kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵

اخبار ویژه

بزک شیطان بزرگ این بار به بهانه پارچین
یک روزنامه اصلاح‌طلب تیتر اول خود را به عنوان خلاف واقع «موضع مشترک آمریکا و ایران درباره پارچین» اختصاص داد.
در حالی که آژانس می‌گوید ایران ساخت و سازهای جدیدی در پارچین انجام داده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که پارچین سایت هسته‌ای نیست. آفتاب یزد در تیتر اول خود می‌نویسد: آنچه که در آخرین گزارش آژانس قابل بررسی است شامل چند نکته می‌باشد، نخست اینکه اساساً ایجاد تغییرات در سایت پارچین تا چه میزان ارتباط با مسائل هسته‌ای دارد؟ در حالی که از قبل دو بار از این منطقه بازدید شده است و تخلفی هم از آن گزارش نشده، آیا ساخت و ساز در این منطقه برخلاف توافق و قطعنامه 2231 صورت گرفته است؟ اساساً چه ارتباطی می‌تواند بین مسئله تضعیف راستی‌آزمایی که آمانو از آن سخن می‌گوید با این ساخت و سازها وجود داشته باشد. در میان همه این صحبت‌ها واکنش‌های مشابه ایران و آمریکا نسبت به پارچین هم جالب توجه است اینکه چه لزومی دارد که این دو کشور که معمولاً آبشان در یک جوی نمی‌رود(!) در این بحث اینگونه یک نظر در رابطه با پارچین داده‌اند و به نوعی از هسته‌ای نبودن این منطقه دفاع کرده‌اند؟
آفتاب یزد سپس از قول کارشناس خود پاسخ می‌دهد: «اگر طرف آمریکایی چنین مسئله‌ای را بیان می‌کند به این معناست که آنها می‌خواهند نشان دهند که توافقی که با ایران صورت گرفته پابرجاست البته این نخستین همسویی نظرات ایرانی و آمریکایی در بحث‌های هسته‌ای و توافق نیست قبلاً هم در خیلی موارد این همراهی وجود داشته است. مثلاً در قضیه توافق ژنو، فرانسوی‌ها مقابل ایران ایستادند و آمریکایی‌ها به نفع ایران مقابل فرانسوی‌ها قرار گرفتند و در این دو سال بارها پیش آمده که مواضع ایران و آمریکا یکسان بوده است.»
بزک کردن قیافه شیطان بزرگ از سوی روزنامه‌ای که سردبیر آن به آمریکا پناهنده شده در حالی است که اولاً پارچین اصالتاً مرکز نظامی است و نه سایت هسته‌ای و این موضوع کاملاً روشنی است. ثانیاً اتهام‌پراکنی علیه سایت نظامی پارچین را آمریکایی‌ها تدارک و آغاز کرده و همان‌ها هم تبدیل به مسئله علیه ایران کرده‌اند. این چه اشتراک نظری است که ایران می‌گوید- و آژانس هم با 2 بازرسی اذعان کرد- انحرافی در زمینه مطالعات نظامی ادعایی در پارچین صورت نگرفته اما آمریکا بدون سند علیه ایران اتهام‌پراکنی می‌کند؟ آیا اگر در یک دعوایی، یک طرف که خود متهم اصلی است، به طرف مقابل تهمت خلاف واقع بزند و با همان بهانه و بهانه‌های مشابه اقدام به ایذاء و تهدید و تحریم و... کند، معنای این فرایند، «موضع مشترک دو طرف» است؟!
اما درباره پلیس بد جا زدن فرانسه و ترمیم چهره استکباری آمریکا نیز شایان ذکر است که طرف دعوای اصلی در مذاکرات 10-12 سال گذشته و از جمله 2 سال اخیر، آمریکایی‌ها بوده‌اند که بیشترین کارشکنی‌ها را نیز همان‌ها مرتکب شده‌اند ضمن اینکه بعد از توافق ژنو نیز تعهدات خود از جمله در زمینه تحریم‌ها را زیر پا نهادند.
یادآور می‌شود «مجتبی- و» سردبیر آفتاب یزد چند سال پیش به دنبال نقش‌آفرینی در فتنه 88 از کشور گریخت و ضمن پناهندگی به آمریکا مستخدم دون‌پایه شبکه‌هایی نظیر VOA شد.

