kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱

حملات هوایی گسترده و بی‌سابقه ترکیه به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق

53 فروند جنگنده نیروی هوایی ترکیه با بمباران شدید شش منطقه در شمال عراق، حدود 40 تن از عناصر «حزب کارگران کرد ترکیه» (پ.ک.ک) را کشتند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مقارن ساعات اولیه بامداد دیروز 53 فروند جنگنده نیروی هوایی ترکیه با پرتاب 130 بمب، مناطق قندیل، خارکوک، هواشین، باسیان، میتنا و زاب را در کردستان عراق هدف قرار دادند. براساس آمارهای اولیه، در این حملات حدود 40 عضو پ.ک.ک کشته شدند. در مورد تلفات احتمالی غیرنظامیان در این حمله بزرگ و بی‌سابقه خبری نرسیده است.
پ.ک.ک پس از حملات ماه جاری ترکیه اعلام کرد که آتش‌بس (سال 2013) میان دو طرف دیگر معنایی ندارد. «رجب طیب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکیه، پیش از این وعده یک «حمله بزرگ» را علیه پ.ک.ک داده بود. دیروز نیز «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه، تهدیدات مشابهی را بر زبان راند و گفت که ارتش این کشور، پ.ک.ک را از سرزمین ترکیه پاک خواهد کرد.رئيس حزب «جمهوری‌خواه خلق» ترکیه با اشاره به افزایش حملات عناصر حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) و کشته شدن 31 سرباز ترک، «رجب طیب اردوغان» را متهم کرد که صرفا به دنبال منافع سیاسی خود است.
به گزارش ایسنا،‌«کمال قلیچدار اوغلو» رئيس جمهور ترکیه را متهم کرد که در شرایط حساس کنونی، فقط به دنبال منافع سیاسی حزب خودش (عدالت و توسعه) است.
قلیچدار اوغلو گفت: «حملات «داغلیجا» قلب ما را آزرده خاطر کرد، لعنت بر کسانی که باعث می‌شوند ما دچار چنین غمی شویم.»
حملات پ.ک.ک در جنوب شرق ترکیه (منطقه داغلیجا) که یکشنبه گذشته رخ داد، مرگ 31 سرباز ترک را به دنبال داشت.
رئیس  حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه ادامه داد: «شرم بر رئیس جمهوری که تنها به دنبال 400 نماینده است، در حالی که قلب‌های ما با شنیدن خبر شهدا هر روز می‌سوزد.»
منظور قلیچدار اوغلو از اشاره به 400 نماینده، انتخابات پارلمانی است که 10 آبان ماه آینده در ترکیه برگزار می‌شود.
در پی انفجار بمب در شهر «سوروچ» واقع در یک منطقه مرزی ترکیه و سوریه، که تیر ماه رخ داد، دولت ترکیه به آتش‌بس با پ.ک.ک پایان داد و همزمان، حملات علیه مواضع این گروه و گروه تروریستی «داعش» را آغاز کرد. هرچند انفجار سوروچ کار داعش بود، ولی آنکارا حملات علیه این گروه تروریستی را متوقف کرد. ولی حملات به پ.ک.ک ادامه دارد.