kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴

اوباما: برنامه هسته‌ای مطالبه همه مردم ایران است(خبر ویژه)

رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد داشتن فناوری هسته‌ای تبدیل به گفتمان و مطالبه عمومی در ایران شده و حتی مخالفان نیز از داشتن برنامه اتمی حمایت می‌کنند.

باراک اوباما در کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان آمریکا گفت: من فکر می‌کنم بهترین چیز برای همه این بود که ایران هیچ گونه زیرساخت هسته‌ای نداشته باشد.
اینکه حتی یک پیچ و مهره و ساختمان و دانشمند هسته‌ای و معدن اورانیوم در هیچ جایی از ایران نباشد اما متأسفانه، این واقعیتی نیست که قابل تحقق باشد. منظور کسانی که می‌گویند خواهان توافق بهتری هستند و این توافق خوبی نیست، عموماً این است که آنها نه فقط می‌خواهند ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد، بلکه نمی‌خواهند ایران اصلاً برنامه هسته‌ای، حتی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، داشته باشد. اما مشکل این است که حتی ایرانی‌هایی که مخالف این رژیم هستند معتقدند ایران باید حق برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز را داشته باشد. جامعه جهانی- نه فقط روس‌ها یا چینی‌ها بلکه اروپایی‌ها، هندی‌ها و ژاپنی‌ها و دیگران- همگی معتقدند براساس پیمان منع تکثیر هسته‌ای شما حق دارید نیروی هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشید. شما فقط نباید سلاح هسته‌ای داشته باشید.
وی افزود: بنابراین، این توافق اساساً برای این طراحی شده است که ایران را برای 15 سال نخست در محوطه جریمه قرار دهد، جایی که حتی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نیز به شدت محدود است. پس از 15 سال، با فرض اینکه آنها به توافق پایبند بوده باشند، شما می‌توانید برداشتن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آنها را شروع کنید اما منع تولید نیروی هسته‌ای تسلیحاتی تا ابد ادامه می‌یابد و همیشه در چارچوب سختگیرانه‌ترین رژیم بازرسی‌ها که براساس مقررات بین‌المللی کنونی وجود داشته است، یعنی پروتکل الحاقی، تحت نظارت خواهد بود.
وی با بیان اینکه تعلیق تحریم‌ها در توافق فوری نیست گفت: نحوه کار به این شکل است که آنها باید فردو را که الان یک مرکز زیرزمینی در نظر گرفته می‌شود، واقعاً تعطیل کنند، اکثر سانتریفیوژهای نطنز (که روی زمین است) را خارج سازند، رآکتور آب سنگین اراک را به طور کامل تغییر کاربری دهند، بازرسی‌ها را برقرار سازند و قبل از این که تحریم‌ها برداشته شود، آنها باید کارهایی انجام دهند. این اقدامات، اقداماتی بزرگ است. آنها باید 98 درصد ذخایر اورانیوم خود را نابود یا صادر کنند.
باراک افزود: هیچ چیز تروریسم، دست نشانده‌های ترور و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه ادامه ندهیم. ما در این نقطه روابط خود را با ایران عادی نمی‌کنیم. کاری که الان می‌کنیم این است که یکی از مشکلات سرنوشت‌ساز را حل می‌کنیم و آن را از میان برمی‌داریم. اما تحریم‌های خودمان را که به علت سوابق حقوق بشری و تروریسم برقرار شده است، حفظ می‌کنیم. این تحریم‌ها لغو نمی‌شوند. ما نه تنها قادریم تحریم‌های خود را ادامه دهیم بلکه می‌توانیم تحریم‌های سازمان ملل را نیز که از تحریم‌های هسته‌ای مجزا هستند و به ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله و دیگر سازمان‌های تروریستی مربوط می‌شود، حفظ کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشخصه‌های بی‌نظیر توافق، این است که با توجه به نحوه ساختاربندی توافق، ما به رأی روسیه و چین و حتی شرکای اروپایی خود نیاز نداریم. اگر به این نتیجه برسیم که ایران توافق را نقض کرده است، قادر خواهیم بود همه تحریم‌های چند جانبه را بازگردانیم. نه تنها تحریم‌های آمریکا بلکه تحریم‌هایی که قبلاً اعمال شده است. می‌توانیم بعد از به یقین رسیدن درباره نقض توافق، تحریم‌ها را مجدداً برقرار سازیم.
اوباما در این مصاحبه تصریح کرد: ایران دشمن ماست و ما به ایران اعتماد نداریم اما توافق ما براساس اعتماد نیست بلکه براساس راستی‌آزمایی است. آنها مجموعاً حدود 5-6 میلیارد دلار از این توافق به دست خواهند آورد. پیوند ما با اسرائیل، صرفاً براساس مصلحت نیست بلکه مانند روابط خانوادگی و پیوند نسل‌ها و ارزش‌ها و تعهدات مشترک است.