kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
به‌رغم دست‌افشانی حامیان دولت صورت گرفت

بی‌تفاوتی بورس به رأی مجلس سنای آمریکا

علی‌رغم جوسازی رسانه‌های حامی دولت مبنی بر رشد بورس در عدم رد توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا، با وجود رأی منفی سنا به رد توافق، باز هم بورس تهران رشد چندانی نکرد.

در همین رابطه خبرگزاری ایسنا به عنوان رسانه حامی دولت با اذعان به بی‌تأثیری رأی سنا بر بورس تهران نوشت: رای مجلس سنای آمریکا به توافق هسته‌ای تاثیر روانی چندانی در بورس تهران ندارد، زیرا مشکلات اساسی دیگری در اقتصاد وجود دارد که اعتماد عمومی را به بورس خدشه‌دار کرده است.
این خبرگزاری از قول یک کارشناس نوشت: واکنش بورس بعد از نشست روز گذشته مجلس سنای آمریکا اگرچه مثبت بود اما نشان داد که موفقیت دولت اوباما در توافق هسته‌ای اثرات روانی چندانی روی بازار سرمایه و ارزش و حجم معاملات ندارد.
این کارشناس می‌افزاید: تاثیر‌ نداشتن این رای در بازار سرمایه به دلیل این است که مشکلات اساسی زیادی در اقتصاد وجود داشته و اعتماد عمومی نسبت به بازار با توجه به اینکه بازار بدون ریسکی به نام پول وجود دارد که بازدهی بیشتری نسبت به تورم دارد، خدشه‌دار شده است. بنابراین در این شرایط بازار سرمایه باید بتواند از جذابیت‌های زیادی برخوردار باشد.
ثابت با بیان اینکه شاخص بورس تهران از ابتدای سال تاکنون با افزایش 1/5 درصدی مواجه شده است، افزود: این در حالی است که پایان شهریورماه مصادف است با سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری؛ لذا در این ماه بازار سرمایه به صورت سنتی روند کاهشی داشته و سرمایه‌گذاران در آن فروشنده هستند.
وی عنوان کرد: علاوه بر اینکه در این مقطع چالش دیگری به نام گزارش شش ماهه شرکت‌ها وجود دارد که قرار است بعد از پایان شهریورماه به بازار ارائه شود و از آنجا که گزارش سه ماهه شرکت‌ها چندان مناسب نبود، پیش‌بینی می‌شود که گزارش 6 ماهه شرکت‌ها نیز با توجه به شرایط رکودی چندان دلچسب نباشد.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: از آنجایی که در پایان سال 1393 با افزایش موجودی انبار کالاها مواجه شدیم و طرف تقاضا کاهش پیدا کرد و شرکت‌های فولادی، خودروسازی و ساختمانی با رکود و کاهش قیمت مواجه شدند، لذا پیش بینی می‌شود که گزارش 6 ماهه شرکت‌ها چندان مطلوب نباشد.
گفتنی است، پس از کاهش شدید شاخص بورس در پی بازگشایی نمادهای شاخص ساز در روز چهارشنبه گذشته، بازار سرمایه دیروز هم فقط 14 واحد رشد کرد و در ارتفاع 63 هزار و 486 واحد تثبیت شد. شاخص کل در هفته کاری گذشته هم با 1/26 درصد کاهش روبرو شده بود که این نشان می‌داد نه توافق هسته‌ای و نه حواشی پیرامون آن در ایران و آمریکا تأثیر چندانی بر بورس نداشته است و دولت باید برای رونق بورس به حمایت جدی از تولید داخلی بپردازد.