گزارش کیهان از متن و حاشیه اختتامیه سیودومین جشنواره فیلم فجر
حاتمیکیا نادیده گرفته شد «شیار 143» محبوب تماشاگران شد (اخبار ادبی و هنری)
مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد
گروه ادب و هنر-
مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد
به گزارش خبرنگار کیهان، آئین پایانی سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، سهشنبه شب با حدود یک ساعت تاخیر شروع شد و با توجه به حضور کمرنگ سینماگران، مسئولان جشنواره تلاش کردند تا با گرد آوردن افراد غیرسینمایی، به مراسم گرما ببخشند. با این حال به دلیل عدم مدیریت در ورود مردم به تالار همایشهای برج میلاد، درگیریهای پراکنده و شکسته شدن برخی شیشههای تالار رخ داد.
در این مراسم همچنین صحبتهای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با واکنش اعتراضی حضار مواجه شد. سخنرانی طولانی وزیر ارشاد باعث شد که مردم با کف زدن پیدرپی اعتراض خود را اعلام کنند که علی جنتی مجبور شد با گفتن «الان صحبتهایم تمام میشود» از حاضرین بخواهد اجازه دهند به سخنرانیاش ادامه دهد.
محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز در سخنرانی خود برای سینماگران دستورالعمل داد که در راستای سیاستهای دولت کار کنند و علیه منتقدان دولت- بهزعم ایشان افراطیها- فیلم بسازند.
در این مراسم همچنین یکی از کلیپهای تهیه شده، به دلیل مشکل فنی پخش نشد. ضمن اینکه تعدادی کلیپ به نمایش درآمد که در آن از برخی هنرمندان سینما درخواست شده بود از دولت ستایش کنند!
اما مهمترین بخش آئین اختتامیه سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، معرفی برگزیدگان این بخش بود. فیلم «شیار 143» توانست سه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کند. نرگس آبیار، کارگردان این فیلم در هنگام دریافت جایزه خود به تجلیل از مقام مادر و به ویژه مادران شهدا پرداخت. مریلا زارعی هم که به خاطر بازی در «شیار 143» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفته بود، در حالی که بغض کرده بود از حضار خواست تا به احترام مادران رزمندگان و شهدا بایستند.
اما از شگفتیهای این مراسم، عدم اعطای هیچ جایزهای به ابراهیم حاتمیکیا بود. در حالی که فیلم «چ» هم با استقبال مردم مواجه شده و هم اغلب منتقدان و هنرمندان از آن تقدیر کرده بودند، جایزهای به سازنده این فیلم اعطا نشد. هیئت داوران سی و دومین جشنواره فیلم فجر تشخیص دادند که جایزه بهترین کارگردانی را به احمدرضا درویش برای فیلم «رستاخیز» و جایزه بهترین فیلم را به طور مشترک به دو فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «رستاخیز» بدهند. جایزه بهترین فیلمنامه نیز به فیلم «آذر...» اهدا شد و البته چند سیمرغ به سایر تولیدکنندههای فیلم «چ» تقدیم شد؛ جایزه ویژه نگاه ملی به تهیهکننده این فیلم (بنیاد سینمایی فارابی)، سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به بابک حمیدیان، سیمرغ بهترین جلوههای ویژه بصری به سیدهادی اسلامی، سیمرغ بهترین جلوههای ویژه میدانی به حمیدرضا سلیمانی و سیمرغ بهترین صدا به بهمن اردلان و سید علیرضا علویان و سیمرغ بهترین تدوین به مهدی حسینیوند داده شد. با این حال به جز این پنج سیمرغ اهدایی به فیلم «چ»، دست ابراهیم حاتمیکیا از سیمرغ خالی ماند.
سایر برگزیدگان سی و دومین جشنواره فیلم فجر به این شرح هستند: در بخش مستند: بهترین دستاورد فنی و هنری: مهدی نورمحمدی برای تصویربرداری فیلم در پناه بلوط، بهترین تحقیق و پژوهش: غلامرضا نعمتپور و لاله روزگرد برای فیلم گونگادین بهشت نیست، بهترین کارگردانی: محسن استادعلی برای فیلم جایی برای زندگی، جایزه ویژه: مجتبی میرطهماسب برای فیلم شش قرن و شش سال و بهترین فیلم: مرتضی رزاق کریمی برای فیلم خاطراتی برای تمام فصول. در بخش نگاه نو: دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه: سیدجلال دهقانی اشکذری (خانهای کنار ابرها)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: محمدهادی نائيجی (حق سکوت)، بهترین کارگردانی: جمشید محمودی (چند متر مکعب عشق)، بهترین فیلم: نوید محمودی (چند متر مکعب عشق)، جایزه ویژه: هومن سیدی(سیزده)، در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران): بهترین جلوههای ویژه میدانی: حمیدرضا سلیمانی برای «چ» و «رستاخیز»، بهترین چهرهپردازی: رستاخیز، بهترین طراحی صحنه و لباس: مجید میرفخرایی برای رستاخیز، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: بابک حمیدیان برای «چ» و رستاخیز، بهترین بازیگر نقش مکمل زن: شبنم مقدمی برای فیلم «امروز»، بهترین موسیقی متن: استفان وارنک برای فیلم «روز رستاخیز»، فیلمبرداری: حسین جعفریان برای «رستاخیز»، بهترین بازیگر نقش اول مرد: رضا عطاران برای فیلم «طبقه حساس»، جایزه ویژه: حمید نعمتالله برای فیلم «آرایش غلیظ»، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی به طور مشترک با «شیار 143».
گفتنی است برخی از اصحاب سینما و رسانه که درخشش برخی فیلمها و عناصر متعهد در ساحت سینما را تاب نمیآورند، با اعلام نتایج و بینصیب ماندن دوستانشان از سیمرغها، نسبت به داوری و جشنواره سی و دوم، موضع منفی اتخاذ کردند.
همین طیف در روزهای نخست جشنواره، اقدام به خبرسازی درباره هدف توجه مردم بودن فیلم «قصهها» در مقابل فیلم ارزشی «شیار 143» نمود. اما این طیف هوچیگر، به ناگهان در آستانه برگزاری اختتامیه، یک فیلم دیگر حامی فتنه 88 را فیلم انتخابی تماشاگران معرفی کرد و شایع نمود که در اثر فشار، فیلم «شیار 143»، جایگزین فیلم فتنه شده است. در حالی که متولی دریافت نظر مردم نسبت به فیلم برگزیده تماشاگران، خانه سینما بود.