kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
شمخانی در نشست کمیسیون ویژه برجام:

امیدواریم نتیجه بررسی‌های مجلس و شورای عالی امنیت ملی یکی باشد!

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بررسی برجام در مجلس فرصت خوبی در جهت منافع ملی است و امیدواریم نتیجه بررسی‌های مجلس و شورای عالی امنیت ملی یکی باشد.


سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در بیان جزئیات جلسه دیروز این کمیسیون اظهار داشت: نشست سه‌شنبه  به ریاست زاکانی و حضور کلیه اعضا برگزار شد. میهمان جلسه جناب آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.
وی اضافه کرد: شمخانی در این جلسه گفت، بررسی برجام در مجلس فرصت خوبی در جهت منافع ملی است و اینجانب از این بابت خوشحالم. مجلس به عنوان یک نهاد اثرگذار هم برای حال و هم برای آینده باید در موضع هسته‌ای حاضر باشد و نقش ایفا کند. همچنان که تاکنون هم مجلس منقطع از مباحث هسته‌ای نبوده است و تعارض هم وجود ندارد که هم شورای عالی امنیت ملی و هم مجلس شورای اسلامی به موضوع بپردازد.
وی افزود: ورود به جزئیات که امکان‌پذیر نیست مجلس می‌تواند به دولت مجوز اجرای برجام را بدهد و یا ندهد. ما الان باید به دنبال ضمانت‌های اجرایی برجام باشیم. برگشت به عقب، به صلاح نیست.وی اظهار داشت: آقای شمخانی در ادامه گفت:  «کمیسیون برجام بدون برخورد سلیقه‌ای و بدون توقف در گذشته باید قرائت خود از برجام را ارائه کند و مبانی جلوگیری از سوءاستفاده در جریان اجرای برجام را تحکیم بخشد. نکته دیگر اینکه قطعا کمیسیون برجام باید کار خود را در آینده یعنی در جریان اجرا ادامه دهد که اهمیت بیشتری دارد.»
برجام میوه آلماتی و مسقط بود
سخنگوی کمیسیون برجام افزود: شمخانی تاکید کرد «برجام دستورالعمل که نیست توافق است و برای عبور از یک مشکل بین چندین کشور صورت گرفته است و قطعا همه منویات و مطالبات‌ها را تامین نمی‌کند و همانطور که همه مطالبات و منویات طرف مقابل هم تامین نشده است بنابراین برجام نه فتح‌الفتوح است و نه ترکمانچای.»
کمیسیون فقط برجام را بررسی نکند
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی توصیه کرد که کمیسیون فقط برجام را بررسی نکند بلکه حداقل متون چهارگانه را بررسی کند و ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی آن را مدنظر قرار دهد. به هر حال برجام فرصت‌ها و تهدیدات را به همراه دارد. محور مذاکرات و توافق برای دو طرف اعتمادسازی و راستی‌آزمایی است و چنین موضوعی برای ما که هرگز به دنبال استفاده غیر صلح‌آمیز از پرونده هسته‌ای نیستیم و این مثبت است.
سازمان انرژی اتمی متعلق به نظام است نه دولت‌ها
سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام همچنین درباره حضور صالحی در کمیسیون اظهار داشت: صالحی ابتدا گفت که سازمان انرژی اتمی متعلق به نظام است نه دولت‌ها و بدون توجه به چارچوب‌های نظام تصمیم‌گیری نمی‌کند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: صالحی گفت مطابق برجام ما برنامه هسته‌ای کشورمان را مطابق نیاز و امکان تحقیق و توسعه کشور حفظ کرده‌ایم. در عین حال که حق بازگشت‌پذیری را داریم و می‌توانیم در فاصله کوتاهی شرایط قبلی خود را احیا می‌کنیم. البته بازگشت اراک نیازمند حداقل دو سال زمان است. خبر دیگر این که دبیر شورای عالی امنیت ملی بر همین اساس با اشاره به شرایط و نحوه بررسی برجام از سوی مجلس یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در نشست با خبرگان فرمودند که مجلس یکی از ارکان مؤثر در مسئله برجام است، از این‌رو امیدواریم مجموعه مباحث مجلس و شورای عالی امنیت ملی، خروجی واحدی پیدا کند تا یک اجماع ملی برای عبور از این مرحله و آمادگی برای مقابله با اقدامات حریف و سدسازی در برابر نفوذ احتمالی صورت گیرد.
به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران در مسقط
وی همچنین خاطرنشان کرد: صالحی مطرح کرد که حق غنی‌سازی در هیچ‌یک از مذاکرات 1+5 از سوی آمریکایی‌ها به رسمیت شناخته نشد بلکه در گفت‌وگوی مسقط آمریکایی‌ها حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناختند. بعد از آن بود که دولت جدید آمد و مذاکرات را پیگیری می‌کردند. نقوی حسینی در خاتمه به حضور مجدد مهمانان دیروز این کمیسیون اشاره کرد و اظهار داشت: مقرر شد صالحی در جلسه دیگری در کمیسیون حضور پیدا کند.