kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸

نوری مالکی: اجازه بازگشت حزب بعث به صحنه سیاسی عراق را نمی‌دهیم

نخست‌وزیر سابق عراق در واکنش به تلاش‌های برخی جریانات برای بازگرداندن عناصر رژیم سابق عراق به صحنه سیاسی این کشور،‌ گفت: اجازه بازگشت حزب بعث (به عرصه سیاسی عراق) را نمی‌دهیم.

به گزارش ایسنا، «نوری مالکی» گفت: «نباید اجازه بازگشت حزب منحل شده بعث را که در کنفرانس دوحه هم حضور داشت را بدهیم.» منظور مالکی کنفرانسی است که چهارشنبه و پنجشنبه دو هفته قبل با شرکت عناصر فراری حزب بعث و شماری از چهره‌های سیاسی عراق در دوحه برگزار شده بود.
مالکی که به عنوان رئيس ائتلاف دولت قانون در دومین نشست افراد قبایل «عنتره» سخن می‌گفت، تصریح کرد: «ما باید به عراق فکر کنیم و منافع عراق را بر هر چیز دیگری ترجیح بدهیم.» وی در این نشست که در نجف برگزار شد، افزود: «امکان ندارد با اقدامات حزب بعث (در صورت به قدرت رسیدن)، زخم‌های ما التیام یابد.» وی ضمن مخالفت با  مداخله کشورها (در اینجا قطر) در امور داخلی عراق، تاکید کرد: «آگاهی،‌ صبر و همبستگی عراقی‌ها همه توطئه‌ها را ناکام گذاشت. ما برای تحقق این هدف، قربانی‌های زیادی داده‌ایم.»
سربازان آمریکایی
 در رمادی!
خبر دیگر اینکه منابع عراقی می‌گویند صدها سرباز آمریکایی طی هفته گذشته وارد پایگاه نظامی «الحبانیه» در استان الانبار شدند.
به گفته این منابع، ورود آمریکایی‌ها با عقب‌نشینی کامل نیروهای مردمی از تمامی مناطق  اطراف شهر «رمادی» مرکز استان الانبار همراه بوده است!
هر چند مقامات عراقی در مورد این جابجایی عجیب در این منطقه توضیحی نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد که برخلاف مواضع قبلی «خالد عبیدی» وزیر دفاع عراق و دیگر مقامات عراقی مبنی بر حضور نداشتن آمریکایی‌ها در عملیات علیه داعش در این استان، ظاهرا آمریکایی‌ها در این عملیات حضور خواهند داشت و بسیج مردمی نیز  غایب خواهد بود.
هر چند در ترکیب بسیج مردمی، علاوه بر شیعیان، سنی‌ها و مسیحیان نیز حضور دارند، اما محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکایی و عربی بسیج مردمی را شبه‌نظامیان شیعه می‌خوانند.
سایر رویدادها
* نیروهای پیشمرگ کرد عراق 10 روستا را در اطراف کرکوک آزاد کردند و عناصر داعش را از این روستاها بیرون راندند.
* الشرق الاوسط خبر داد، عربستان سفارت خود در عراق را پس از عید قربان بازگشایی می‌کند.
* نیروهای بسیج مردمی عراق در بیجی (استان صلاح‌الدین) خودروهایی را از داعش به غنیمت گرفته‌اند که روی آنها «سپر جزیره» (متعلق به عربستان) نوشته شده بود.
* آنکارا از موضعگیری و تلاش مرجعیت عراق و رهبر جریان «صدر» برای آزادسازی 18 کارگر ترک در بغداد به دست افراد مسلح ناشناس تقدیر کرد.
* سازمان بین‌‌المللی مهاجرت اعلام کرد، شمار آوارگان در داخل عراق به سبب جنگ، به رقم سه‌میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.