kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱

مشکلات مالی، دانش‌آموزان عشایری را وادار به ترک تحصیل کرده است

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان از غیراستاندارد بودن 75 درصد مدارس عشایر استان خبر داد.


حمیدقنبری در نشست شورای آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان بیشترین جمعیت دانش‌آموز عشایری را نسبت به سایر استان‌ها دارد، اظهار کرد: مشکلات آموزشی جامعه عشایری یکی از عامل‌های بازدارندگی در مدارس عشایری است.
وی با ارائه آماری از وضعیت آموزش و پرورش عشایر استان تشریح کرد: در حال حاضر 14 هزار دانش‌آموز عشایری در 589 آموزشگاه در 14 منطقه عشایری مشغول به تحصیل هستند.
رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان با بیان اینکه جامعه عشایری استان به دلیل ارتباط با هفت استان دیگر از تنوع قومی بهره می‌برد گفت: عشایر استان خوزستان شامل: عرب، بختیاری، لر و ترک هستند که در مدارس عشایر تحصیل می‌کنند.
قنبری ادامه داد: در بحث اعتبارات و برنامه‌ریزی‌های کشوری و استانی سهم عشایر نادیده گرفته می‌شود و این عامل محرومیت این قشر را هر چه بیشتر می‌کند. رئیس‌ آموزش و پرورش عشایر خوزستان همچنین از پرداخت نکردن سرانه دانش‌آموزان ابراز تاسف کرد و گفت: در بحث پوشش تحصیلی و دسترسی آسان دانش‌آموزان عشایر به برخی امکانات مورد نیاز، همچنین فراهم آوردن شرایطی به منظور تسهیل رفت و آمد دانش‌آموز عشایر به مدرسه بسیار ضعیف هستیم.
قنبری با اشاره به وضعیت سوادآموزی در بین عشایر نیز چنین عنوان کرد: در منطقه بین نقطه صفر مرزی استان لرستان و خوزستان، 100 کودک 6 تا 11 ساله به دلیل عدم دسترسی به مراکز آموزشی از تعلیم باز مانده‌اند.
وی اضافه کرد: برخی از دانش‌آموزان عشایری توان هزینه خرید کتاب درسی و لوازم‌التحریر را ندارند و این امر سبب ترک تحصیل آنها شده است.
قنبری تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از مدارس عشایری کنار شبکه توزیع برق واقع شده است با این حال بیش از 120 واحد آموزشی عشایری فاقد برق هستند.
وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر 60 درصد از مدارس عشایر فاقد امکانات بهداشتی هستند.