kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
نوشت افزارهای ایرانی- اسلامی و دغدغه خانواده‌ها( بخش سوم)

نوشت افزار دانش‌آموزان چشم انتظار حمایت مسئولان (گزارش روز)

در دو هفته گذشته، دو نمایشگاه در حوزه عرضه تولیدات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در تهران برپا شد. نمایشگاه اول، نمایشگاه «ایران نوشت» به همت مجمع تولیدکنندگان نوشت افزار‌‌های ایرانی و اسلامی و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و نمایشگاه دوم، نمایشگاه «باز باران» که در سه محل برج میلاد، بوستان ولایت و میدان امام حسین(ع) به همت شهرداری تهران و مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار‌‌های ایرانی و اسلامی برپا شد.
در این دو نمایشگاه به میان تولیدکنندگان رفتیم تا پای صحبت آن‌‌ها بنشینیم و انعکاس‌دهنده خواسته‌‌ها و نیازهای آنان به مسئولان باشیم.
 اکثر تولیدکنندگان دغدغه شان عرصه فرهنگ بود که تلاش دارند با سرمایه اندکشان کار بزرگی همچون بومی کردن نوشت‌افزار کودکان و نوجوانان را آغاز و به سرانجام برسانند. توجه به مولفه‌‌های فرهنگی بومی، ارائه تخفیف ویژه، رضایت از حضور و استقبال مردم و گلایه از مسئولین دو محور اصلی صحبت‌‌های این تولیدکنندگان فرهنگی بود.
مریم السادات بوشهری، مسئول غرفه «خانواده‌های آسمانی» در نمایشگاه «باز باران»، جوان بیست وچهار ساله‌ای که 4 سال است با یکی از تولیدکنندگان علاقه‌مند به تولید نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی هستند، همکاری می‌‌کند. وی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره انگیزه تولیدکنندگانی که در سال‌‌های اخیر به سوی تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی روی آورده‌اند، می‌گوید: «همکار من با هزینه شخصی وارد این کار شده است. وی با دیدن طرح‌‌های خارجی دغدغه این را داشت که چرا بچه‌‌های ایرانی باید با طرح‌‌های نامانوس غربی انس بگیرند. چرا ما خودمان طرح نداریم و طرح تولید نکنیم. بدین ترتیب در ابتدا، کار از یک بخش کوچک شروع شد و تا به امروز رسید.»
ترکیب زیبای شخصیت‌‌ها و آثار باستانی
وی درباره طرح‌‌هایی که موسسه «خانواده‌های آسمانی» در نوشت افزارهایش به کار برده است، می‌‌گوید: «ما طرح آثار دیدنی و باستانی همه شهرها را بر روی نوشت‌افزارها داریم. این طرح‌ها، با دقت و حساسیت‌‌های خاصی توسط طراحان حرفه‌ای طراحی شده است.»
بوشهری با بیان اینکه کیفیت محصولات نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی قابل رقابت با سایر محصولات دیگر است، درباره استقبال خانواده‌‌ها می‌‌گوید: «خانواده‌‌های متعلق به اقشار مختلف جامعه از نوشت افزارهای ما استقبال کردند و در کل استقبال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. همچنین طرح‌‌های پلیس ایرانی، خلبان و یا طرحی که براساس حدیث پیامبر که می‌‌فرمایند به کودکانتان شنا و سوارکاری و تیراندازی بیاموزید، مورد توجه قرار گرفته است.»
وی می‌‌افزاید: «ابتکاری که ما در طرح هایمان داشتیم این است که شخصیت‌‌های مختلف از جمله پلیس، خلبان و خانواده ایرانی را در کنار آثار باستانی شهرهای مختلف و در قالب نقاشی‌‌های گرافیکی کودکانه و جذاب ترکیب کرده ایم. از ان جا که این طرح‌‌ها کودکانه است، مخاطب کارهای ما بیشتر رده سنی دبستان است. طبیعتاً این طرح تأثیر زیادی در انس کودکان با فرهنگ ایرانی دارد.  البته طرح دفتر خانواده اسلامی نیز از سوی بچه‌‌های بزرگ‌تر مورد توجه واقع شده است.»
ضرورت تبلیغات
علی موسوی تولید‌کننده کیف مدارس و اداری و کارآفرین برتر سال 94، حدود 25 سال است که در زمینه تولید نوشت‌افزار فعالیت دارد. وی در گفت وگو با گزارشگر کیهان درباره حضور تولیدکنندگان نوشت افزارهای اسلامی در نمایشگاه «ایران نوشت» و «بازباران» امسال می‌‌گوید: «وضعیت تولید و بازار نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی نسبت به سال گذشته بهتر شده است اما همچنان نیازمند آن است که توسعه پیدا کند و اقدامات مهمی در جهت گسترش و ارتقای کیفیت کار صورت پذیرد.»  
