kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

تامین 97 درصد روغن از خارج خطرناک است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اینکه 97 درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج تامین شود خطرناک است چرا که دانه‌های روغنی از محصولات استراتژیک محسوب می‌شود.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت واردات روغن خوراکی به کشور اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته، میزان وابستگی به واردات دانه‌های روغنی در سال جاری حدود 97 درصد است.
وی تصریح کرد: سالانه 3 میلیون و 600 هزار دلار معادل 11 هزار میلیارد تومان صرف واردات روغن می‌شود. دانه‌های روغنی از محصولات استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود و وابستگی 97 درصدی به واردات آن بسیار خطرناک است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه اگر واردات روغن تحریم شود، کارخانه‌های روغن‌کشی بطور کامل تعطیل خواهند شد افزود: سالانه به یک میلیون و 400 هزار تن روغن نیاز داریم که یک میلیون تن آن از طریق واردات روغن خام تامین می‌شود.
پاپی‌زاده درباره برنامه‌‌های دانه‌های روغنی در کشور گفت: دو برنامه 10 ساله برای تولید دانه‌های روغنی تدوین شده بود که تا پایان سال 95، برنامه 10 ساله دوم به پایان می‌رسد اما با این وجود در این سالها میزان وابستگی کشور به واردات دانه‌های روغنی افزایش یافته است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: امکانات برای اجرای دو برنامه 10 ساله فراهم نشد و آن برنامه‌ها با شکست مواجه شد.
پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه دولت باید از تولید دانه‌های روغنی حمایت کند افزود: مافیای واردات اجازه چنین برنامه‌هایی را نمی‌دهد.
وی در پاسخ به این سوال که امسال وزارت جهاد با واردکنندگان روغن و دانه‌های روغنی قراردادی داشته که به ازای واردات، مکلف شده‌اند تا دانه‌های روغنی را خریداری کنند اما متاسفانه به دلیل برخی مسائل هم‌اکنون این امر محقق نشده است، افزود: مجوز واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر می‌شود بنابراین این وزارتخانه باید از اهرم‌هایی که در اختیار دارد در مقابل عدم اجرای تعهدات صنایع روغن نباتی استفاده کند.
پاپی‌زاده افزود: امسال پیش‌بینی تولید و برداشت کلزا در حدود 110 هزار تن بود که در نهایت 50 هزار تن حاصل شد و پیش‌بینی تولید سویا هم در سال جاری حدود 160 هزار تن است که تا پایان مهرماه که فصل برداشت این محصول است احتمالا فقط 50 درصد آن محقق شود.