kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
روایتی جدید از سرقت آثار هنری

آثار هنری در زمان «سمیع‌آذر» خارج شدند(اخبار ادبی و هنری)

در ادامه توضیح مسئولان معاونت هنری وزارت ارشاد درباره دزدیده شدن تعدادی از آثار هنری از انبار این معاونت، رئیس دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد روایت تازه‌ای را بیان کرد. وی در این توضیحات به نقش علیرضا سمیع آذر، از مدیران هنری دوران اصلاحات اشاره کرده است. هرچند که مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد از بازداشت سارق و برگردانده شدن آثار سرقت شده به جای خود خبر داده است.


مجید ملانوروزی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: سال قبل من به انبار رفتم و دیدم تابلوهای زیادی آنجاست. چشمم به یکی از آثار مافی افتاد و گفتم این‌ها آثار ارزشمندی است. متوجه شدم این آثار در میان بیش از 500 اثر که ارزش‌های هنری بالایی نداشتند، در زمان آقای سمیع‌آذر (مدیر موزه هنرهای معاصر در دوران خاتمی) از موزه هنرهای معاصر خارج شده‌اند و به‌عنوان اموال وزارت ارشاد و نه آثار هنری، در معاونت هنری نگهداری می‌شوند. من نامه‌ای به آقای مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد) نوشتم و گفتم بین این آثار حدود 40 تا 50 تابلوی ارزشمند وجود دارد. اولین‌بار خودم گفتم از این آثار عکس بگیرند.
وی ادامه داد: امین ‌اموال پس از دستگیری توسط پلیس آگاهی، در سیستم قضایی اعتراف کرد که این تابلوها را به چه کسانی فروخته است. این آثار چند دست گشته بودند و حتی به «موزه بانک پاسارگاد» هم راه پیدا کردند. ما این موضوع را رسانه‌ای نکردیم تا آثار برگردانده شوند. وقتی اصالت آنها تعیین شد، آثار را دوباره به موزه هنرهای معاصر برگرداندیم و نمایشگاهی هم از آنها برگزار کردیم.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که این آثار چگونه از محل نگهداری‌شان خارج شدند؟ گفت: روزانه گاهی تا 200 تابلو برای ارزشیابی به معاونت هنری آورده می‌شوند که ربطی هم به معاونت ندارند. دبیرخانه ارزشیابی، آثار هنرمندان را بررسی می‌کند و بعد هم از معاونت خارج می‌شوند. این آثار نه ربطی به معاون دارد و نه مدیرکل. بسیاری از آثار به اداره می‌آیند تا برای خروج از کشور و شرکت در نمایشگاه‌ها بررسی شوند. بسیاری از هنرمندان آثار خود را برای تأیید حضور در نگارخانه می‌آورند. امین ‌اموال فکر می‌کرد این آثار که در دوره‌های قبل از موزه هنرهای معاصر خارج شده، کسی از آنها عکس نگرفته و اگر آثار را خارج کند هیچ‌کسی متوجه نمی‌شود؛ اما او متوجه نبود که ما آثار فاخر را بین اموال دیده و از آنها عکس گرفته بودیم.