این تولیدکننده با سابقه در پاسخ به این سوال که «با چه انگیزه‌ای از طرح‌‌های ایرانی اسلامی روی کیف‌هایتان استفاده کردید؟» می‌‌گوید: «می خواستم مردم به جنس‌‌های ایرانی اسلامی روی بیاورند و با شخصیت‌‌های ملی کشورمان بیشتر آشنا شوند. این برای مردم ما پسندیده‌تر است تا اینکه از محصولات خارجی استفاده کنند که نه حاوی فرهنگ ماست و نه به سود اقتصاد کشورمان است.»
وی می‌‌افزاید: « برای اینکه این نوع محصولات در سبد خانوارها گنجانده شود، باید تبلیغ بیشتری در این زمینه شود تا مردم با این محصولات بیشتر آشنا و ترغیب شوند تا از آن استفاده کنند.»
بهنام جانساران، 39 ساله و مسئول غرفه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در نمایشگاه «بازباران» نیز استقبال مردم را بهتر از سال گذشته می‌‌داند و می‌‌افزاید: «قیمت محصولات ما پایین‌تر از محصولات موجود در بازار است و سعی کردیم با تخفیف 25 درصدی در اینجا آن را عرضه کنیم.»
نوشت افزار خارجی در دسترس
نوشت‌افزار ایرانی محدود
جانساران درباره رقابت نوشت افزارهای داخلی با نمونه‌‌های خارجی می‌‌گوید: «حقیقتا نوشت افزارهای ما نمی‌‌تواند با دیگر نوشت افزارها رقابت کند و مردم بیشتر راغب هستند از نوشت‌افزار خارجی و طرح‌‌های جذاب آن‌‌ها استفاده کنند زیرا نوشت افزارهای خارجی بسیار جذاب و زیبا هستند و کودک جذب آن می‌‌شود. از  سوی دیگر این اجناس بیشتر در بازار موجود و در دسترس مردم است ولی تولیدات ما بسیار اندک و محدود هستند.»
وی می‌‌افزاید: «این ضرورت بسیار احساس می‌‌شود که در این زمینه فعالیت‌‌های بیشتری انجام دهیم چون فرزندانمان از این طرح‌‌ها بسیار الگو می‌‌گیرند.»
رضایت مردم از نوشت افزارهای ایرانی ـ اسلامی
شاپرک قربانی، 24 ساله، غرفه‌دار موسسه نشر شهر، بخش شهر موش‌ها در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان رضایت مردم از نوشت افزار‌‌های ایرانی را خوب توصیف می‌‌کند و می‌‌گوید: «به نظرم مردم از این محصولات راضی هستند زیرا غالبا مشتریان ما افرادی بودند که سال گذشته نیز از ما خرید کرده بودند. چون از محصولات ما راضی بودند، امسال نیز به سراغ ما آمدند.»
وی محصولات ایرانی را از لحاظ کیفیت و قیمت مناسب و قابل رقابت با محصولات خارجی می‌‌داند و  درباره ضرورت همسویی تولید نوشت‌افزار با انیمیشن‌‌ها می‌‌گوید: «کودک زمانی که کارتونی را دیده شخصیت‌‌ها را می‌‌شناسد و تمایل دارد از نوشت افزاری استفاده کند که تصاویر آشنا بر روی آن باشد.»
محصولات داخلی رقیب محصولات غربی
سید هاشم فیروزی، کارشناس ارشد روانشناسی و از فعالان تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و رئیس موسسه خلیج فارس در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان استقبال مردم از نوشت‌افزار ایرانی را خوب توصیف می‌‌کند و می‌‌گوید: «مردم باید خودشان را موظف کنند با خرید از چنین مجموعه‌هایی، ما تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی را حمایت کنند و ما را در جهت فرهنگ‌سازی برای کشور خودمان یاری دهند و نوشت‌افزار طرح خارجی نخرند. ما هم تا جایی که امکان داشته محصولات را با قیمت پایین و قیمت کلی عرضه کردیم که جنبه رقابتی هم حفظ شود. به عنوان مثال دفتر 50 برگ با قیمت 1400 تومان عرضه شده در صورتی که قیمت بیرون نمایشگاه 2000 تومان است یا دفتر 80 برگ اینجا 2200 تومان و در خارج از اینجا 3000 تومان است. این در حالی است که کیفیت کالاهای ما نیز، همه درجه یک و با محصولات حاوی شخصیت‌‌های غربی می‌‌تواند رقابت کند و قیمت و کیفیت این محصولات از آنها بهتراست.»
