kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
یک مقام مسئول در پنتاگون فاش کرد

آل‌سعود با چراغ سبز آمریکا بر سر مردم یمن بمب خوشه‌ای می‌ریزد

یک مقام مسئول در وزارت دفاع آمریکا فاش کرد، عربستان با اطلاع واشنگتن از بمب‌های خوشه‌ای علیه یمن استفاده می‌کند.

هر روز که می‌گذرد ابعاد تازه‌ای از جنایات آل‌سعود علیه مردم بیگناه یمن فاش می‌شود. آمریکا که نقاب حامی حقوق بشر را بر چهره زده، علاوه بر فروش تسلیحات نظامی به سعودی‌ها برای کشتار مردم یمن، مجوز استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در یمن را نیز صادر کرده است.  به گزارش ایسنا،  پایگاه خبری «یو اس نیوز»آمریکا به نقل از یکی از مسئولان وزارت دفاع این کشور که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، آمریکا از کاربرد بمب‌های خوشه‌ای در جنگ یمن توسط عربستان اطلاع داشته است. وی اعلام کرد، آمریکا مطلع بود عربستان قصد استفاده از این نوع بمب‌ها در یمن را دارد اما برای ممانعت از آن هیچ اقدامی نکرد.
 پروفسور «چارلز اشمیتز»، استاد دانشگاه و کارشناس آمریکایی در امور یمن نیز در این باره گفت: «اینکه پنتاگون در برابر عربستان سرخم می‌کند به این دلیل است که آمریکا از این طریق می‌خواهد ریاض را مطمئن کند همچنان از این کشور حمایت می‌کند. این مسئله باعث می‌شود واشنگتن ریاض را رها کند تا دست به هر کاری که می‌خواهد بزند.»
البته پیش از این آمریکا اعتراف کرده بود که به عربستان بمب‌های خوشه‌ای داده است. دیده‌بان حقوق بشر و ارتش یمن نیز بارها استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن را تایید کرده‌اند.  «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی نیز با اعتراف به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای دریمن گفته بود: «این بمب‌ها را آمریکا به ما فروخته است.»
تحولات میدانی
از سوی دیگر ارتش یمن و نیروهای مردمی، روز شنبه پس از درگیری‌های شدید در تعز با شبه‌نظامیان وفادار به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی، موفق شدند این عناصر شورشی را از منطقه راهبردی «الضباب» در جنوب غرب این منطقه بیرون برانند.
 همچنین واحد موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با ده‌ها موشک و گلوله توپ مواضع نظامیان سعودی در جیزان، نجران و ظهران را در هم کوبیدند. مواضع نظامی الطلعه و ثویله در ظهران نیز توسط نیروهای یمن موشک‌باران شد. در همین حال جنگنده‌های سعودی با حمله به شهرستان «عبس» در استان «حجه» در غرب یمن 36 غیرنظامی را به شهادت رساندند. این در حالی است که شبکه العربیه از کشته شدن مدیر عملیات امنیت عدن که به رئیس جمهور فراری یمن نزدیک است خبر داده است.