kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
رئيس‌كل گمرك خبر داد

شناسايي كالاي تقلبي از طريق سامانه پیامکی

رئيس‌كل گمرك از شناسايي كالاي تقلبي توسط مردم از طريق یک سامانه پیامکی در گمرک خبر داد.

مسعود كرباسيان در نشست خبری که در وزارت اقتصاد برگزارشد گفت: اين سامانه كه با عنوان
آي پي ام (IPM) درسراسر جهان شناخته مي‌شود با كمك سازمان جهاني گمرك (WCO) در گمرك ايران هم راه‌اندازي شده و مردم با ارائه اطلاعات كالا مي‌توانند از تقلبي بودن كالا مطلع شوند. براساس اين روش خريداران مي‌توانند باركد كالا را ارسال كرده و از اصل و يا تقلبي بودن كالا آگاهي پيدا كنند.
وي در رابطه با جزئيات اين خبر بيشتر توضيح داد و گفت: متقاضيان كالا مي‌توانند شماره باركد را به سامانه IPM و شماره 30008887 ارسال كرده و از اصل یا تقلبي بودن كالا اطلاع حاصل كنند.به گفته وي اين سامانه به زودي در سايت گمرك ايران قرار داده خواهد شد تا دسترسي براي عموم مردم راحت‌تر صورت پذيرد.
کرباسیان افزود: با اين سيستم اين امكان فراهم شده تا مردم با جستجوي برند كالا در اين سايت و مشاهده نوع و جزئيات كالاهاي وارداتي، اطلاعات نوع اصل و انواع تقلبي همان كالا را دريافت و با كالاي خريداري شده تطبيق دهند.
رئيس كل گمرك در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت قاچاق موبايل گفت: درصد واردات رسمي موبايل بيش از دو برابر شده اما بايد توجه داشت كه موبايل از مبادي غيررسمي از جمله از طريق همراه مسافر و يا روش‌هاي ديگر وارد كشور مي‌شود.وي با بيان اينكه معطلي واردات موجب مي‌شود كه انگيزه براي واردات از مبادي غيررسمي تقويت شود تصريح كرد: ضروري است مسيرهاي واردات رسمي‌ روان‌تر و مسير‌هاي غيررسمي مسدود شود.
وي با بيان اينكه بايد كاري شود که موبايلي كه از مسير غيررسمي وارد كشور مي‌شود در داخل كشور فعال ‌نشود افزود: طي چهار ماه گذشته ۵۰هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش حدود ۱۰ ميليون دلار وارد كشور شده اين در حالي است كه پارسال اين رقم ۱۵۰ هزار دستگاه بود.
كرباسيان با بيان اينكه قاچاق به ميزان زيادي كم شده و از جمله علائم مهم آن تصميم‌گيري در حوزه واردات و صادرات سوخت بوده است گفت: با مناطق آزاد توافقي شده كه اين مناطق با گمرك به صورت آنلاين با يكديگر در ارتباط باشند.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد آدرس اشتباهي به مردم داد گفت: از مبادي رسمي كالا قاچاق نمي‌شود بلكه بايد جلوي واردات از مسير غيررسمي را گرفت.
كشف مواد مخدر
در لباس عروس
كرباسيان سپس به بيان فعاليت‌هاي گمرك در زمینه كشف مواد مخدر پرداخت و گفت: سال قبل معادل ۱۲۶ تن موادمخدر در گمرك كشف شد؛ كشفيات مواد مخدر در گمرك بيشتر در محموله‌هاي پستي بوده است، اخيرا در لباس عروس مواد مخدر كشف كرديم.
وي همچنين با اشاره به ترفندهاي قاچاق موادمخدر گفت: در خرما نيز موادمخدر جاسازي شده است حتي فردي با ترياك كتاب خطي نوشته بود و قصد ورود آن به كشور را داشت.همچنین اخیرا بیش از 9تن پیش ساز مواد مخدر در گمرک دوغارون توسط دستگاه ایکس ری کشف شد.
رئيس كل گمرك در بخشي ازسخنان خود درباره چرايي واردات برنج اينطور توضيح داد كه براساس قانون دو نوع از واردات ثبت سفارش نمي‌شود, بر همين اساس كالاهاي ملواني و مرزنشيني بدون ثبت سفارش وارد كشور مي‌شوند.
كرباسيان افزود: طبق مقررات تعريف شده هر ملوان مجاز است ۶ بار در سال و در هربار ۷۰۰ كيلو برنج وارد كند، اين در حالي است كه ۱۰۳هزار ملوان در كشور وجود دارد كه مي‌توانند از اين امتياز استفاده كنند ؛ضمن آنكه ۵ ميليون مرزنشين داريم كه هر نفر از آنها مي‌تواند ۵۰ كيلو برنج وارد كند.
وي گفت: صحبت‌هاي وزير كشاورزي را تاييد مي‌كنم رسما ثبت سفارشي براي برنج صورت نگرفته ولي حقي براي ملوانان تعريف شده كه اين اجازه را مي‌دهد كه برنج وارد كشور شود. از همين رو بايد بازنگري در مقررات انجام شود.
این مسئول گمرک در ادامه با اشاره تازه‌ترين آمار گمرك درباره واردات خودرو گفت: امسال ۱۷هزار ۸۸۸ خودرو وارد شده كه از نظر ارزشي نسبت به سال قبل ۴۴ درصد كاهش يافته است؛ ارزش دلاري خودروهاي سواري وارد شده در كشور ۴۲۰ ميليون و ۳۲۵ هزار دلار بوده است.
كرباسيان درباره علت وجود خودورهاي لوكس در بازار تهران گفت: برآورد اين بود كه خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي لوكس است ولي بعدها با پديده‌اي روبرو شديم كه خودرو كمتر از ۲۵۰۰ سي‌سي توليد شد كه از نظر ارزشي بالا و جزء كالاهاي لوكس محسوب مي‌شد.
رئيس گمرك افزود: برهمين اساس طرحي در دولت بررسي مي‌شود كه واردات خودرو از نظر ارزشي سنجش شود نه از نظر زيستي. اين مهم اكنون در وزارت صنعت در حال بررسي است و گمرك نيز نظرات خود را به اين وزارتخانه ارسال كرده است.
وي گفت: پيشنهاد ما اين است كه خودروهایی كه ارزش كمتري دارند و براي طبقات پايين استفاده مي‌شود تعرفه كمتري داشته باشند.
كرباسيان افزود: گمرك طرحي را به وزارت صنعت داده كه براساس آن درصدي از حجم موتور و ارزش خودرو براي واردات بايد ملاك قرار گيرد اما وزارت صنعت اعلام كرده است اين طرح پيچيده است و به همين خاطر بنا است هفته جاري جلسه‌اي با اين وزارتخانه داشته باشيم.