kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
فرزین در واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد:

دولت بر سر سفره 70 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها نشسته است

دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد هدفمندی یارانه‌ها نه‌تنها برای دولت هزینه‌ای ندارد بلکه به دکان درآمدزایی دولت تبدیل شده است.

محمدرضا فرزین این مطالب را در واکنش به اظهارات چندی پیش طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفت که وی مدعی شده بود شب پرداخت یارانه‌هاشب عزای دولت است.
فرزین در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امسال بعد از گام سوم اصلاح حامل‌های انرژی محاسبات نشان می‌دهد  مابه‌التفاوت درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت‌های گندم، آب، گاز با درآمدی که سال 50 کسب می شد 70 هزار میلیارد تومان است. سال 89 بنزین 100 تومان بوده اکنون هزار تومان است که به سال پایه این درآمد کسب شد. اگر قیمت‌های سال 89 و 94 گرفته شود براساس مصرف مابه‌التفاوت آن 70هزار میلیارد تومان است پس اجرای قانون برای دولت درآمد داشته است.
وی در پاسخ به این سؤال که اکنون  دولت چه میزان یارانه می‌پردازد، گفت: برای برآورد باید قیمت فوب حامل‌های انرژی به همراه نرخ دلار کنونی محاسبه شود. طبق قانون مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌ها از اجرا تاکنون جزو درآمدهای هدفمندی محسوب می‌شود که این درآمد 70 هزار میلیارد تومان است.
همچنین یارانه‌ای که دولت به اقتصاد می‌دهد قابل محاسبه است در عین حال قیمت انرژی در دنیا کاهش یافته اما نرخ‌های داخلی بالا رفته است. چند سال قبل قیمت جهانی بنزین 80 سنت بود اکنون نیز ۵۰ سنت است، بنابراین نوسانات قیمت فوب و ارز باید محاسبه شود ضمن اینکه تمام درآمد حامل‌ها مربوط به هدفمندی است.
فرزین درباره اینکه دولت با این پول چه کار می‌کند؟ گفت: حدود 41 هزار میلیارد تومان به مردم می‌پردازد. بخشی از این درآمد تحت عنوان  مالیات ارزش افزوده جزء درآمدهای سازمان مالیاتی است. طبق قانون مالیات ارزش افزوده مالیات بنزین 30 درصد، 10 درصد عوارض، 20 درصد مالیات بوده علاوه بر آن 14/5 درصد سهم وزارت نفت است. همچنین 10 درصد گازوئیل و 10/3 درصد نفت کوره، عوارض است. نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان درآمد مالیات دولت از این محل -هدفمندی- است. بخشی براساس 14/5 درصد که باید پرداخت شود بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان به وزارت نفت می‌رود. در بودجه 94 هر فردی شلنگی به درآمدهای هدفمندی زده است تبصره 2 بند (د) بودجه رقم 21 هزار میلیارد ریال عوارض گاز تعیین شده که 14800 میلیارد ریال برای شرکت نفت، 4200 میلیارد ریال تجهیز مدارس و 2 هزار میلیارد ریال آن برای آموزش و پرورش، تبصره 2 بند (هـ) برای نوسازی و توسعه خطوط لوله نفت خام 5 درصد، تبصره 9 بند «هـ» آب‌بها تا سقف 390 میلیارد صرف آب‌رسانی و بند (ز) 30 ریال عوارض برق به حساب خزانه واریز شود. این پول‌ها ناشی از فروش حامل‌های انرژی است پس درآمد هدفمندی است. از این 70 هزار میلیارد تومان عملا نزدیک به 30هزار میلیارد تومان به گونه‌ای بابت سایر هزینه‌های دولت به خزانه واریز می‌شود. بنابراین دولت سر سفره هدفمندی است و نه هدفمندی سرسفره دولت.
وی در پاسخ به این سؤال که با چه معیارهایی معتقدید دولت 70 هزار میلیارد تومان درآمد از این محل داشته است گفت: همه این مباحث را می‌توان در قیمت‌ها و فروش محاسبه کرد. درآمد دولت از مابه‌التفاوت حامل‌های انرژی در سال 94 نسبت به سال 89 با قیمت‌های کنونی 70 هزار میلیارد تومان است که طبق بودجه صرف هزینه‌های متفاوت می‌شود و 41 هزار میلیارد به مردم پرداخت و مابقی تحت عناوین مختلف به خزانه می‌رود. در تبصره 20 بند (هـ) 100 درصد منابع حاصل از افزایش قیمت برق و آب در سال 93 و 94 به حساب خاصی نزد خزانه واریز و براساس مفاد 8 قانون به صنعت و آب و برق اختصاص می‌یابد. اگر هدفمندی یارانه‌ها نبود این پول‌ها را چه کسی باید می‌داد. بنابراین دولت از درآمدی که کسب می‌کند هزینه کرده است. سفره هدفمندی 70 هزار میلیارد تومانی است.
فرزین درباره اینکه هنوز معتقدید دولت باید یارانه نقدی به مردم بدهد؟ گفت: دوستان وقتی نقد می‌کنند باید نکات مثبت را بگویند. ممکن است قانون مشکل داشته باشد و اینکه باید فرایند اصلاحی را طی کند جای بحث ندارد، همه مسایل و مشکلات تاریخی را نباید به هدفمندی یارانه‌ها وصل کرد. این در اصلاح امور اخلال ایجاد می‌کند. قانون هزینه‌های دولت را می‌دهد و اینکه درآمدهم ایجاد کرده و دکان درآمدزایی است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا معتقدید دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها کسری ندارد؟ تاکید کرد: بله، حتی بیشتر هم در می‌آورد. در دولت گذشته هم درآمد وجود داشت.