ربیعی: با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه هستیم
وزیر رفاه می‌گوید با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه هستیم.
در حالی که دولت از رشد اقتصادی 3 درصدی خبر داده، بنا بر گزارش‌ها در سال گذشته 50 هزار شغل ایجاد شد و 50 هزار نفر نیز بیکار شدند.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره سونامی بیکاری بیش از 7 میلیون نفر در سال 1400 هشدار داد. این در حالی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد فرصت‌های شغلی مورد نیاز کشور تا سال 1400 را 9 میلیون شغل عنوان کرد و اظهار داشت: کشور در شرایط فعلی با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه است که خروج از رکود مستلزم اجماع جمعی در کشور است.
به گزارش «جوان»، مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر هجوم 5/6 میلیون تحصیلکرده به بازار کار، طی گزارشی چشم‌انداز بازار کار در سال 1400 را در پنج سناریوی مختلف با لحاظ نرخ مشارکت 37/3 درصد، 38/7 درصد و 41 درصد ترسیم کرده و از احتمال ادامه بحران بیکاری جوانان خبر داده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه تا سال 1400 باید 9 میلیون شغل ایجاد کنیم، گفت: در حالی که در سال 93 برای 50 هزار نفر شغل ایجاد شده اما متاسفانه 50 هزار شغل نیز از دست رفته.
علی ربیعی در جلسه شورای اداری و کارگروه اشتغال در استانداری اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر با رشد 8 درصدی اقتصاد که در برنامه توسعه پیش‌بینی شده است، مواجه نیستیم ولی معتقدیم شرایط باید به گونه‌ای باشد که برای سال 1400 به این رشد اقتصادی دست یابیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در حال حاضر حدود 22 میلیون شاغل در کشور داریم که در سال 1400 به بیش از 31 میلیون شاغل خواهد رسید که با توجه به این موضوع باید سالانه حدود 900 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شود.


روزنامه‌های حامی دولت: دستاورد توافق گران کردن دلار بود؟!
روزنامه‌های حامی دولت، گران کردن نرخ ارز به بهانه تک‌نرخی کردن آن را کلید زده‌اند.
این روزها در حالی که قیمت دلار تا 3400 تومان صعود کرده زمزمه تک‌نرخی کردن ارز نیز به گوش می‌رسد اما این تک‌نرخی کردن میل به گران ‌شدن دارد نه ارزان شدن و معنای این سخن کاهش ارزش پول ملی در قبال ارز است.
به گزارش روزنامه دولتی ایران، دلار سطح مقاومتی 3400 تومان را شکسته است و دلار دولتی نیز به سمت 3 هزار تومان خیز برداشته است! قیمت دلار دولتی 2650 تومان بوده است.
روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد از رکوردزنی تازه دلار و ارز خبر داده و نوشت:‌ این افزایش قیمت دلار در شرایطی رخ می‌دهد که دلار از هفته گذشته به نسبت به دیروز نزدیک به 250 تومان افزایش قیمت داشته است. پس از توافق هسته‌ای ایران با 5+1 نخستین بار است که قیمت دلار از محدوده سه هزار و 200 تومان خارج شده و به سه هزار و 400 تومان نزدیک شده است. همزمان با اعلام حل مناقشه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها پس از تصویب نهایی برجام، قیمت دلار به میزان کمی فروکش کرد، اما دوباره به محدوده سه هزار و 250 تومان بازگشت. با این حال برخی فعالان این حوزه و کارشناسان دلیل قطعی و جدی برای این افزایش قیمت ارز ندارند و بر این باورند که این افزایش قیمت در کوتاه مدت رخ نداده است.
این روزنامه افزود: در حال حاضر دولت تحت فشارهای نقدینگی و ریزش درآمدهای نفتی است، بنابراین وضعیت اقتصادی دولت طوری نیست که انتظار ثابت ماندن نرخ دلار برود، بلکه محرک‌هایی مانند کاهش قیمت نفت انگیزه مهمی برای اثرگذاری در بازار ارز است... دولت هم نسبت به برخی نوسان‌ها در بازاری مانند ارز بی‌علاقه نیست.
