kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
رئیس جمهور در پیامی به مناسبت حادثه مسجدالحرام:

حادثه مکه مکرمه موجب تألم خاطر امت اسلامی شد

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی حادثه دلخراش در مکه مکرمه را موجب تالم خاطر امت اسلامی دانست و بر آمادگی کشورمان برای مساعدت های درمانی تاکید کرد.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به شرح زیر است:
«جان باختن و جراحت تعدادی از حجاج بیت اله الحرام از جمله تعدادی از حجاج عزیز ایرانی در حادثه مکه مکرمه موجب تأسف و تألم اینجانب گردید.
در این ایام که مصادف با موسم حج ابراهیمی است و انظار و قلوب مسلمانان بیش از پیش معطوف به سرزمین وحی است؛ بی شک این حادثه دلخراش موجب تألم خاطر امت اسلامی گردیده است.
اینجانب ضمن همدردی با خانواده‌های آسیب‌دیدگان، طلب مغفرت برای جان باختگان، آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای مجروحان و اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مساعدت‌های درمانی، برای عموم حجاج از جمله حجاج عزیز کشورمان حج مقبول و سعی مشکور توأم با امنیت و صحت مسألت دارم.»
گفتنی است جمعه به علت وقوع طوفان شدید در مکه جرثقیل بالابری که برای انجام پروژه‌های ساخت و ساز اطراف مکه بود در بیت‌الله الحرام سقوط کرد و بر اثر آن صدها تن از حجاج کشته و مجروح شدند.
همچنین برخی از نمایندگان مجلس به این حادثه واکنش نشان دادند و از مسئولین دولتی پیگیری جدی از سعودی ها را خواستار شدند.
وقوع این حادثه بیانگر بی‌لیاقتی سعودی‌هاست
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با  فارس، درباره این حادثه گفت: وقتی در خانه‌ای که خداوند آن را امن کرده است، چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد بیانگر بی‌لیاقتی مسئولان سعودی در مدیریت حج و حفظ امنیت جانی زائران است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دولت سعودی لیاقت خادمی حرمین شریفین را ندارد زیرا هر سال به یک طریقی زوار را آزار می‌دهند. یک بار با قتل‌عام حجاج ایرانی که 400 نفر شهید شدند، بار دیگر در منا چادرها آتش می‌گیرد و این بار هم اینگونه جرثقیل سقوط می‌کند و صدها تن از حجاج کشته و مجروح می‌شوند.
عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: این دولت سعودی واقعا لیاقت کشورداری و مسئولیت یک ملت را ندارند و باید کنار بروند و افراد دیگری جایگزین آن‌ها شوند.
کوثری تصریح کرد: باید مدیریت حج به گونه‌ای شود که حجاج وقتی در حریم امن الهی قرار می‌گیرند بابت بی‌کفایتی مسئولین و بروز چنین حادثه‌هایی نگرانی نداشته باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ادامه دادن ساخت و سازها در ایام حج توسط دولت سعودی هیچ ضرورتی نداشت و آن ها فقط این قصد را دارند که به حجاج نشان دهند چقدر با سرعت کار می‌کنند در صورتیکه باید در ایام حج این پروژه‌ها را متوقف کنند و باید پیش‌بینی وقوع این حوادث را می‌کردند.
حادثه مکه نشانه بی‌عرضگی عربستان
در مدیریت حج است
منصور حقیقت‌ پور نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز درباره این حادثه گفت: این اتفاق بی کفایتی،‌ بی عرضگی و بی لیاقتی عربستان در مدیریت این حرکت بزرگ عبادی را نشان می‌دهد.
این نماینده مجلس اظهار داشت: جهان اسلام باید فکر جدیدی برای اداره حرمین شریفین داشته باشد و مدیریت آن به علمای جهان اسلام سپرده شود تا این فجایع رخ ندهد. نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که این حادثه باید از زوایای مختلف بررسی شود، گفت: مسئولان،‌ نمایندگان و دولت محترم باید در مورد این موضوع و حفظ جان زائران تدبیر کنند، چرا که اکثر حجاج در طول عمر خود فقط یک مرتبه به حج تمتع مشرف می‌شوند که امسال شاهد سقوط بالابر بودند و این  بسیار شرم‌آور است.
عربستان خائن الحرمین است
مفید کیایی نژاد عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی گفت: این موضوع نشان می دهد که عربستان، کفایت و قابلیت مدیریت خانه خدا را ندارد و به جای این که خادم الحرمین باشد، خائن الحرمین است.
این نماینده مجلس با بیان این که هرسال در این ایام، یک مشکلی در عربستان پیش می‌آید که زائران را ناامید کنند، اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که این حادثه، عمدی باشد.
کیایی نژاد با اشاره به پروژه ساخت و ساز در ایام حج تمتع گفت: عربستان حداقل به حرمت زائران، یک ماه ساخت و ساز را متوقف کند، چون ازدحام وجود دارد و یک درصد احتمال دهند که چنین اتفاقی
 می افتد.
آدم کشی های دولت سعودی
به یمن ختم نمی شود
جواد جهانگیرزاده یکی دیگر از اعضاء کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سعودی‌ها با عدم مدیریت خود نشان‌ دادند که آدم‌کشی‌هایشان به یمن محدود نمی‌شود و برای حفظ جان حجاج هم جدیت نشان نمی‌دهند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: متاسفانه در این حادثه مظلوم‌ترین حجاج که هندی و پاکستانی بودند و به سختی خود را به مکه می‌رسانند کشته شدند.
وزارت خارجه شدیداَ پیگیر خسارات جانی وارده به حجاج ایرانی باشد
فتح‌الله حسینی نماینده مردم قصر شیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به کشته‌ و مجروح شدن صدها حاجی در بیت‌الله الحرام براثر سقوط یک بالابر گفت: دولت سعودی تعهدات خود در قبال تامین امنیت جانی زوار را رها کرده و به کارهای دیگر مانند کشتار مردم مظلوم یمن می‌پردازد.
عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: کشورهای مسلمان که برخی از حجاج آن ها کشته یا مجروح شدند نباید به سادگی از کنار این موضوع رد شوند و نباید این موضوع با یک عذرخواهی ساده دولت سعودی تمام شود.
وی افزود: وزارت امور خارجه ایران باید شدیداَ پیگیر این موضوع باشد و خسارات جانی وارد شده به حجاج ایرانی را مطالبه کند. وزارت امور خارجه مسئول دفاع از حق و حقوق زوار ایرانی است و باید هرچه سریع‌تر از دولت عربستان سعودی پاسخ
بخواهد.