kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
با حضور روحانی و فیشر

ایران و اتریش ۴ سند همکاری امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش برای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌های خود در بخش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی، ۴ سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روز گذشته مراسم استقبال حجت‌الاسلام  حسن روحانی از هاینس فیشر رئیس‌جمهور اتریش در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.
در مراسم استقبال رسمی، پس از نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و اتریش، روسای جمهور دو کشور هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس‌‌جمهور اتریش بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی، مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.
ایران و اتریش ۴ سند همکاری امضا کردند
در ادامه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش برای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌های خود 4 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
این اسناد همکاری در حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران و «هاینس فیشر» رئیس‌‌جمهوری اتریش، توسط مقامات عالی رتبه دو کشور امضا شد.
یادداشت تفاهم همکاری زیست‌محیطی بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزارت فدرال کشاورزی، جنگل‌داری، محیط زیست و مدیریت آب اتریش توسط وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر کشاورزی اتریش به امضا رسید.
یادداشت تفاهم تشکیل هشتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و معاون صدر اعظم و وزیر علوم اتریش امضا شد.
نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و اتریش
حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و اتریش اظهار داشت: امروز بعد از توافق هسته‌ای فرصت مناسبی ایجاد شده که سطح همکاری‌های خود را متناسب با خواست ملت‌ها و ظرفیت‌های موجود گسترش دهیم.
وی با اشاره به اینکه هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط دو کشور وجود ندارد، افزود: این همکاری مورد استقبال دو ملت بوده و همواره از حمایت ملی برخوردار است.
روحانی به فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در ایران از جمله در حوزه انرژی، راه و راه‌آهن، بانک و بیمه، گردشگری، تحقیقات و فناوری و همچنین توسعه بنادر جنوبی و کریدورهای ارتباطی میان آب‌های جنوب و سراسر آسیای میانه اشاره و گفت: ارائه تسهیلات لازم فرودگاهی و روادید علاوه بر توسعه روابط دو ملت، کارآفرینان و بخش خصوصی دو کشور را برای عمق بخشیدن به همکاری‌ها یاری خواهد کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه با قدردانی از میزبانی اتریش برای مذاکرات بسیار مهم هسته‌ای ایران با 1+5، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در اجرای توافق هسته‌ای کاملاً مصمم است و معتقدیم این توافق بایستی از سوی دو طرف به خوبی اجرایی و عملیاتی شود.
روحانی تصریح کرد: تا زمانی که طرف مقابل ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد، ما هم نسبت به آن پایبند خواهیم بود.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: تلاش جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق هسته‌ای این است که برای ثبات و امنیت منطقه و جهان بیش از گذشته تلاش‌ها را افزایش دهد و معتقدیم ثبات و امنیت پایدار به نفع اروپا، منطقه و جهان خواهد بود.
وی ضمن مثبت ارزیابی کردن تصمیم برخی دولت‌های اروپایی و از جمله اتریش برای پذیرش گروهی از آوارگان، تاکید کرد: در گام اول پول و اسلحه نباید به تروریست‌ها برسد. آینده مردم سوریه و عراق فقط باید توسط مردم این کشورها تعیین شود و ایران آماده است در این مسیر با اتحادیه اروپا همکاری کند.
نشست خبری روسای‌جمهور ایران - اتریش
حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست  خبری با رئیس‌جمهوری اتریش و در پاسخ  سوالی مبنی بر نگاه ایران به تحولات سوریه گفت: همه کشورهای منطقه و تأثیرگذار از جمله اعضای اتحادیه اروپا باید در این زمینه تلاش کنند و ایران در کنار هر میزی که نتیجه آن امنیت، ثبات، استقلال و احقاق حقوق ملت سوریه باشد حضور خواهد یافت.
وی ادامه داد: بدون تردید بازگشت آوارگان، ایجاد ثبات و دموکراسی خواست جمهوری اسلامی ایران است. برای ما مهم میز مذاکره، شکل و طرف‌های حاضر در آن نیست آنچه اهمیت دارد، دستیابی به هدف مهم صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه است.
رئیس‌جمهور افزود: جست‌وجو برای یافتن راه حل مبارزه با تروریسم نباید بر مباحثی نظیر حمایت از فرد یا دولتی خاص متمرکز شود چرا که سوریه کشوری دارای دولت است و در آن مخالفان و گروه‌های ترویستی وجود دارند اما اولویت کار در شرایط موجود صحبت کردن راجع به دموکراسی، تغییر در قانون اساسی و نحوه فعالیت گروه‌های موافق و یا مخالف نیست؛ بلکه اولویت امروز بحث درباره میلیون‌ها آواره و صدها هزار کشته است.
در ادامه هاینتس فیشر رئیس‌جمهوری اتریش نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در کوتاه‌مدت و تا پایان سال به رقم 300 میلیون یورو افزایش یابد خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود پیش‌بینی می‌کنیم این همکاری‌ها رشد فزاینده‌تری داشته باشد و نتایجش برای طرفین مثبت باشد. ما به دنبال تأمین منافع به شکل 50 -50 هستیم.