kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
رسانه‌های جهان پس از تاکید رهبر انقلاب بر ضرورت لغو تحریم‌ها:

آیت‌الله خامنه‌ای حرف آخر را زد

بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد، این رسانه‌ها با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای نوشتند: آیت‌الله خامنه‌ای حرف آخر را زد، تحریم‌ها برداشته نشود معامله‌ای نخواهد بود.

وال استریت ژورنال ضمن بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب با اشاره به مخالفت برخی گروه‌ها و شخصیت‌ها با ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع بررسی برجام نوشت:  آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مجلس باید حرف نهایی در خصوص توافق هسته‌ای را داشته باشد.
وال استریت ژورنال در ادامه به تلاش‌های آمریکا برای افزایش تحریم‌های ایران اشاره کرده و ادامه داد: جمهوری خواهان همچنان تلاش می‌کنند تا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران و به اتهام حمایت تهران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله در لبنان و حماس در فلسطین اعمال کنند.
بر اساس این گزارش یک مقام دولت آمریکا نیز همزمان روز پنج‌شنبه در این باره عنوان کرد که واشنگتن انتظار دارد ایران به تعهدات خود در وین متعهد باقی بماند.
این مقام کاخ سفید افزود: توافق درباره آنچه باید صورت بگیرد روشن است و انتظار داریم که همه طرف‌ها آن را به خوبی اجرا کنند.
تحریم‌ها برداشته نشود
 هیچ توافقی در کار نخواهد بود
وال استریت ژورنال در ادامه به پاسخ رهبر انقلاب به ادعاهای طرف آمریکایی پرداخت و نوشت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره گفت: اگر تحریم‌ها برداشته نشود هیچ توافقی در کار نخواهد بود.
سایت روزنامه گاردین انگلیس نیز در این باره نوشت: رهبر ایران که نه در حمایت و نه در رد توافق هسته‌ای سخن نگفته‌اند عنوان داشتند که از رای‌گیری پارلمان ایران حمایت خواهد کرد.
رهبر ایران همچنین اظهار داشت: پارلمان نباید در موضوع هسته‌ای کنار گذاشته شود...نمی‌گویم که نمایندگان باید توافق را رد و یا تصویب کنند. این به خود آنها بستگی دارد که چه تصمیمی بگیرند.
تعلیق در برابر تعلیق
«آسوشیتدپرس» نیز نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، روز پنج‌شنبه تأکید کرد اگر قدرت‌های جهانی به جای برداشتن تحریم‌ها بر تعلیق آنها اصرار کنند، هیچ معامله‌ای وجود نخواهد داشت. ایشان همچنین تأکید کرد رد یا تأیید این توافق بر عهده مجلس ایران است. این خبرگزاری می‌نویسد به گفته رهبر ایران، برخی مقامات آمریکایی حرف از «تعلیق تحریم‌ها» زده‌اند که غیرقابل ‌پذیرش است: «اگر قرار است تحریم‌ها تعلیق شوند، در این صورت ما نیز تعهدات خود را در سطح تعلیق انجام می‌دهیم و نه به صورت اساسی».
آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: رهبر معظم ایران روز پنج‌شنبه تاکید کرد اگر قدرت‌های جهانی به جای برداشتن تحریم‌ها بر تعلیق آنها اصرار کنند هیچ معامله‌ای وجود نخواهد داشت.
آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب را پوشش داده و به نقل از ایشان نوشت: «اگر تحریم‌ها قرار است تعلیق شوند در این صورت ما نیز تعهدات خود را در سطح تعلیق انجام می‌دهیم و نه به صورت اساسی»
واکنش مقام کاخ سفید: کاهش تحریم‌ها بعد از اقدامات ایران!
گفتنی است جاش ارنست دبیر مطبوعاتی کاخ سفید بر موضع دولت اوباما تاکید کرد که این دولت بر اقدامات تهران متمرکز خواهد شد و نه گفته‌های آن.
به گفته دبیر مطبوعاتی کاخ سفید « واشنگتن درباره این واقعیت صراحت داشته که پیش از آن که هرگونه کاهشی در تحریم‌ها رخ دهد ایران مجبور است طیفی از اقدامات جدی را برای بازگرداندن قابل توجه برنامه هسته‌ای خود به عقب اتخاذ کند.»