kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
وضعیت قرمز بازار سرمایه تشدید شد

سقوط بورس بر خلاف پیش‌بینی حامیان دولت

بر خلاف وعده حامیان دولت بورس تهران به خبر رای کنگره آمریکا در خصوص برجام واکنش مثبتی نشان نداد و با ادامه روند نزولی زیان سهامداران خود را تشدید کرد.

به گزارش ایسنا، بورس تهران در معاملات دومین روز هفته با کاهش شدید قیمت‌ها و افزایش تقاضا روبرو شد و ریزش 524 واحدی شاخص را تجربه کرد و تالار شیشه‌ای تحت تاثیر تصمیم جدید اقتصادی دولت در خصوص نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی با کاهش شدید قیمت‌ها و افزایش فشار فروش مواجه شد.
به این ترتیب در بازار روز گذشته انتشار خبر نرخ 13 سنتی خوراک پتروشیمی و تغییر نرخ 8 سنتی خوراک و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری، تاثیر منفی در بازار داشت و موجب شد تا شرکت‌های پتروشیمی با افزایش فروش مواجه شوند، زیرا پیش‌بینی شده است که نرخ خوراک 13 سنتی تاثیر منفی روی سهام این شرکت‌ها داشته و موجب تعدیل منفی سود آنها شود. بر این اساس میل سهامداران به فروش سهم و نیز افت قیمت‌ها موجب شد تا دماسنج بازار سرمایه در معاملات روز گذشته افت 524 واحدی را تجربه کند و به کانال 62 هزار واحدی وارد شود.
پیش از این گفته می‌شد با توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی و هجوم سرمایه‌های خارجی‌ها، بورس شکوفا می‌شود و به رونق می‌رسد اما بلافاصله بعد از روز توافق بورس روند نزولی خود را آغاز کرد. پس از آن هم گفته شد با مخالفت سنای آمریکا با رد برجام بازار سرمایه تکان خواهد خورد ولی پس از این اتفاق هم بورس همچنان در حال ریزش است و تا روز گذشته بیش از هزار و 500 واحد کاهش یافته است. مجموع این رفتارهای بورس نشان می‌دهد آنچه بیش از همه بر روند بورس تأثیرگذار است، نه تأیید یا رد برجام که توجه و تمرکز بر تولید ملی خواهد بود.