فرهیختگان در گزارش دیگری تصریح کرد: وضع اقتصاد با دلار ثابت نمی‌خواند و دلار باید بالای 4500 تومان باشد ]![ خیلی‌ها تصور می‌کردند اگر اثر توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به این زودی‌ها نمایان نشود، در بازار ارز اثر خود را نشان می‌دهد و به عاملی برای کاهش قیمت دلار بدل می‌شود. اما حالا نه‌تنها این تصور محقق نشده بلکه قیمت ارز نسبت به دو ماه پیش افزایش پیدا کرده و به مرز سه هزار و 500 تومان رسیده است.
این روزنامه از قول کارشناس اقتصادی نوشت:‌ وضعیت دولت و اقتصاد طوری نیست که انتظار داشته باشیم دلار ثابت باشد. محرک‌هایی وجود دارد و قبلا هم داشته است، مانند مسئله کاهش قیمت نفت که مسئله‌ای جدی است که بازار را تحریک می‌کند. نکته مهم‌تر این است که قیمت دلار نزدیک به دو سال و نیم ثابت بوده و کاهش قیمت هم داشته است. در همین زمان نزدیک 30 درصد تورم داشتیم یعنی در حالت منصفانه الان دلار باید بالاتر از چهارهزار و 500 تومان باشد.

دودوزه‌بازی سخنگوی کارگزاران درباره ارزش‌های انقلاب
عامل کناره‌گیری محمد هاشمی از حزب کارگزاران می‌گوید، نگذاریم ارزش‌های انقلابی مصادره شود.
حسین مرعشی در جریان افتتاح شعبه این حزب در بجنورد گفت: نباید میدان را به افراطی‌ها بدهیم تا ارزش‌های ملی و انقلابی را به نفع خود مصادره کنند.
وی افزود: ما به عنوان حزب کارگزاران سازندگی بنا داریم همانند گذشته با رعایت خطوط قرمز نظام و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت در عرصه سیاسی کمک کنیم.
سخنگوی کارگزاران همچنین خواستار برگزاری انتخابات آزاد و قانونی از سوی دولت شد و گفت: رویه شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها خلاف قانون اساسی است.
نگرانی مرعشی درباره مصادره ارزش‌های انقلاب در حالی است که وی در ماه 1393 در مصاحبه با روزنامه اعتماد ضمن تخطئه رویکردهای انقلاب گفته بود: ما باید مشخص کنیم که می‌خواهیم همچنان یک دولت انقلابی داشته باشیم یا به دنبال دولتی مستقل هستیم که می‌خواهیم به مسائل داخلی بپردازیم و ایران و جمهوری اسلامی را تقویت کنیم؟ به نظر من این موضوع یکی از کلیدی‌ترین راهبردهاست. اگر بخواهیم انقلابی بمانیم و انقلابی رفتار کنیم باید از یک نوع ابزارهای خاص استفاده کنیم باید سازمان‌هایی مثل بسیج و سپاه را تقویت کنیم، باید یارگیری‌هایی در منطقه از نهضت‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشیم باید حوزه نفوذمان را در خاورمیانه افزایش دهیم. اما اگر راهبرد اصلی ما این باشد که به عنوان کشوری که حامل ارزش‌های اصیل است از درون کشور و نظام را تقویت کنیم ابزارهای متفاوتی احتیاج دارد».
وی پیش از آن هم به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «باید بررسی کرد که آیا منافع ملی ما این است که در منطقه یک کشور پیشتاز انقلابی باشیم یا یک کشور اقتصادی، این دو اولویت کاملاً با یکدیگر متضاد است که در برخی موارد نمی‌توان آنها را با یکدیگر جمع کرد»!
یادآور می‌شود مواضع کسانی چون مرعشی که اصرار دارند کارگزاران را حزب لیبرال بنامند و به عبور از خط امام دامن بزنند با کناره‌گیری توأم با اعتراض محمد هاشمی (دبیر کمیته سیاسی کارگزاران) روبرو شد.

اوباما: برنامه هسته‌ای مطالبه همه مردم ایران است
رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد داشتن فناوری هسته‌ای تبدیل به گفتمان و مطالبه عمومی در ایران شده و حتی مخالفان نیز از داشتن برنامه اتمی حمایت می‌کنند.
باراک اوباما در کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان آمریکا گفت: من فکر می‌کنم بهترین چیز برای همه این بود که ایران هیچ گونه زیرساخت هسته‌ای نداشته باشد.
