بگیرند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه برزیل در دورانی که مذاکرات هسته‌ای ایران، از جمله با گروه کشورهای 1+5 در جریان بود، تلاش‌های قابل توجهی برای حل و فصل مسئله کرد، خاطر نشان کرد: نظرات ایران و برزیل در مسایل سیاسی و بین‌المللی به یکدیگر نزدیک است.
وی اظهارداشت: هر دو کشور به استقلال کشورها و عدم تبعیض میان کشورها در عرصه بین‌المللی و روابط دو جانبه اعتقاد داشته و با یکجانبه‌گرایی مخالف هستند و ایران از نقش مؤثر و مهم برزیل به عنوان کشوری بزرگ در حفظ ثبات و امنیت منطقه آمریکای لاتین استقبال می‌کند.
روحانی اضافه کرد: پس از حصول توافق هسته‌ای، فضای جدیدی  برای ایران و کشورهای دوست، در گسترش هر چه بیشتر همکاری‌ها بوجود آمده است. ایران حصول توافق هسته‌ای را پایان راه ندانسته بلکه آن را آغازی برای ایجاد فضایی دوستانه‌تر و همکاری‌های بیشتر با کشورهای مختلف می‌داند.
رئیس‌جمهوری در پایان سخنان خود از دعوت رسمی رئیس‌‌جمهوری برزیل برای سفر به این کشور، استقبال و اظهار امیدواری کرد؛ در فرصتی مناسب این سفر صورت گیرد.
«مائورو وییرا» وزیر امور خارجه برزیل نیز در این دیدار با بیان اینکه در این سفر برنامه‌ای برای اقداماتی که لازم است جهت  گسترش روابط دو کشور در ماه‌های آینده انجام شود، تنظیم شد، گفت: برزیل خواستار روابطی نزدیک‌تر و قوی‌تر در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی با ایران  است و معتقدیم باید یک مسیر دو طرفه در همکاری‌های اقتصادی بین دو طرف ایجاد شود، چرا که ایران و برزیل پتانسیل ایفای نقش مکمل در عرصه اقتصادی با یکدیگر را دارند.
وی ضمن محکوم کردن تروریسم، تصریح کرد: برزیل از هر اقدامی برای مبارزه با تروریسم و راه‌حل‌های داخلی برای حل مشکلات کشورها استقبال کرده و معتقد است استفاده از زور برای حل بحران‌های بین‌المللی کارآمد نبوده و نیست و در این راستا  از هر راه‌حلی که امنیت، منافع و خواست ملت سوریه را در نظر بگیرد، حمایت می‌کند.
 ظریف: دولت آمریکا مسئول اجرای برجام است
همچنین  وزیر امور خارجه کشورمان ظهر دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای برزیلی خود در تهران در نشست خبری مشترک در پاسخ به سوالی در خصوص مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با برجام و تصویب طرحی برای ممانعت از رفع تحریم‌ها علیه ایران تا ژانویه 2017 گفت: در خصوص تصمیماتی که در آمریکا اتخاذ شد، ما از ابتدا گفتیم که دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌دانیم و هرگونه اقدام خلاف برجام توسط کنگره آمریکا از نظر ما باید توسط دولت آمریکا متوقف شود وگرنه نقض برجام صورت گرفته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: این موضوعات از دید ما جزو موضوعاتی است که هیچ تاثیری بر مسئولیت دولت آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور برای اجرای تعهد بین‌المللی آنها ندارد و این دولت و دولت‌های بعدی آمریکا در صورتی که برجام اجرایی شود موظفند آن را اجرا کنند و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند آن را توجیه کند.
محمدجواد ظریف ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه برزیل در تهران، به سوابق طولانی روابط دو جانبه و چند جانبه دو کشور و همچنین مشترکات فراوان این دو کشور اشاره کرد و افزود: در مهر ماه قرار است هیأتی از بازرگانان برزیلی به همراه وزیر صنعت و تجارت و وزیر کار برزیل به ایران سفر کنند و وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران که ریاست کمیسیون مشترک بین دو کشور را برعهده دارد نیز بعد از 22 سال با سفر به برزیل، جلسه کمیسیون مشترک را برگزار خواهد کرد.
وی ایران و برزیل را دو کشور در حال توسعه برشمرد که در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش‌های زیادی را انجام دادند و افزود: برزیل نقش بسیار فعالی را در پرونده هسته‌ای ایران ایفا کرده و روسای جمهور ترکیه و برزیل به منظور جلوگیری از گسترش بحران هسته‌ای تلاش‌های خوبی را مبذول داشته‌اند.
ظریف با بیان این که تجارت و سرمایه‌گذاری، محور و موتور محرک دوره جدید همکاری‌های ایران و برزیل خواهد بود، گفت: علاوه بر توافق هسته‌ای در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحول در ساختار ملل متحد و موضوعات مربوط به افراط، ترور و خشونت گفت‌وگو کرده شده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: ایران همواره آماده تشکیل یک جبهه مشترک برای مبارزه با ترورسیم و افراط بوده‌ و اصرار ما بر این بوده که جامعه بین‌المللی در این زمینه به صورت جدی حضور داشته باشد و تلاش کند، اما استانداردهای دوگانه مانع از ایفای نقش جامعه بین‌المللی در این راستا است.
وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: معتقدیم امروز اروپا با مواجه شدن با بحران پناهندگانی که عموماً از مناطقی که توسط داعش در شمال آفریقا و خاورمیانه مورد تهدید قرار می‌گیرند، مشکل این منطقه را به خوبی لمس می‌کند که چه بحران عظیم انسانی در این منطقه اتفاق افتاده و این مسئله به دلیل سیاست‌هایی است که مردم منطقه‌ نقشی در آن نداشتند.
وی افزود: افراطی‌گری و گروه‌های تکفیری برای همه کشورهای منطقه خطر جدی است و بهتر این است که این کشورها به جای فکر کردن به ملاحظات کوتاه‌مدت سیاسی به آینده خود و مردمشان فکر کنند و براساس آن یک همکاری جدی منطقه‌ای در این زمینه شکل دهند.