kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱

بان‌کی مون: سازمان ملل در حل بحران سوریه شکست خورد

دبیرکل سازمان ملل اذعان کرد اختلاف میان قدرت‌های بزرگ باعث شده شورای امنیت در حل بحران سوریه شکست بخورد.


به گزارش ایسنا، «بان کی مون» در گفت‌وگو با «گاردین» اعتراف کرد که شورای امنیت سازمان‌ملل در حل بحران سوریه شکست خورده است. مون بدون اشاره مستقیم به نام آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه، علت این شکست را به آنها نسبت داد و گفت:‌ «اختلاف نظر میان قدرت‌های بزرگ باعث شد که شورای امنیت شکست بخورد.»
دبیرکل سازمان ملل گفت: این جنگ (جنگ سوریه) هزینه‌ای برابر با زندگی صدها هزار نفر و موج گسترده آوارگی را به همراه داشته است.
وی ادامه داد: «ما نیاز به اهداف واحد و منسجم به خصوص در میان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل داریم. زمانی که آنها جدا از یکدیگر حرکت می‌کنند بسیار دشوار است که بتوان سازمان ملل را هدایت کرد. بر همین اساس، من تلاش می‌کنم که اعضای دائم شورای امنیت را وادار کنم نگاه فراملی به مسائل داشته باشند.»
وی در گذشته شرم و عصبانیت خود را درباره ناتوانی جامعه بین‌المللی در توقف جنگ در سوریه اعلام کرده بود و این بار اضافه کرد که اعتبار سازمان ملل بر همین اساس دچار لطمه شده است.
بان‌کی‌مون همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر ضرورت انجام اصلاحات در ساختار سازمان ملل گفت: ایده‌ای بسیار جالبی توسط اعضای سازمان پیشنهاد شده است. علاوه بر انجام تغییراتی در سازمان ملل، باید تغییراتی برای شفاف‌تر، دموکراتیک‌تر و پاسخ‌گوتر شدن شورای امنیت انجام گیرد.