kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
امیرعبداللهیان در تماس با همتای روس:

بحران‌های منطقه خاورمیانه راهکار نظامی ندارد

باگدانف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده رئیس‌جمهور این کشور در امور خاورمیانه و امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه طی تماس تلفنی درباره‌ آخرین تحولات منطقه از جمله سوریه و یمن گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.



به گزارش ایسنا، دو طرف در این تماس ضمن تبادل نظر راجع به آخرین تلاش‌ها و رایزنی‌های سیاسی برای کمک به حل بحران‌های سوریه و یمن بر ضرورت تحقق راه حل‌های سیاسی برای بحران سوریه و یمن مطابق با حقوق بین‌الملل و مفاد منشور سازمان ملل تاکید کردند.
معاونین وزیران خارجه ایران و روسیه بار دیگر یادآور شدند بحران‌های منطقه خاورمیانه راهکار نظامی ندارد و کاربرد زور تنها بر نفرت و تقویت روند افراط‌گرایی می‌افزاید، در شرایطی که مقابله موثر با تروریسم و روند رو به رشد افرا‌ط‌گرایی در منطقه از طریق همکاری‌های واقعی منطقه‌ای و بین‌المللی امکان‌پذیر است.
تهران و مسکو معتقدند در هرگونه راه حل سیاسی سوریه که نقش مردم، جایگاه نهادهای حکومتی و نقش رئیس‌جمهور و مبارزه جدی با تروریسم نادیده گرفته شود، نتیجه‌بخش نخواهد بود.
باگدانف و امیر عبداللهیان ضمن محکومیت تداوم توسل به زور در یمن تاکید کردند پیروزی در یمن از طریق نظامی رقم نخواهد خورد و یمن صرفا راهکار سیاسی دارد. طرفین با حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و ابراز نگرانی از رشد فزاینده تروریسم و بحران جدی انسانی در یمن خواستار تلاش‌های موثر سازمان ملل برای ارسال کمک‌های انسانی به مردم این کشور شدند.
در این گفت‌وگوی تلفنی تهران و مسکو بر تلاش‌های سیاسی دو کشور و تداوم ارسال کمک‌های انسان دوستانه تاکید
 کردند.