kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲

شرق: پارسیانی‌های متصل به دولت جای جمشید بسم‌الله را گرفته‌اند(خبر ویژه)

«بانک پارسیانی‌ها ساعات خاصی در بازار ظاهر می‌شوند و با تزریق دلار موجب ایجاد نرخ سوم برای ارز می‌شوند».



روزنامه شرق نوشت: آخرین روز مهر سال 91، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور وقت، در جمع خبرنگاران از بازداشت جمشید بسم‌الله خبر داد و او را عامل اختلال در بازار ارز دانست. رحیمی ادعا کرد جمشید بسم‌الله روی چهارپایه می‌ایستد و قیمت ارز را تعیین می‌کند. حالا برخی افراد که به گفته فعالان بازار از عوامل بانکی هستند بعضی از ساعات روز در بازار حاضر شده و نرخ سوم بازار راتعیین می‌کنند. البته این بار از چهارپایه خبری نیست، اما یک دستگاه کارتخوان (پوز) همیشه کنارشان هست و کارت ملی‌ها را هم چک می‌کنند. می‌گویند قبلاً یک خطی (یک میلیون) یا دو خطی دلار عرضه می‌کردند، اما حالا مشخص نیست چرا میزان آن را به 300 تا 400 هزار دلار در روز کاهش داده‌اند.
شرق می‌افزاید: حدود هفت، هشت ماهی است که حضور دولتی‌ها به حضور فردی مبدل شده و در واقع طیف جدیدی از دولتی‌ها یا همان پارسیانی‌ها وارد بازار شده‌اند. ناگفته نماند چندان اصراری هم ندارند هر روز در بازار حاضر شوند.
گویا تنها زمانی وارد عمل می‌شوند که دلار نزدیک به سه هزار و 300 تومان شده است و کاری به نرخ دلار زیر این قیمت ندارند. حالا که دلار سه هزار و 400 تومان را تجربه می‌کند، حضورشان دائمی شده و اصرار دارند هر روز در برخی ساعات روز خودنمایی کنند. برخی از فعالان بازار البته می‌گویند هر وقت بازار نوسانی‌تر می‌شود، نرخ‌گذاری‌شان چند بار در روز می‌شود. رئیس انجمن سکه و صرافی تهران نیز چندی پیش در یک نشست خبری از ارز سه نرخی خبر داده بود و علت آن را حضور عاملان بانکی یا همان پارسیانی‌ها در بازار ارز برشمرده بود.
شرق همچنین از تلاش دولت برای بالا بردن نرخ ارز مبادله‌ای و جایگزینی آن با رقم 3 هزار تومان عنوان کرد و نوشت: بانک مرکزی قصد دارد کم‌کم اذهان را به دلار 3 هزار تومان عادت دهد.
این روزنامه در پایان خاطرنشان کرد: حضور عمو بانکی‌ها در بازار گویا به کمک تصمیم بانک مرکزی آمده تا دلار تک‌نرخی حوالی سه هزار تومان را رقم بزنند. اما مشخص نیست اگر این روند ایجاد تنش کند، باز هم این عمو بانکی‌ها متهم به اخلالگری در بازار ارز می‌شوند یا نه. جمشید میرابی (بسم‌الله) دو سال بعد از بازداشت شدن، در مصاحبه‌ای با یک سایت خبری ایرانی خارج از کشور گفت که «آقای رحیمی باعث بین‌المللی شدن من شد». حالا اما مشخص نیست نام این عمو بانکی‌ها چه زمانی از زیر زبان مسئولان دولتی بیرون می‌آید.