kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹

کاهش موارد تصرف جنگل بعد از هشدار رهبری

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تصرفات جنگل‌ها بعد از هشدار رهبر معظم انقلاب به شدت کاهش یافته است.


خداکرم جلالی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: براساس فعالیت هایی که بعد از هشدار رهبر معظم انقلاب صورت گرفته، تصرفات جنگل‌ها تقریباً به صفر رسیده است.
وی با بیان اینکه یکی از تخلفاتی که در جنگل‌ها صورت می‌گیرد ساخت و ساز در محاط مردم است، یادآور شد: در دل جنگل‌های کشور چند هزار روستا وجود داشته که مردم در آنها سکنی داشته و سند مالکیت نیز دارند. این امر منجر شده که در این عرصه فعالیت کنند. اما براساس قانون هرگونه برداشت یا تغییر کاربری از جنگل‌ها بدون دریافت مجوز ممنوع است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای رفع این مشکل و تشدید برخورد با ساخت و ساز در محاط متعلق به مردم در جنگل‌ها، لایحه‌ای برای تقدیم به مجلس در دست تدوین بوده که در آن قوانین موجود شفاف‌تر شده است.
جلالی گفت: این لایحه درحال حاضر در کمیسیون‌های دولت درحال بررسی است تا براساس آن کلیه ساخت و سازها در عرصه‌های جنگل با تشدید بیشتری برخورد شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأکید کرد: ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی محاط روستائیان و کشاورزان ممنوع است و حق مالکیت آنها باعث تغییر کاربری بدون مجوز شرایط اضطرار در کمیسیون تبصره 1 ماده1 قانون حذف کاربری اراضی نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال 93 مواردی که رفع تصرف شده، 50 هزار هکتار است که اولویت آنها، در همان ابتدای امر و قبل از اینکه ساخت و سازی در آن صورت گیرد توسط ضابطین دستگاه قضایی جلوگیری شده است.
جلالی یادآور شد: بیانات رهبر معظم انقلاب و فرهنگ‌سازی‌هایی که در این خصوص انجام شده باعث شده که در سال جاری 20 تا 30 درصد فعالیت‌های غیرمجاز جنگلی کمتر شود و در این زمینه کلیه دستگاه ها بسیج شده‌اند.
وی تأکید کرد: در قانون جدیدی که لایحه آن به زودی به مجلس می‌رود مجازات تغییر کاربری در جنگل‌ها به شدت افزایش یافته است به‌طوری که در گذشته درصورت ساخت و ساز غیرمجاز در جنگل باید 2 برابر قیمت روز به عنوان جریمه پرداخت می‌شد اما در قانون اخیر که جزئیات آن هنوز نهایی نشده جریمه این تخلفات تا چند برابر افزایش یافته است.