وی می‌‌افزاید: « مردم وقتی ببینند کارهای ایرانی - اسلامی با کیفیت و قیمت خوب وارد بازار شده استقبال می‌‌کنند. تیپ‌‌ها و چهره‌‌هایی اینجا برای خرید می‌‌آیند که شما باورتان نمی‌‌شود که آنها هم به این مسائل اهمیت می‌‌دهند.»
این کارشناس درباره روند انتخاب طرح‌‌های موسسه خلیج فارس بر روی نوشت‌افزار توضیح می‌‌دهد: «ما برای انتخاب طرح هایمان بر روی نوشت افزار، نظر حدود 200 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر را که در برنامه اعتکاف آسمانی حضور داشتند، گرفتیم، همچنین برای انتخاب برند خلیج فارس از نظر سنجی استفاده کردیم و سعی بر این بوده که کارمان براساس تحقیق و پژوهش باشد.»
نوشت افزار نیازمند توجه مسئولین!
فیروزی درباره وضعیت سرمایه گذاری در این عرصه با بیان اینکه تولید نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی مدتی است مورد توجه دغدغه مندان فرهنگی قرار گرفته، اظهار می‌‌کند: «در چند سال اخیر، حرکت خوبی در کشور شکل گرفته و مردم هم استقبال کردند اما این حرکت نیازمند توجه مسئولین ذی‌ربط نیز است. لازم است مسئولین و نهادهای مربوطه از تولیدکنندگان این محصولات فرهنگی حمایت‌‌های لازم را به عمل بیاورند.»
دریغ از یک خسته نباشید گفتن مسئولین!
رئیس موسسه خلیج فارس با تأکید بر اینکه این اتفاق به صورت خودجوش و مردمی افتاده، تصریح می‌‌کند:
«  درحال حاضر ما مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی را داریم. قبل از نمایشگاه «باز باران»، نمایشگاه «ایران نوشت» را در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان داشتیم که از همه کشور حضور داشتند به عنوان مثال ما از خراسان رضوی آمدیم و همچنین مجموعه‌‌هایی از اصفهان، سیستان و بلوچستان و همدان محصول داشتند و حضور پیدا کرده بودند اما متاسفانه ما هیچ حمایت و حتی دلگرمی از جانب مسئولین ندیدیم. حتی ندیدیم که یا برای دیدن آثار به نمایشگاه بیایند و یک خسته نباشید به تولیدکننده‌ای که شاید نزدیک به دویست میلیون تومان هزینه کرده است که به جای طرح باربی، طرح‌‌های ایرانی-اسلامی تولید کند.»
وی می‌‌افزاید: «فروش باربی یا بنتن صد درصد تضمین شده است اما کاری که ما در آن سرمایه گذاری کردیم ریسک دارد و معلوم نیست محصولات فروش رود. هرچند که ما ورود پیدا کردیم و تا آخر هم ان شاءالله هستیم اما هیچ حرکتی از جانب مسئولین صورت نگرفته است. ما داریم کار فرهنگی می‌‌کنیم اما خبری از مسئولین فرهنگی کشور نیست.»
فیروزی درباره حمایت‌‌هایی که مسئولین و نهادهای فرهنگی باید از تولیدکنندگان نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی داشته باشند، می‌‌گوید: «صدا سیما باید وارد کار شود و برای مجموعه تولیدکنندگان تبلیغ رایگان انجام دهد، مجموعه‌‌های دولتی مثل وزارت ارشاد نیز باید در تسهیل زمینه‌‌ها همکاری کنند، بانک‌‌ها وام‌‌های کم‌‌بهره دهند که کم کم ما همه محصولاتمان را از مواد اولیه ایرانی تهیه کنیم و هم متناسب با فرهنگ ایران تولید کنیم. در حال حاضر شهرداری تهران سه نمایشگاه رایگان برگزار کرده که کار بسیار خوبی است، یا مثلا بر روی محصولات ما عکس‌‌های تجهیزات نظامی است، قطعا مجموعه‌‌های نظامی می‌‌توانند برای پرسنل خودشان از این دفاتر استفاده کنند.»
