kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
ولایتی در حاشیه جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی:

هیچ امیدی به حسن نیت آمریکایی‌ها در قبال برجام نداریم

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب ضمن تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها گفت: هیچ امیدی به حسن نیت آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش در قبال توافق‌نامه برجام وجود ندارد.

علی اکبر ولایتی روز پنج‌شنبه در حاشیه مراسم پایانی جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در مشهد در جمع خبرنگاران تصریح کرد: یاس و ناامیدی ما از آمریکا تنها متعلق به امروز نیست بلکه از مدت‌ها قبل این امید وجود نداشته است.
وی افزود: سابقه آمریکایی‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی بسیار بد است، بنابر این سخن‌پراکنی‌های جان‌کری و اوباما علیه ایران خلاف انتظار نیست.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نسبت به مسئولان آمریکایی خوش‌بین نبوده و اگر آمریکایی‌ها اقدامی در جهت مذاکرات با ایران انجام داده‌اند در راستای حفظ منافع خود عمل کرده‌اند.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل افزود: مردم و مذاکره‌کنندگان ایران تلاش کردند از منافع ملی حفاظت کنند پس اگر دستاوردی در این زمینه داشته‌ایم در نتیجه تلاش آمریکایی‌ها نبوده بلکه تلاش کسانی بوده که در این مذاکرات به نفع جمهوری اسلامی ایران اقدام جدی و پیگیر انجام دادند.
وی در ادامه پیرامون جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی هم گفت: این جشنواره فرصتی برای افراد صاحب نظر و فرهیختگانی کوشا در این حوزه است تا بتوانند آثار خود را عرضه کنند و ثمره تلاش آن‌ها در قالب عرضه کتاب‌های ارزشمند و نفیس به مردم ایران و جهان اسلام تبلور می‌یابد.
وی گفت: تلاشی که آستان قدس رضوی از سال‌ها قبل در راستای برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی آغاز کرده و همواره رو به کمال بوده موجب ترویج معارف اهل بیت(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) در جهان اسلام شده است.
برترین‌های کتاب سال رضوی معرفی شدند
برگزیدگان هشتمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی روز پنج‌شنبه طی مراسمی در مشهد با حضور مسئولان کشوری و استانی معرفی و تجلیل شدند.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز آستان قدس رضوی و دبیر جشنواره در مراسم پایانی آن گفت: 348 اثر مکتوب به زبان‌های فارسی، عربی، اردو، ترکمنی، فرانسوی و روسی از داخل و خارج از کشور به این جشنواره ارائه شده که توسط پنج گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
به گفته محمدهادی زاهدی در پایان این مراسم دو عنوان کتاب از آخرین تولیدات موسسه انتشاراتی آستان قدس رضوی به نام‌های «مجموعه زائر رضوی» شامل هشت جلد «بوی بهشت» شامل داستان‌هایی از شفایافتگان حرم مطهر رضوی با حضور علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام رونمایی شد.
همچنین از آیت‌الله محمدی ری شهری بخاطر تولید دوره چهار جلدی «حکمت نامه رضوی» به زبان‌های فارسی و عربی، مرتضی طاهری و محمدکاظم بهنیا بخاطر کتاب «التفسیر المرتضی للامام علی بن موسی‌الرضا(ع)» به ترتیب در رتبه‌های نخست و دوم در محور علوم و معارف رضوی قدردانی شد.
حسن امیرزاده گرو از مشهد با خلق اثر «زیارت و زائران علی بن موسی‌الرضا(ع) آستان قدس در دوران قاجار» در محور زیارت نیز با رویکرد علمی پژوهشی به عنوان رتبه سوم تقدیر شد.
در بخش ویژه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی نیز رتبه نخست به بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بخاطر جلد اول «دائره‌المعارف آستان قدس رضوی» به عنوان رتبه نخست و دکتر احمد پاکتچی بخاطر جلد نخست «مجموعه مقالات ابعاد شخصیت و زندگی حضرت امام رضا(ع)» به عنوان رتبه دوم تعلق گرفت.
اسماعیل‌زاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ترکمنستان نیز به خاطر اثر «امام رضا(ع) به زبان ترکی» در محور زبان‌های خارجی و ترجمه قابل تقدیر شناخته شد، حسینعلی مصطفوی گرو و علیرضا قلی‌نژاد نیز به ترتیب بخاطر کتاب‌های «امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت» به زبان روسی و «حکایت آفتاب» به زبان فرانسه شایسته تقدیر شناخته شدند.
در بخش شعر نیز کتاب «غزال غزل» نابترین سروده‌های شاعران آستان حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) گردآوری شده توسط سیدجمال هادیان طبایی زواره و کتاب «کوچه‌های خراسان» مجموعه اشعار در سایه‌ سار آفتاب و گردآوری شده توسط علی اصغر دلیلی صالح به طور مشترک رتبه سوم را به خود اختصاص دادند اما در این بخش هیچ اثری حائز دریافت رتبه نخست و دوم نشد.
همچنین سعید تشکری به خاطر کتاب «غریب قریب» از مشهد، مظفر سالاری به خاطر کتاب «مینوی نگاه تو» از قم و سیدعلی شجاعی بخاطر کتاب «به بلندای آن ردا» از تهران به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم داستان را به خود اختصاص دادند.
«طعم شیرین زیارت» نوشته ابراهیم اکبرزاده از تهران و «مهربان‌ترین، قصه زندگی امام رضا(ع)» نوشته مجید ملامحمدی از مشهد به عنوان رتبه‌های دوم و سوم در محور کودک و نوجوان تقدیر شدند ولی هیچ اثری حائز دریافت رتبه نخست نشد.
در بخش کتاب دیجیتال نیز دو کتاب «بهشت را به خانه‌ات ببر و در همسایگی خدا» تولید شده توسط موسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی و کتاب دیجیتالی «سیره معصومان(ع)» توسط موسسه تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی (نور) شایسته تقدیر شناخته شدند.
محمود دلیری توندری هم به خاطر خلق اثر «پژوهشی در روایات طبی امام رضا(ع)» و سعیده جلالیان سده به خاطر خلق پایان‌نامه «تاریخ صندوق‌ها و ضریح‌های مرقد امام رضا(ع)» در بخش پایان‌نامه شایسته تقدیر معرفی شدند.