kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
آیا وزارت ارتباطات به قانون تمکین خواهد کرد؟

دبیر شورای ‌عالی ‌فضای ‌مجازی به دنبال نظارت بر وزارت ارتباطات

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه وزارت ارتباطات تاکنون اقدامی برای اجرای شبکه ملی اطلاعات انجام نداده است، از طرح تغییر مسئولیت اجرای این پروژه ملی و ارائه این پیشنهاد به رئیس‌جمهور، خبر داد.
سرویس اجتماعی -

محمدحسن انتظاری با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات باید از زوایای مصوبه شورای عالی فضای مجازی تعریف، انجام و عملیاتی شود اظهار داشت: در این مصوبه ۶  الزام اصلی از جمله مدیریت داخلی شبکه، گردش ترافیک در داخل و راه‌اندازی زیرساخت‌های ارتباطی برای اجرای شبکه ملی اطلاعات دیده شده است.
وی با تاکید بر این موضوع که نحوه پاسخگویی به راه‌اندازی شبکه و دفاع از عملکرد اجرایی آن باید از طریق گزارشات علمی انجام شود، خاطرنشان کرد: تاکنون از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش علمی و طرح مفهومی تخصصی در زمینه این پروژه ملی، به دبیرخانه شورا و مرکز ملی فضای مجازی ارائه نشده است.
انتظاری تاکید کرد: گزارش این موضوع را به رئیس‌جمهور و روسای سایر قوا ارسال کرده‌ایم. این گزارش بر مبنای ارزیابی نظارتی مرکز ملی فضای مجازی تهیه شده و در آن دغدغه‌های مرتبط با تاخیر در راه‌اندازی پروژه شبکه ملی اطلاعات و خسارات وارده به دلیل عدم اجرای این پروژه، تشریح شده است.
وی در پاسخ به اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه شبکه ملی اطلاعات هم‌اکنون در حال کار است(!) تاکید کرد: طراحی مفهومی و اجرای یک پروژه، استانداردهای علمی خود را دارد و اسلاید - پاورپویتنی نیست؛ وزارت ارتباطات باید طرح علمی خود را در حوزه‌های مختلف همچون زیرساخت، ترافیک اطلاعات، مدیریت و ارتباطات سیستمی بین اجزای شبکه ملی اطلاعات ارائه کند تا بتوان قضاوت کرد که این پروژه اجرایی شده و یا خیر.رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: براساس نسبت ترافیک اطلاعات در داخل و خارج کشور، استنباط ما براین است که شبکه ملی اطلاعات تاکنون در کشور ایجاد نشده و وزارت ارتباطات نیز تاکنون گزارشی در زمینه روند اجرای این شبکه به مرکز ملی فضای مجازی ارائه نکرده است.دبیر شورای عالی فضای مجازی تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه فضای مجازی را موجب عقب رفت کشور در این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به تاخیر جدی در اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات، پیشنهاد داریم که اجرای این پروژه به سازمان و یا ارگان دیگری واگذار شود که این موضوع را با ارسال نامه به شخص رئیس‌جمهور، پیشنهاد خواهیم داد.همچنین در هفته اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، پس از مدت‌ها سکوت در برابر انفعال عملیاتی وزارت ارتباطات در حوزه سایبر گفته بود: طی نامه‌ای به محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام شده اعتباراتی که به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصیص داده می‌شود باید با نظارت مرکز ملی فضای مجازی باشد.
انتظاری افزود: براساس مصوبه سال 94 مجلس شورای اسلامی، وزارت خانه‌هایی که درحوزه فضای مجازی فعالیت می‌کنند باید در هزینه‌کرد اعتبارات، سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی را رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه در این صورت، اعتبارات در جای مناسب خود و با نظارت تخصصی هزینه می‌شود، اظهارکرد: این موضوع علاوه بر مصوبه مجلس شورای اسلامی در حکم مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی نیز تصریح شده است.
رئیس مرکزملی فضای مجازی کشور با تاکید بر لزوم راه‌اندازی مرکز رصد (مانیتورینگ) فضای مجازی کشور در برنامه‌ها، گفت: طرح کلی این مرکز به زودی آماده می‌شود. برای راه‌اندازی این مرکز ضرورتی به کسب مصوبه از شورای عالی فضای مجازی نیست ولی قطعا موضوع را به شورا گزارش می‌کنیم.
گفتنی است گلایه از تاخیر و اهمال در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات موضوع ‌چندان تازه‌ای نیست که از اواخر دولت دهم سر باز کرد و با شروع به کار دولت یازدهم به‌عنوان یک مطالبه جدی و علنی مطرح شد.
طبق قانون، وزارت ارتباطات مکلف به توسعه اینترنت بین‌الملل پس از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است اما وزارت ارتباطات تنها در مسیر گسترش اینترنت قرضی و بدون تامین زیرساخت‌های ملی گام برداشته است و معترضان به عملکرد ضعیف خود در این حوزه را به مخالفت با توسعه اینترنت در ایران متهم کرده است!
پیش از این اعلام شده بود وزارت ارتباطات بیش از2200 میلیارد تومان برای رساندن طرح شبکه ملی اطلاعات به مرحله اسلاید و پاورپوینت، هزینه کرد و پس از آن مدعی شد  برای اجرا به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد! اما اخیرا در جدیدترین اظهارنظر‌ها، مدیران ارشد وزارت ارتباطات مدعی شدند شبکه ملی اطلاعات در حد همین خدمات خریداری شده از خارج مرزهاست و نباید منتظر طرح ملی و بومی جدی بود!