kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
لاریجانی در نشست خبری مشترک با رئیس مجلس عراق:

ایران براساس درخواست دولت عراق به کمک ملت این کشور رفته است

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : در سخت‌ترین شرایط که جریان‌های تروریستی دنبال این بودند که داخل عراق را به هم بریزند، ایران براساس درخواست دولت این کشور به کمک ملت و دولت عراق رفته است.

«سلیم الجبوری» رئیس مجلس عراق روز گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی، با علی لاریجانی رئیس قوه‌مقننه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
طرفین در این دیدار درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و اوضاع داخلی عراق بحث و تبادل نظر کردند.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با سلیم الجبوری رئیس مجلس ملی عراق در سخنانی گفت: امروز برای ما افتخارآمیز است که جناب الجبوری رئیس پارلمان عراق و هیئت همراهش به ایران آمده‌اند.  وی افزود: کشور عراق، کشور همسایه، دوست و برادر ما است و دو ملت ایران و عراق از دیرباز یک ارتباط وسیعی با هم داشتند. خوشحالیم که امروز می‌بینیم که عراق به عنوان یک کشور مهم در منطقه دارای یک ساختار دموکراتیک است و در این سال‌های اخیر همیشه ایران در کنار ملت و دولت جدید عراق بوده است.
رئیس مجلس با بیان اینکه حتی در سخت‌ترین شرایط که جریان‌های تروریستی دنبال این بودند که داخل عراق را به هم بریزند، ایران براساس درخواست دولت این کشور به کمک ملت و دولت عراق رفته است، تاکید کرد: دولت ایران در این شرایط به کمک دولت عراق رفت تا به آنها در مقابل تروریست‌ها کمک کند. برای همه ما به خصوص کشورهای منطقه باید یک نقطه قوی باشد که در عراق، ملت این کشور توانستند در درون یک دولت وحدت ملی که همه قشرها و فرقه‌های مختلف در آن حضور دارند، بتوانند یک دولت مهمی را در این کشور به وجود آورند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده مطمئنم که سفر وی و هیئت همراهش سفر موفقی خواهد بود و امیدوارم که نتیجه این سفر بهبود روابط دو کشور و تاثیرگذاری در منطقه برای ایجاد آرامش بیشتر باشد.
به گزارش تسنیم، سلیم الجبوری رئیس مجلس ملی عراق در نشست خبری مشترک با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از سفرش به ایران و دیدار با علی لاریجانی گفت: مذاکرات ما براساس خاستگاه روشن و متمرکزی صورت گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به عمق مناسبات میان ملت‌های دو کشور ایران و عراق و نیز وابستگی متقابل آنها و همین‌طور ماهیت روابط بین تصمیم‌گیرندگان دو کشور، این امر باعث می‌شود که ما در این زمینه‌ها به طور مشترک عمل کنیم.
رئیس مجلس عراق در بخش دیگری از سخنان ضمن تقدیر از تیم مذاکره کننده ایران با 1+5  و با توجه به توافق هسته‌ای نیز گفت: امیدوارم این توافق بازتا‌ب‌هایی در جهت امنیت منطقه و برقراری امنیت و صلح در منطقه داشته باشد.
وی با بیان اینکه کشور عراق هم اکنون با چالش بزرگی در مناطق متعدد در مبارزه با داعش مواجه است، گفت: همچنین ما با بحران اقتصادی در عراق مواجهیم و این کشور نمی‌تواند بدون کمک و یاری کشورهای دوست و همسایه نظیر جمهوری اسلامی ایران این مشکلات را حل کنیم.
رئیس مجلس عراق در ادامه افزود: دو کشور ایران و عراق روابط پارلمانی متمایزی دارند و ما امروز راجع به مسائل متعددی گفت‌وگو کردیم که بارزترین آنها تلاش آقای لاریجانی در خصوص کمک به عراق برای میزبانی اجلاس آینده پارلمان‌های اسلامی بود. وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: کشور عراق در زمینه برگزاری اجلاس پارلمان‌های کشورهای اسلامی نیازمند کمک دوستان و کشورهای منطقه است تا بتواند آن را با موفقیت برگزار کند.