اینکه حتی یک پیچ و مهره و ساختمان و دانشمند هسته‌ای و معدن اورانیوم در هیچ جایی از ایران نباشد اما متأسفانه، این واقعیتی نیست که قابل تحقق باشد. منظور کسانی که می‌گویند خواهان توافق بهتری هستند و این توافق خوبی نیست، عموماً این است که آنها نه فقط می‌خواهند ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد، بلکه نمی‌خواهند ایران اصلاً برنامه هسته‌ای، حتی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، داشته باشد. اما مشکل این است که حتی ایرانی‌هایی که مخالف این رژیم هستند معتقدند ایران باید حق برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز را داشته باشد. جامعه جهانی- نه فقط روس‌ها یا چینی‌ها بلکه اروپایی‌ها، هندی‌ها و ژاپنی‌ها و دیگران- همگی معتقدند براساس پیمان منع تکثیر هسته‌ای شما حق دارید نیروی هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشید. شما فقط نباید سلاح هسته‌ای داشته باشید.
وی افزود: بنابراین، این توافق اساساً برای این طراحی شده است که ایران را برای 15 سال نخست در محوطه جریمه قرار دهد، جایی که حتی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نیز به شدت محدود است. پس از 15 سال، با فرض اینکه آنها به توافق پایبند بوده باشند، شما می‌توانید برداشتن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آنها را شروع کنید اما منع تولید نیروی هسته‌ای تسلیحاتی تا ابد ادامه می‌یابد و همیشه در چارچوب سختگیرانه‌ترین رژیم بازرسی‌ها که براساس مقررات بین‌المللی کنونی وجود داشته است، یعنی پروتکل الحاقی، تحت نظارت خواهد بود.
وی با بیان اینکه تعلیق تحریم‌ها در توافق فوری نیست گفت: نحوه کار به این شکل است که آنها باید فردو را که الان یک مرکز زیرزمینی در نظر گرفته می‌شود، واقعاً تعطیل کنند، اکثر سانتریفیوژهای نطنز (که روی زمین است) را خارج سازند، رآکتور آب سنگین اراک را به طور کامل تغییر کاربری دهند، بازرسی‌ها را برقرار سازند و قبل از این که تحریم‌ها برداشته شود، آنها باید کارهایی انجام دهند. این اقدامات، اقداماتی بزرگ است. آنها باید 98 درصد ذخایر اورانیوم خود را نابود یا صادر کنند.
باراک افزود: هیچ چیز تروریسم، دست نشانده‌های ترور و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه ادامه ندهیم. ما در این نقطه روابط خود را با ایران عادی نمی‌کنیم. کاری که الان می‌کنیم این است که یکی از مشکلات سرنوشت‌ساز را حل می‌کنیم و آن را از میان برمی‌داریم. اما تحریم‌های خودمان را که به علت سوابق حقوق بشری و تروریسم برقرار شده است، حفظ می‌کنیم. این تحریم‌ها لغو نمی‌شوند. ما نه تنها قادریم تحریم‌های خود را ادامه دهیم بلکه می‌توانیم تحریم‌های سازمان ملل را نیز که از تحریم‌های هسته‌ای مجزا هستند و به ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله و دیگر سازمان‌های تروریستی مربوط می‌شود، حفظ کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشخصه‌های بی‌نظیر توافق، این است که با توجه به نحوه ساختاربندی توافق، ما به رأی روسیه و چین و حتی شرکای اروپایی خود نیاز نداریم. اگر به این نتیجه برسیم که ایران توافق را نقض کرده است، قادر خواهیم بود همه تحریم‌های چند جانبه را بازگردانیم. نه تنها تحریم‌های آمریکا بلکه تحریم‌هایی که قبلاً اعمال شده است. می‌توانیم بعد از به یقین رسیدن درباره نقض توافق، تحریم‌ها را مجدداً برقرار سازیم.
اوباما در این مصاحبه تصریح کرد: ایران دشمن ماست و ما به ایران اعتماد نداریم اما توافق ما براساس اعتماد نیست بلکه براساس راستی‌آزمایی است. آنها مجموعاً حدود 5-6 میلیارد دلار از این توافق به دست خواهند آورد. پیوند ما با اسرائیل، صرفاً براساس مصلحت نیست بلکه مانند روابط خانوادگی و پیوند نسل‌ها و ارزش‌ها و تعهدات مشترک است.