kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳

واكسيناسيون 40 هزار راس گوسفند روستائیان با همت جهادگران دامپزشک

مسئول گروه جهادي جاويدالاثر حاج احمد متوسليان از واکسیناسیون 40هزار راس گوسفند با همت جهادگران دامپزشک خبرداد.

مسعود احمدي، گفت: بسياري از دامداران در مناطق روستايي با روش‌های علمي درمان بيماري‌ها و تغذيه مناسب دام آشنا نيستند و به همين دليل دام‌های خود را می‌فروشند و از توليدكننده روستايي به مصرف‌كننده شهري تبديل می‌شوند، هدف اصلي گروه جهادي تخصصي دامپزشكان افزايش توليدات دامي در منطقه سرفيروزآباد استان كرمانشاه است تا با سوددهي مناسب دامداران براي ماندن در روستا ترغيب شوند.
وی درباره عرصه‌های فعاليت اين گروه جهادي اظهار كرد: اولين هدف ما پيشگيري از شيوع بيماري‌های دامي است و به اين منظور سمپاشي و واكسيناسيون دام‌های منطقه شامل 40 هزار گوسفند، 400 رأس گاو و 100 قطعه مرغ را انجام خواهيم داد. فعاليت بعدي گروه در بخش درماني است و دام‌های بيمار توسط اساتيد متخصص تشخيص داده شده و درمان می‌شوند.
مسئول گروه جهادي جاويدالأثر متوسليان تأكيد كرد: مهم‌ترين اقدام گروه ترويج فرهنگ به‌كارگيري علوم روز در توليد محصولات دامي است. ما بايد به روستائيان آموزش بدهيم كه چطور می‌توانند توليد را افزايش دهند و آن را بهينه كنند و با استفاده از روش‌های علمي و تعيين جيره غذايي مناسب چگونه دام هايشان را به سوي دوقلو زايي سوق دهند. با علمي كردن دامداري می‌توان توليد محصولات دامي را تا سه برابر افزايش داد.
وي تصريح كرد: خيلي از دامدارها، به دليل سودآوري پايين دام خود را می‌فروشند و به شهر مهاجرت می‌كنند، بنابراين افزايش توليدات دامي و سودآوري اثر مستقيمي بر كاهش مهاجرت از روستا به شهر دارد. اگر دام‌ها درمان شوند و انگل نداشته باشند وزنشان زياد می‌شود و حتي با فروش آن سود بيشتري نصيب روستائيان می‌شود اما در وضعيت كنوني، دامدار به سادگي دام خود را به دلال می‌فروشد و پول كمي به دست می‌آورد. وقتي دامدار بداند با يك درمان ساده و تغذيه مناسب دام، می‌تواند توليد شير خود را از 3 كيلوگرم به 10 كيلوگرم برساند، ديگر دام خود را نمي فروشد و در منطقه می‌ماند. به عنوان نمونه ورم پستان گاو را به راحتي می‌توان درمان كرد و توليد شير را افزايش داد.
احمدي افزود: وقتي از روستائيان سؤال كرديم كه آيا مسئولان كشاورزي و دامپزشكي منطقه به امور شما رسيدگي می‌كنند، گفتند در طي سال حداكثر يكبار می‌آيند و يك بررسي سطحي می‌كنند و می‌روند. در حالي كه اگر به صورت عميق و با برنامه ريزي بهتر كار كنيم روستائيان اميدوار می‌شوند.
مسئول گروه جهادي تخصصي دامپزشكي بيان كرد: يكي از اهداف گروه ما اين است كه با جريان‌سازی ظرفيت اساتيد و دانشجويان 30 پايگاه بسيج دامپزشكي دانشگاه‌های سراسر كشور را در همين مسير فعال كنيم. اگر 30 گروه جهادي دامپزشكي در تابستان در نقاط مختلف كشور فعاليت كنند، قطعا موجب افزايش توليد گوشت قرمز در كشور خواهد شد.
احمدي خاطرنشان كرد: سازمان بسيج سازندگي بايد حلقه اتصال گروه‌های جهادي تخصصي شود و همه اساتيد و دانشجويان دامپزشكي علاقمند به خدمت را در قالب گروه‌های تخصصي سازماندهي كند، اين سازمان بايد با بررسي و پايش وضعيت دامداري در سراسر كشور نقاطي را كه نيازمند حضور دامپزشكان جهادي است شناسايي و به گروه‌های جهادي معرفي كند.
مسئول گروه جهادي تخصصي دامپزشكي اضافه كرد: پيشنهاد ما اين است كه گروه‌های تخصصي طيور، دام سبك، دام سنگين و... با حضور اساتيد و دانشجويان دامپزشكي تشكيل شود و هر گروه براي رفع علمي مشكلات دامپروري كشور برنامه ريزي كند. به عنوان نمونه آنفلوانزاي مرغي در مناطق شمالي كشور هر ساله شيوع پيدا می‌كند و موجب تلفات طيور می‌شود كه دليل اين مسئله مهاجرت حيوانات غيراهلي مثل غاز به اين مناطق است، در عين حال تلفات مرغ در مرغداري‌های صنعتي نيز بسيار بالاست، اما همه اين موارد با برنامه‌ريزي‌های بسيار ساده‌اي قابل حل است.