kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد:

210 میلیارد ریال از اختلاس آلومینای جاجرم به بیت‌المال بازگشت

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد درباره پرونده 2 هزار میلیارد ریال اختلاس و تضییع بیت‌المال در آلومینای جاجرم گفت: با اقدامات دستگاه قضایی استان مبلغ 210 میلیارد ریال از این وجوه به بیت‌المال بازگشته و بازپرس پرونده اموال و حساب‌های شخصی متهمان را شناسایی کرده است.



به گزارش روابط عمومی دادگستری خراسان شمالی، «مسلم محمدیاران» اعلام کرد: میزان اختلاس و تضییع حقوق بیت‌المال پرونده مجتمع آلومینای جاجرم در تحقیقات و بررسی‌های اولیه، 2 هزار میلیارد ریال است که در این زمینه 14 نفر از عوامل اصلی پرونده دستگیر شده‌اند.
وی اضافه کرد: سه نفر از متهمان اصلی شامل مدیرعامل و 2 نفر دیگر که نسبت فامیلی با وی دارند، با قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برند و دیگر متهمان با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و 2 متهم دیگر این پرونده فراری هستند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان شمالی اتهام‌های مطرح شده در این پرونده را اختلاس، تضییع حقوق بیت‌المال، ارتشا، مداخله در معاملات دولتی، فروش اموال دولتی بدون دریافت ضمانت لازم و حیف و میل اموال دولتی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: تحقیقات نخستین این پرونده به پایان رسیده و در مراحل نهایی تصمیم‌گیری در دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد است.
محمدیاران همچنین گفت: تخلفات این واحد بزرگ صنعتی از پنج سال پیش با انتصاب مدیرعامل بازداشت شده آغاز شد و تا پیش از بازداشت ادامه داشت.
وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل پرونده تخلفات مالی مجتمع آلومینای جاجرم در استان خراسان شمالی متخلفان طبق قانون مجازات شوند.
مجتمع آلومینای جاجرم در خراسان شمالی تنها واحد تولید پودر آلومینا در کشور است که سالانه 250 هزار تن از نیاز پودر آلومینای سه شرکت بزرگ آلومینیوم کشور شامل هرمزال، المهدی و ایرالکو را برای تولید شمش آلومینیوم تامین می‌کند.
این واحد صنعتی در جنوب غربی خراسان شمالی در شهرستان جاجرم واقع شده است که اواخر پارسال پس از نزدیک به یک دهه فعالیت با پیگیری نیروهای اطلاعاتی و دستگاه‌های نظارتی، شماری از مدیران پیشین این مجتمع به اتهام اختلاس و تضییع حقوق بیت‌المال دستگیر  شدند.