kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
احمد توکلی عنوان کرد

چوب حراج بر بزرگ‌ترین مجتمع آلومینیوم کشور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به عنوان نماینده مردم به وزیر محترم اقتصاد هشدار می‌دهم که اجازه ندهد سازمان خصوصی‌سازی چوب حراج به بزرگ‌ترین مجتمع آلومینیوم کشور بزند.


احمد توکلی در گفت‌وگو با فارس، در تشریح این خبر گفت: در یک سال اخیر سازمان خصوصی‌سازی اصرار داشته است تا مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزگان را که 60 درصد تولید شمش آلومینیوم کشور را در دست دارد، به فروش رساند.
وی افزود: بر این اساس نامه اعتراضی از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اکثرا در کمیسیون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی حضور دارند، نوشته و امضا شد.
توکلی ادامه داد: اگر بنگاهی نیمی از بازار را به تنهایی در اختیار داشته باشد و یا سرمایه اولیه آن بیش از 100 میلیارد تومان باشد، نمی‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود که در مورد این مجتمع تولید آلومینیوم باید تصریح کرد که سرمایه اولیه ثبت شده آن 162 میلیارد تومان است و همان‌طور که گفتم بیش از 60 درصد تولید آلومینیوم کشور را در اختیار دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی   تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است که بر اساس ماده 19 در قانون اصل 44 قانون اساسی سازمان خصوصی‌سازی موظف شده است، شرکت‌هایی که ساختار آماده برای واگذاری ندارند، را اول ظرف مدت یک سال که البته قابل تمدید است اصلاح ساختار کرده و بعد به واگذاری آن اقدام نماید.
توکلی تصریح کرد: این شرکت مسائل بسیار زیادی از نظر مالی، مالکیت، تقسیم سهام، حیف و میل اموال و همچنین سوءاستفاده‌های قابل توجه محتمل دارد و تا این امور اصلاح نشود عرضه آن به معنای از دست دادن منافع بالقوه قابل تامین است.
وی با اشاره به اینکه واگذاری این شرکت با رقم 880 میلیارد تومان صورت گرفت که اختلاف ارزیابی این هیئت جدید حدود 800 میلیارد تومان است، یعنی قیمت واقعی که باید برای این شرکت تعیین می‌شد بیش از 1600 میلیارد تومان است.
توکلی با تاکید بر اینکه حرف‌های دیگری در مورد واگذاری مذکور وجود دارد و باید معلوم شود که چرا سازمان خصوصی‌سازی برای حراج اموال مردم اصرار دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده به عنوان نماینده مردم به وزیر محترم اقتصاد هشدار می‌دهم که اجازه ندهد سازمان خصوصی‌سازی چوب حراج به بزرگترین مجتمع آلومینیوم کشور بزند.
توکلی در پایان خاطرنشان کرد: در این موقعیت من در صدد آن نیستم که از مفاسد احتمالی حرف بزنم و تنها یک سوال مطرح می‌کنم که چه شده است که مدیرکل سابق سازمان بازرسی کل کشور در استان هرمزگان که آقای سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور بحق، وی را عزل کرده است، هم‌اکنون به عنوان جزئی (عضوی) از برندگان مزایده شرکت یاد شده، به این مجتمع تولیدی رفت و آمد دارد؟