وی می‌‌افزاید: «تنها امکاناتی که نهادهای فرهنگی برای تولیدکنندگان فراهم کرده‌اند، امکان حضور تولیدکنندگان در سه نمایشگاه بوستان ولایت، امام حسین و برج میلاد توسط شهرداری است اما سایر نهادها کمک خاصی نداشته اند.»
تولیدکنندگان نوشت‌افزار بیشتر دغدغه داران هستند نه سرمایه داران
نعیمه اسلاملو، مدیر پژوهشی گروه فرهنگی خیبر که برند قاصدک را در حوزه نوشت‌افزار وارد بازار نوشت‌افزار کرده  و سه کاراکتر سینا و ثنا و ثمین را طراحی کرده است، درباره وضعیت سرمایه گذاری در این حوزه بیان می‌‌دارد: «اکثر افرادی که در این چند سال وارد کار تولید نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی شده‌اند، افرادی دغدغه‌مند هستند که سرمایه مالی چندانی هم ندارند اما به سبب دغدغه‌ای که در حوزه فرهنگ داشته‌اند، همان سرمایه‌‌های اندک خود را نیز به کار انداخته‌اند تا کاری برای این حوزه انجام دهند. متاسفانه حمایت‌‌ها آن طور که باید نیست و باید بیش از این‌‌ها از این تولیدکنندگان حمایت شود.»
دغدغه رهبر انقلاب و بی‌اعتنایی مسئولان به فرهنگ!
همچنین رضا حدیدی، مدیر عامل شرکت آزاده که در زمینه تولید نوشت‌افزار شخصیت‌‌های انیمیشن ایرانی فعالیت دارد، در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره حمایت‌‌های مسئولین و نهادهای مختلف از تولید نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی می‌‌گوید: « هیچ یک از نهادهای مربوط از جمله آموزش و پرورش و ارشاد، حمایت زیادی از تولیدکنندگان نوشت افزارهای ایرانی اسلامی نداشتند در حالی که این کار وظیفه خود آن‌هاست. تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی یک کار اقتصادی نیست بلکه تولید چنین محصولاتی یک ریسک اقتصادی است. این نهادها مسئولیت تولید فرهنگی در کشور را دارند اما هیچ اقدام مثبت چشمگیری در این زمینه نداشتند. این در حالی است که فرهنگ دغدغه رهبر مملکت ماست به طوری که می‌‌گویند گاهی خواب از چشمان آدم می‌‌رباید. » وی می‌‌افزاید: «چگونه است که دغدغه فرهنگی خواب از چشمان رهبر یک مملکت می‌‌رباید اما مسئولین فرهنگی آن این‌قدر بی‌اعتنا به آن هستند؟ برای من قابل درک نیست که چرا نباید از کسانی که با سرمایه شخصی وارد این کار که از وظایف نهادهای فرهنگی است، وارد شده‌اند، حمایت‌‌های لازم صورت بگیرد.»
صدا و سیما و حمایت از نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی
حدیدی درباره نقش صدا وسیما در حمایت از تولید‌کنندگان نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی می‌‌گوید: «صدا وسیما نقش مهمی در حمایت از تولیدکنندگان این گونه محصولات دارد زیرا تریبون تبلیغات گسترده‌ای در دست دارد. ما انتظار نداریم برای ما تبلیغات رایگان کند اما می‌‌تواند به محصول ما که جنبه فرهنگی دارد تخفیف قابل توجه فرهنگی بدهد. نباید موقع عقد قرارداد با ما که محصول فرهنگی تولید می‌‌کنیم همچون تولیدکنندگان بخش پوشاک و مواد غذایی برخورد شود.»
شهرداری تهران تنها حامی نوشت افزارهای
 ایرانی ـ اسلامی
وی درباره حمایت‌‌های شهرداری تهران از تولیدکنندگان نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی توضیح می‌‌دهد: «تنها نهادی که از ما حمایت کرده، شهرداری تهران بوده است که فرصت حضور تولیدکنندگان را در سه نمایشگاه بزرگ در سطح تهران ایجاد کرده است بدون آن که هزینه‌ای دریافت کند اما آیا این کافی است؟ آیا سایر نهادهای دیگر وظیفه‌ای در زمینه تولیدات فرهنگی بومی در زمینه نوشت‌افزار ندارند؟ متأسفانه نهادهای فرهنگی مسئول هیچ تلاشی  درحمایت از تولیدات فرهنگی نوشت‌افزار ندارند. حتی آموزش و پرورش نیز که نقش مهمی باید در این زمینه داشته باشد، هیچ کمکی حتی در این اندازه که اجازه بدهد ما در مدارس نمایشگاه داشته باشیم، نداشته است.»